درخواست مشترک بانکی مون از ایران و آمریکا

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد  امروز (چهارشنبه) در سخنانی از ایران ، آمریکا ، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر درخواست کرد تا به پیمان عدم آزمایش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بان کی‌مون که در وین ، پایتخت اتریش برای حضور در بیستمین سالگرد پیمان منع جامع آزمایش سلاح هسته‌ای  (CTBTO) حضور داشت به آمریکا ، 6 کشور دیگر و البته رژیم اسرائیل توصیه نمود تا معاهده منع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را تصویب نمایند.

بر  این اساس ، با وجودی‌که 44 کشور در مذاکرات بابت این معاهده حضور داشته و نیروگاه‌های هسته‌ای دارند اما ضرورت دارد تا این توافقنامه را  قبل از اجرایی شدن تصویب نمایند. علاوه بر آمریکا، لازم است ایران، چین، مصر، هند، پاکستان، رژیم اسرائیل و دولت کره شمالی که به طور فعالی آزمایش سلاح هسته‌ای را از سر گرفته است، همگی به این پیمان بپیوندند.

بان کی مون در سخنان امروز خود از 7 کشور یاد شده همراه با رژیم اسرائیل درخواست کرد تا بی درنگ معاهده منع آزمایش سلاح هسته‌ای را  امضا و تصویب نمایند.

پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در 10 سپتامبر سال 1996 درمجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت. این پیمان کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. این معاهده 180 روز پس از امضا و تصویب  وارد مرحله اجرایی می‌شود.