تردید داریم توافق هسته ای تا عید بعدی یهودیان باقی بماند!

روزنامه جروزالم‌پست چاپ فلسطین اشغالی مدعی شد ایران همراه با چین و روسیه  به دنبال منفذهایی در توافق هسته ای هستند که ممکن است اجرای آن را با مشکل روبرو کند.

 
این روزنامه در ادامه ادعای خود، افزود: چهار ماه بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای، اولین نشانه های نحوه اجرا نمایان شده اند. منتقدان با اشاره به منفذهای متعددی که در توافق وجود دارد، تردید دارند که این توافق تا عید پسح (یکی از اعیاد سه گانه یهودیان) بعدی باقی بماند.
 
قبل از این که به نحوه بروز منفذها بپردازیم، باید به فواید این منفذها دست کم در کوتاه مدت پی ببریم.
 
این روزنامه صهیونیستی در ادامه مدعی شد: ابتدا، چیزی که بسیاری از منتقدان را شگفت زده کرد، این بود که ایران اساساً قانون توافق را صرف نظر از این که توافق خوب است یا نه، دنبال کرد و دست کم برای چند ماه زمان تولید بمب هسته ای خود را به تاخیر انداخت.
 
ژنرال گادی آیزنکات، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، می گوید امتیازاتی که ایران داد برنامه‌ریزی ها و طرح های بودجه ارتش این رژیم را تا پنج سال آینده به طور مثبت تغییر داد. ارتش اسرائیل می تواند از حالت همیشه آماده باش برای حمله به ایران خارج شود و سطح پایین تر آمادگی وارد شود و بودجه خود را صرف چالش های دیگر مثل عملیات سایبری، مقابله با تونل های حماس و راکت های حزب الله و حماس کند.
 
البته این بدان معنا نیست که منفذهای مورد اشاره وجود ندارند بلکه بدان معناست که منتقدان توجه خود را معطوف مسائل بلند مدت تر توافق می کنند.
 
جروزالم پست در ادامه این گزارش مدعی شد: ایران هشتم و نهم مارس قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض و موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرد. از نظر فنی، این آزمایش ها توافق هسته ای را نقض نمی کنند، چرا که توافق عمدتاً به مقدار اورانیوم غنی شده ایران، شمار سانتریفوژهای فعال و فعالیت های با کاربرد صرفاً هسته ای مربوط می شود.
 
نویسنده این مطلب در ادامه با مطرح کردن ادعایی علیه ایران نوشت: اما قدرتهای غربی معتقدند که ایران تعهد سیاسی برای آزمایش نکردن موشک های متعارف و هسته ای به مدت هشت سال دارد. با توجه به این که ایران  ممنوعیت سیاسی را نادیده گرفته است، این احتمال وجود دارد که همه موانع باقیمانده بر سر راه انتقال یک کلاهک هسته ای به موشک های خود را بردارد ضمن این که با  توقف غنی سازی خود چنین وانمود می کند که بدنبال بمب هسته ای نیست.
 
منتقدان می گویند از آنجایی که ایران فرآیند غنی سازی اورانیوم برای یک بمب را فرا گرفته و سانتریفوژهایش را فقط باز کرده و آنها را تخریب نکرده است، می تواند برای حل مشکلات مربوط به کلاهک هسته ای موشک های خود اقدام کند و بعد از آن به راحتی به طرف ساخت بمب خیز بردارد.
 
واکنش غرب ضعیف بود و روسیه و چین با تحریم مقابله کردند. فقط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تحریم های بی اثر در واکنش به آزمایش های ایران وضع کردند.
 
موسسه علم و امنیت بین الملل در تاریخ بیست و یکم آوریل  گزارشی منتشر کرد و در خصوص سوء استفاده نگران کننده از منفذهای توافق هسته ای هشدار داد. طبق این گزارش، توافق هسته ای یک بند موسوم به «کانال تامین» دارد که به کشورها اجازه می دهد با تایید کمیسیون مشترک متشکل از قدرت های غربی، به ایران کالا بفروشند. هدف از آن  جلوگیری از نقض قوانین مربوط به صدور کالاهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران است.
 
در پایان این مطلب آمده است: اما همانطور که بسیاری پیش بینی می کردند، ایران همراه با روسیه و چین چند ماه بعد از اجرای توافق، مهارت خود را در یافتن منفذهای این توافق نشان داده‌اند. تا عید پسح بعدی مشخص می شود آیا خویشتنداری کنونی غرب در برابر این اقدامات، انعطاف پذیری برای حفظ توافقی است که فواید کوتاه مدت دارد یا یک ضعف خطرناک است که ممکن است هدف اصلی توافق را - پیشگیری از هسته ای شدن ایران- به خطر اندازد.