اطلاعیه دفتر هیات دولت درباره یک خبر

دفتر هیات دولت خبرسازی ها درباره مذاکرات هفته گذشته هیات وزیران را تکذیب کرد. در این اطلاعیه به ادعای نادرست برخی رسانه ها که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان منتشر شده، پاسخ داده شده است.

دفتر هیات دولت ضمن نادرست خواندن مطالب مذکور منتشر شده از مذاکراتِ هفته گذشته هیات وزیران، رسانه ها را به رعایت اخلاق حرفه ای و پرهیز از انتشار اخبار ناصحیح توصیه کرد.

در پایان این اطلاعیه تاکید شده است تنها مرجع انتشار اخبار رسمی در خصوص جلسات هیات وزیران، دفتر هیات دولت و پایگاه اطلاع رسانی دولت است.

بنابراین گزارش پیش از این شنیده شده بود در جلسه هفته گذشته دولت، برخی وزیران کابینه از اظهارات سیف که در آمریکا گفته بود «از برجام هیچ چیز عاید ایران نشده» بشدت انتقاد کرده اند.

در این جلسه که در ابتدای آن روحانی رئیس جمهور حضور نداشته و توسط معاون اول رئیس جمهور اداره می شده، جهانگیری، سخنان سیف را «پاس گل به حریف» توصیف کرده است.

ظریف وزیر امورخارجه نیز از اظهارات سیف انتقاد کرده و می گوید: با این همه فشار بر دولت و مخالفت هایی که در داخل با برجام می شود، ندانم کاری برخی دوستان، دستاویز حمله را به مخالفان می دهد.

نوبخت سخنگوی دولت، بیژن زنگنه وزیر نفت و محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت نیز در این جلسه بشدت از اظهارات سیف انتقاد می کنند.

پس از حضور روحانی در جلسه، وی نیز می گوید که در ترکیه تلفنی به رئیس کل بانک مرکزی تذکر داده است. روحانی در عین حال تصریح می کند که ظاهرا این سخنان با هماهنگی نهاوندیان انجام شده و از او می خواهد توضیح بیشتری دهد.

نهاوندیان با بیان اینکه اظهارات سیف با وی هماهنگ شده و مخاطب آن جامعه سیاسی آمریکا بوده، به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا اشاره می کند و سخنان سیف را با هدف تاثیرگذاری بر آن توصیف می کند.

به گفته نهاوندیان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زودتر از ایران برگزار می‌شود و مخالفان برجام در ایالات متحده با این بهانه که برجام به نفع ایران تمام شده به دنبال آن هستند تا آن را ملغی کنند. وی افزود: دولت آمریکا می‌خواهد ثابت کند که هیچ چیز اضافی به ایران نداده و توافق هسته ای به نفع آمریکا بوده تا دولت بعدی در این کشور نخواهد زیر میز بزند و آن را کنار بگذارد.

در ادامه جلسه، ظریف می‌گوید: اشکال کار اعضای دولت این است  که بجز بنده و آقای رئیس جمهور دیگر اعضای دولت سکوت کرده و حمایت خود را از برجام اعلام نمی کنند. برجام در همه ابعاد زندگی مردم و وضعیت کشور تأثیرگذار است. از صنعت و اقتصاد گرفته تا بخش فرهنگ و ورزش و...همه درگیر تحریم بوده اند و حال همه باید از برجام دفاع کنند.

پس از اظهارات ظریف، به پیشنهاد روحانی، هیات دولت، وزیران کابینه و اعضای دولت را موظف می کند در ابعاد مختلف از برجام دفاع کنند.