اوباما باید درباره ایران به ملک سلمان گوش می داد
وبسایت روزنامه هیل در گزارشی نوشت: با پایان سفر اوباما به عربستان، احتمالا دیگر هیچ حرکت نمادین بی فایده ای از سوی او مشاهده نخواهیم کرد. اوباما با این سفر سعی کرده نشان دهد برخلاف تمام سیاست ها و سخنرانی هایش، هنوز درباره امنیت عربستان نگران است.
 
در پنج سال گذشته، سعودی ها تقریبا به تمام رخدادهای خاورمیانه معترض بوده اند: از دخالت نکردن آمریکا در سوریه گرفته تا تغییر رئیس جمهور مصر و توافق هسته ای ایران و آمریکا. تمام این تصمیم ها در نظر سعودی ها باعث تضعیف آن ها و متحدانشان شده و ایران را تقویت کرده است. اوباما در نظر خود در خصوص ایجاد روابط بهتر با ایران و حفظ توازن میان ایران و عربستان بسیار صریح بوده و باور دارد که آمریکا بیش از اندازه برای حفظ رابطه نیمه دوستانه با عربستان هزینه کرده است. اما برنامه اوباما برای ایجاد صلح سرد در خاورمیانه به زودی به جنگ تبدیل خواهد شد.
 
این وبسایت در ادامه آورده است: اولین مشکلی که در طرح اوباما وجود دارد این است که متحدان سنی ما در خلیج فارس به شدت با آن مخالفت خواهند کرد و ممکن است به شکلی غیرقابل پیش بینی در برابر آن واکنش نشان دهند. دومین مشکل مربوط به افزایش قدرت ایران است که در دراز مدت بیشتر از همه کشورهای منطقه خواهد شد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد ما در وضعی قرار خواهیم گرفت که پیشتر تجربه آن را نداشتیم و نمیدانیم این قدرت جدید چگونه رفتار خواهد کرد. با این حال هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی افتد و اگر اوباما شنونده بهتری بود، ملک سلمان می توانست در زمینه پیش گیری از این اتفاق به او کمی درس دهد.
 
در حالی که آمریکا درگیر نبرد با داعش در عراق و سوریه شده است، وضع یمن به جنگی فراموش شده تبدیل شده است. در این کشور مخالفان ضد دولتی مورد حمایت ایران در درگیری با نیروهای عربستان و رئیس جمهور سابق هستند و سعی می کنند از بازگشت او جلوگیری کنند.
 
وقتی که نبرد یمن در سال 2014 آغاز شد شاید هیچ فردی فکر نمی کرد نیروهای انصارالله شکست پذیر باشند. آن ها نیز همانند حزب الله و رئیس جمهور سوریه شکست ناپذیر به نظر می رسیدند. با افزایش بمباران سعودی ها و آغاز آتش بس، مشخص شد که این موضوع چندان هم صحیح نیست. شاید با اطمینان بتوان گفت ایران در چند دهه اخیر هیچ شکست مطلقی را تجربه نکرده است و تمام درگیری ها به نفع این کشور به پایان رسیده است؛ اما به نظر می رسد جنگ یمن این موضوع را تغییر داده است. هیچ رازی در زمینه این که ایرانی ها چه زمان به سر میز مذاکره می آیند وجود ندارد. آن ها وقتی سر میز مذاکرات می نشینند که متوقف شده اند. این درسی است که دولت اوباما هیچ گاه یاد نگرفت، حتی با برگزاری ده ها جلسه بدون نتیجه صلح در خصوص سوریه .
 
وبسایت هیل در ادامه این مطلب نوشت: با این حال اوباما بهتر است به زودی درس خود را یاد بگیرد؛ چرا که توازن منطقه ای میان عربستان و ایران در دراز مدت پایدار نخواهد بود. متحدان سنی خلیج فارس بدون کمک آمریکا بسیار ضعیف هستند. اولین مشکل آن ها کناره گیری دو کشور مصر و ترکیه از معضلات منطقه ای است. دو کشوری که اکنون درگیر مسائل داخلی شده اند. عراق نیز که زمانی به عنوان حامی عربستان شناخته می شد، با تغییر کابینه و سیاستمدارانش از این کشور فاصله گرفته است. به همین دلایل نمی توان انتظار داشت عربستان بتواند در برابر توان ایران، عراق، سوریه و حزب الله مقاومت کند.
 
سیاست اوباما در مسیر اشتراک قدرت قرار ندارد؛ بلکه به قدرت یک کشور و آن هم ایران ختم خواهد شد. دولت اوباما هیچ گاه به موضوع خلیج فارس تحت کنترل ایران فکر نکرده است. در این حالت ایران می تواند بهای نفت را با تحدیدهای دیپلماتیک تعیین کند. در این حالت قطر و عمان روابط نزدیک تری با ایران پیدا می کنند و روسیه در منطقه از نفوذ بسیار بیشتری نسبت به آمریکا برخوردار خواهد شد. 
 
هیل در پایان نوشت: بر خلاف همه احتمالات، اوباما باید از جنگ یمن درسی یاد بگیرد و متوجه شود که صلح گاهی به جنگ نیاز دارد. او باید به ملک سلمان گوش می داد.
 
انتهای پیام/
 
اشتراک گذاری
 
م