نیویورک دیلی نیوز به بازنشر مقاله‌ای پرداخت که دیلی نیوز 25 آوریل 1980 (6 اردیبهشت 1359) به قلم "جیمز ویهارت" و "لارس اریک نلسون" پرداخت. این گزارش درست یک روز پس از سرنگونی بالگرد نیروی هوایی آمریکا در 120 کیلومتری راور کرمان منتشر شد که در جریان آن 8 نظامی آمریکایی کشته و 4  نفر مجروح شدند. 

 
در جریان توفان شن طبس علاوه بر نابودی کامل یک فروند بالگرد سی اچ -53، یک فروند هواپیمای سی 130 آمریکا نیز نابود و 5 بالگرد سی اچ -53 متروک و تصرف شد. 
 
دیلی نیوز در گزارش 6 اردیبهشت 1359 خود نوشته بود: تلاش برای آزادسازی 50 آمریکایی که در محل سفارت آمریکا در تهران بازداشت شده بودند، در ساعات اولیه صبح امروز با شکست مواجه شد. پرزیدنت " کارتر" دستور توقف عملیات پنجه عقاب را صادر کرد. در هنگام اجرای عملیات یکی از بالگردها با ورود به حریم هوایی ایران، در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان، دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل شدند. متاسفانه همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد. ۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، "جیمی کارتر،" رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقی‌ نیروها خود را به ناو "نیمیتز" ‌رسانند و بدین ‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.
 
دیلی نیوز در ادامه نوشت: کاخ سفید اعلام کرد، "کارتر" امروز ساعت 7 صبح به طور مستقیم از تلویزیون با مردم صحبت می‌کند و جزئیات حادثه پیش آمده را شرح خواهد داد. تهران هنوز اظهارنظر رسمی درباره حادثه طبس و ارتباط ان با 50 دیپلمات امریکایی بازداشت شده ارائه نداده است. 
 
ای بی سی نیوز اعلام کرد، "صادق قطب‌زاده،" وزیر خارجه وقت ایران، انجام عملیات امداد و نجات را در منطقه تکذیب کرد. 
 
نیویورک دیلی نیوز: آمریکا در طبس متحمل شکست سنگینی شد+ تصاویر
 
قرار بود نیرو‌های آمریکایی از طبس با بالگرد به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی‌) فرود آیند و سپس با لباس مبدل‌، به سفارت آمریکا در تهران حمله و گروگان‌ها را آزاد کنند. طبق این نقشه‌، آنان پس از پایان فعالیتشان، از همین راه به طبس رفته و از آنجا با هواپیما از ایران خارج می‌شدند. نیروهای آمریکایی برای انجام این عملیات در "فورت برگ" آمریکا آموزش نظامی دیده و در فرودگاه کارولینای شمالی تمرین کرده و پیش از شروع عملیات نیز به پایگاه‌هایی در مصر و عمان منتقل شده بودند.
 
نیویورک دیلی نیوز: آمریکا در طبس متحمل شکست سنگینی شد+ تصاویر
 
فرودگاه‌های نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیما‌ها و بالگردهای مهاجم آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود. ناو هواپیمابر نیمیتس نیز چهار ماه پیش از این حمله ـ دی ۱۳۵۸ ـ در چارچوب نیروهای موسوم به "واکنش سریع‌" وارد خلیج فارس شده بود. حمله نظامی آمریکا به طبس‌، دو هفته پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور در اقدامی یک جانبه، روابط کشورش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.
 
نیویورک دیلی نیوز: آمریکا در طبس متحمل شکست سنگینی شد+ تصاویر
 
نیروهای آمریکایی شامل ۱۳۲ نظامی‌، هشت بالگرد و سه هواپیمای باربری هرکولس 130C پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند و از ادامه ماموریت بازماندند. دستگاه هیدرولیک یکی از بالگرد‌ها از کار افتاد، بالگرد دیگر بر اثر طوفان شن و عدم دید کافی به هنگام جابجایی، با یکی از هواپیماهای هرکولس برخورد کرده و هر دو وسیله نقلیه آتش گرفت و در نتیجه آن هشت تن از نظامیان در شعله‌های آتش سوختند.
 
 
با انتشار خبر حمله ناکام آمریکا به صحرای طبس، موجی در محکومیت اقدام آمریکا به راه افتاد. شوروی این حمله را محکوم کرد و برخی چهره‌ها همچون رهبر لیبی پا را فرا‌تر نهاده و خواستار اخراج آمریکا از سازمان ملل متحد شدند.
 
منابع آمریکایی بعد‌ها مدعی شدند که کاخ سفید‌‌‌ همان زمان برای توقف عملیات‌، از سوی کرملین تحت فشار بود‌. آنچنان که بعد‌ها گفته شد در تمام مراحل عملیات دلتا تنها چهار نفر در آمریکا از انجام آن باخبر بودند: کار‌تر رئیس‌جمهور، هارولد براون وزیر دفاع، هامیلتون جردن رئیس ستاد کاخ سفید و برژینسکی مشاور امنیت ملی‌. 
 
نیویورک دیلی نیوز: آمریکا در طبس متحمل شکست سنگینی شد+ تصاویر
 
در پی حادثه صحرای طبس و فرار باقی‌مانده هواپیما‌ها و بالگرد‌های آمریکایی به سوی ناو "نیمیتس"، جیمی کار‌تر، شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد و وزیر امور خارجه آمریکا که از ابتدا با عملیات دلتا مخالفت کرده بود از سمت خود استعفا داد.