ایران با هرگونه استفاده نظامی از فضای ماورای جو مخالف است

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که روز گذشته به روسیه سفر کرده است، طی سخنانی در پنجمین نشست امنیتی مسکو با بیان اینکه در کنفرانس سال گذشته در خصوص رشد، گسترش و تقویت نظامی گریِ ساختارمندِ گروه های تروریستیِ تکفیری در منطقه غرب آسیا و توسعه آن به قفقاز، آسیای مرکزی، هند، غرب چین و اروپا هشدار داده بودم، اظهار داشت: تروریسم افسارگسیخته امروز بر گسترش ناامنی، افزایش بی ثباتی و تصاعد و تسری بحران و بسترسازی ایجاد چالش در ابعاد داخلی و خارجی تمرکز کرده و کشورهای سوریه عراق، افغانستان، لیبی، یمن و کشورهای شمال افریقا و حتی برخی کشورهای اروپائی را جولانگاه جنایات ضد بشری و ضد انسانی خود قرار داده و جای تأسف آنکه برخی دولت ها در سطح منطقه و فرامنطقه حمایت همه جانبه ای را در ابعاد آموزشی، مالی، لجستیکی، نظامی و سیاسی بعمل می آورند.

دهقان با طرح این سوال که عامل اصلی شکل گیری، گسترش و اقدامات عملی جریانات افراطی و خشونت گرا کدام است، افزود: آیا شرایط سیاسی، اقتصادی، فقر و فلاکت، وابستگی سیاسی دولت ها، حضور و اعمال نفوذ نظام سلطه بر سرنوشت ملت های تحت سیطره نظامات دیکتاتور و تحقیر ملت ها یکی از عوامل نیست؟

وی ادامه داد: آیا دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و ارتقاء تنش و درگیری های خشونت بار بین آنها برای ایجاد بی ثباتی، ناامنی و ایجاد زمینه ورود و مداخله درکشورها و توجیه پذیر نمودن این حضور و مداخله در سرزمین کشورهای در معرض چالش های امنیت ملی، دلیل آن نیست؟

وزیر دفاع اضافه کرد: آیا اعمال استانداردهای دو و چندگانه از جانب آمریکا نسبت به موضوعات اساسی ضد امنیتی و ضد ثبات برای تامین منافع خود با بهره گیری از جنگ های نیابتی و تحمیل هزینه آن بر عهده دولت ها، دلیل آن نبوده و آیا این اقدامات زمینه ساز بازگشت به شرایط و تکرار وقوع جنگ جهانی دیگری در قالب و با ابزار و ساختارهای جدید نیست؟

دهقان با بیان اینکه درک واقع بینانه از شرایط و پاسخ واقعی و مسئولانه به این سوال ها و سوال های مشابه می تواند ما را به یافتن راهبردها و راه حل های مؤثر رهنمون شود، تصریح کرد: اعتقاد ما بر آن است که امروز تمامی جهان در معرض ناامنی، بی ثباتی و توسعه وحشت ناشی از اقدامات تروریستی جریانات تکفیری - صهیونیستیِ مورد حمایت آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه و در رأس آنها دولت عربستان است.

وی خاطرنشان کرد: ائتلافات شکلی و شعاری متشکله از کشورهای حامی و تشکیل دهنده گروه ها و جریانات تروریستی، نه تنها مایل به مبارزه جدی و تمام کننده با تروریست ها نیست، بلکه در پوشش شعارهای فریبنده،کمک های انسان دوستانه، آتش بس، دعوت به مذاکرات و نشست های سیاسی فرسایشی تنها به دنبال سازماندهی مجدد، تجهیز بیشتر، بازیابی روحی نیروهای ضربه دیده و شکست خورده هستند.

وزیر دفاع ادامه داد: در این میان جمهوری اسلامی ایران با شناخت عمیق و همه جانبه از جریانات افراطی و خشونت گرای مسلح، از آغازین روزهای شکل گیری آنها، از  یکطرف نسبت به فاجعه ای که در فراروی همه ملت ها و دولت هاست، هشدار داد و از طرف دیگر با تمام توان در کنار دولت ها و ملت های درگیر با سازمانها و جریانات تروریستی - تکفیری- صهیونیستی قرار گرفت و تا به امروز بیشترین هزینه ها را نیز پرداخت کرده است.

دهقان اضافه کرد: مزید بر این شرایط، آمریکا در منطقه شرق آسیا ضمن حفظ سیاست توسعه طلبی، با ابتکارات سیاسی، استراتژیک و دیپلماتیک، در چارچوب راهبرد نظامی ـ امنیتی و در جهت تحقق هژمون، به دنبال حضور گسترده و فعال نظامی و ایجاد ائتلاف با کشورهای این حوزه برای مهار، کنترل و مقابله با قدرتهای منطقه ای است.

وی با بیان اینکه در این منطقه، بحران های سیاسی حادی وجود دارد، گفت: به خصوص در شبه جزیره کره و دریای چین اجرای رزمایش های نظامی تحریک آمیز و شکل دهی ائتلافات و انعقاد قراردادهای امنیتی روز به روز مسائل این منطقه را پیچیده تر و خطرناک تر می‌کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شرایط بی ثبات کننده و ناامنی ناشی از تروریسم تکفیری بر «تولید امنیت» استوار است، تصریح کرد: مبنای راهبرد دفاعی در جهت حصول به اهداف سیاست دفاعی، بازدارندگی فعال  است. این راهبرد بر دو عامل «قدرت و منطق» استوار  است.

دهقان افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران بر تولید قدرت با بهره‌گیری کامل از ظرفیت های علمی و بومی درون زا و مشارکت و همکاری با کشورهای دوست و همسو تاکید داشته و برنامه های خود را با جدیت ادامه خواهد داد.

وی گفت: منطق ایران در مقابله با عوامل تهدیدزا و بی ثبات کننده برخورد قاطع و شدت عمل است و این منطق در قبال هنجارهای پذیرفته شده بین المللی در تحقق صلح، ثبات و امنیت مبتنی بر همکاری و تعامل حداکثری خواهد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هرگز هیچ تعرض و تهدیدی نسبت به منافع و امنیت ملی سایر کشور ها نداشته و نخواهد داشت و هرگونه تجاوز و توسل به زور بر علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ها را محکوم می کند.

دهقان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران ضمن پیشتازی، در مقابله با عوامل ناامن ساز بیشترین تلاش و هزینه را بکار بسته و همواره بر خواست ملت ها و دولت های قانونی سوریه، عراق و مردم یمن در حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی ملی و استقلال سیاسی آنان تاکید دارد.

وی گفت: مبارزه قاطع در همه ابعاد نظامی، سیاسی و تبلیغاتی با تروریسم و جریانات تروریستی تکفیری جز با اراده قاطع، عزم واقعی، رفع سوء تفاهمات، درک واقع بینانه و تعامل و همکاری تمامی دولت ها و نهادهای بین المللی مسئول برای از بین بردن سازمان، تشکیلات و عدم پشتیبانی مالی و ناامن سازی حضور آن ها در مناطق مختلف امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر دفاع تصریح کرد: یکی از نمادهای این همکاری، حضور روسیه در سوریه است که منجر به برتری نیرو های دولتی و به هم خوردن  معادله نیرو – امکانات، به نفع دولت و ملت سوریه در مقابله با جریانات تروریستی تکفیری و حامیان آن ها و منشاء یک راهبرد سازنده و امیدبخش برای برگشت امنیت و ثبات و فراهم آمدن بستر لازم برای اعمال خواست مردم بدون مداخله خارجی در تعیین سرنوشت خود شد.

دهقان گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آموزه های اسلامی، از تمامی جریانات آزادیبخش که با هدف حفظ امنیت و هویت ملی و تمامیت ارضی در کنار ملت خود در مقابل نیات و اهداف سلطه گرانه نظام سلطه ایستاده اند، حمایت بعمل می آورد که حزب الله لبنان، گروه های آزادیبخش فلسطین، انصارالله یمن و حشد الشعبی در عراق از جمله همین جریانات هستند که همواره مورد تکریم و حمایت جمهوری اسلامی ایران، دولت های مستقل و مسلمانان جهان قرار دارند.

وی اظهار داشت: متاسفانه حضور و بهره گیری نظامی از فضا به بخشی از راهبرد نظامی آمریکا تبدیل شده است که می تواند امنیت جهان را با خطر جدی مواجه کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هرگونه استفاده نظامی از فضای ماورای جو مخالف بوده و آن را مغایر با صلح، ثبات و امنیت و واجد خسارت های غیر قابل جبران برای تمامی ملت ها می‌داند.

وزیر دفاع ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هر نوع تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای را بر خلاف اصول و اعتقادات خود می داند و بر انهدام کامل سلاح های کشتار جمعی در سطح جهان تاکید دارد و به خصوص خلع سلاح رژیم صهیونیستی جعلی که عامل اصلی ناامنی، بی ثباتی و سمبل تجاوزگری و آدم کشی و تهدیدی برای امنیت منطقه و از مظاهر اعمال استاندارد های دو و چندگانه در نظام بین الملل است را دلیلی بر اراده اعضای NPT برای پشتیبانی از جهان عاری از سلاح هسته ای می داند.

دهقان تصریح کرد: در خصوص گسترش تهدیدات سایبری و ضرورت مقابله جدی با ناامن سازی و بهره گیری تخریبی از فضای سایبر، معتقدیم بایستی این مهم در دستور کار هر نشست امنیتی، قرار گرفته و آمادگی خود را برای همکاری با سایر کشورهای علاقمند برای مقابله موثر با این تهدیدات اعلام می داریم.

وی فزود: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از پشتوانه عظیم مردمی و بهره مند از محققین، پژوهشگران و زیرساخت های عظیم صنعتی و صنایع دفاعی و برای تامین اهداف و منافع ملی خود در بالاترین سطوح نسبت به تسلیح نیروهای مسلح خود اقدام خواهد نمود و در این مسیر هیچ اراده یا محدودیتی نمی تواند مانع از توسعه و ارتقا توان دفاعی و خصوصا موشکی ایران باشد.