اقدامات انگلیس برای برقراری روابط بانکی با ایران

در بحبوحه کارشکنی‌های آمریکا در روابط بانک‌های بین‌المللی با ایران، بانک‌های بزرگ انگلیسی در صدد هستند با تشکیل کارگروهی برقراری روابط بانکی نزدیک‌تر با ایران را بررسی کنند. 

این خبر را روز پنجشنبه پایگاه اینترنتی شبکه خبری «اسکای‌نیوز» از قول منابع آگاه گزارش داد و اضافه کرد که «انجمن بانکداران بریتانیا»، سازمانی فعال در ارائه خدمات مالی به اعضایش، با تشکیل این کارگروه برای بررسی تبعات اقدام یاد شده در زمینه تحریم‌های ایران موافقت کرده است.

منابع فعال در زمینه مسائل صنعتی به اسکای‌نیوز گفته‌اند تصمیم برای تشکیل این کارگروه، در نشستی در هفته گذشته اتخاذ شده است.

تشکیل این کارگروه، به نوشته اسکای‌نیوز، در شرایطی انجام می‌شود که بانک‌های انگلیسی، قبل از سفر «ساجد جاوید»، وزیر کسب و کار انگلیس به تهران در ماه آینده، تحت فشارهای فزاینده‌ای از جانب دولت برای مشخص کردن ماهیت رابطه‌شان با ایران قرار دارند.

اما منابع »اسکای‌نیوز»، می‌گویند بسیاری از اعضای «انجمن بانکداران بریتانیا» که اتحادیه‌ای متشکل از بانک‌های بین‌المللی با دفاتر تشکیلاتی در بریتانیا است، قبلاً درباره ایجاد روابط نزدیک‌تر با ایران ابزار ناخشنودی کرده‌اند.

اسفندماه سال گذشته دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به بانک بین‌المللی «بارکلیز» با لحنی تند، از اقدام این بانک در مانع‌تراشی در  مسیر تجارت با ایران، انتقاد کرده بود.

اما «جس استالی»، مدیر اجرایی «بارکلیز»، در پاسخ به نامه کامرون، ابهامات موجود در قوانین تحریمی آمریکا و بیم از نقض این تحریم‌های رفع‌نشده این کشور علیه ایران پس از توافق هسته‌ای را عامل اکراه  بانک تحت امرش برای انجام تراکنش‌های مربوط به این کشور عنوان کرد.

وی در آن نامه نوشت: «موسسات انگلیسی با توجه به تحریم‌های اولیه آمریکا، در رویکرشان نسبت به ایران دچار تردید هستند و بر همین اساس، ارتباط مستقیم شرکت‌ها و افراد حقیقی با ایران را محدد می‌کنند.»

در حالی که  اتحادیه اروپا بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام»، تقریباً تمامی تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده ایالات متحده آمریکا تحریم‌های اولیه علیه این کشور را کماکان حفظ کرده است: موضوعی که باعث شده مشاوران حقوقی شرکت‌ها به موکلانشان توصیه کنند به دلیل احتمال نقض تحریم‌های واشنگتن از انجام هر مبادله مالی با ایران خودداری کنند.

منشأ این هراس، جریمه‌های سنگینی است که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا پیشتر علیه برخی شرکت‌های متهم به مبادله با ایران با وضع کرده‌اند. در یک مورد، تنطیم‌کنندگان مالی در آمریکا، بانک بین‌المللی بی‌ان‌پی پاریبا را با رقم بی‌سابقه ۹ میلیارد دلار جریمه کرد.

شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که امتناع بانک‌های بین‌المللی از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قرادادهای تجاری مانعی عمده برای سرمایه‌گذاری آنها در ایران بوده‌اند.

ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال گذشته به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های وضع‌شده به بهانه این برنامه را رفع کند.