لاریجانی: 400 پروژه نیمه تمام در کشور داریم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر امروز یکشنبه 13 اردیبهشت در همایش شورایاران و مدیران محلات تهران، گفت: سختی‌ها را باید تحمل کرد تا بنیان‌های مردمی شکل نهادینه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه اصل واگذاری کارها به مردم، اصلی درست است، یکی از اشتباهات رخ‌داده پس از انقلاب در ساماندهی امور دیوانی را تلاش برای قرار دادن همه کارها در دست دولت برشمرد و اظهار داشت: مثلاً در امور اقتصادی بخش زیادی از صنعت کشور دولتی شد، اما آرام‌آرام این بلوغ فکری در کشور حاصل شد و خیلی از کارها در حال واگذاری به مردم است.

لاریجانی، با ذکر این نکته که سیاست‌های اصل 44 ناظر بر این موضوع بود،‌ هرچند در عمل قدری بد اجرا شد، گفت: اقتصاد کشور زمانی از سلامت برخوردار است که در دست مردم باشد و درباره اداره شهر هم همین گونه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اگر امروز آسیب‌های زیادی را در امور کشور شاهد هستیم، باید در خردمندی کار شک کنیم، گفت: یکی از سفارش‌های رسول خدا(ص) فراهم کردن عیش حلال برای مردم است.

وی از تلاش‌های صورت‌گرفته به همت شهرداری تهران در جنوب، شمال، شرق و غرب تهران سخن گفت و بیان داشت: امروز یکی از مشکلات ما، بیکاری و تنگی معیشت است.

لاریجانی سرافرازی کشور و تأمین زندگی با سعادت را در گرو اقتصاد روان عنوان کرد و با اشاره به برخی  سازوکارهای غلط حاکم بر کشور در سال‌های گذشته، در کنار عوامل بیرونی از جمله تحریم‌ها، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اگر مشورت نباشد، بدنه جامعه رشد نمی‌کند.

وی یکی از مشکلات جوامع کمونیستی را تصمیم‌گیری عده‌ای و ابزار بودن بقیه جامعه ذکر کرد و افزود: ما هم باید از روش متعارف دنیا و هم از سیره نبوی تبعیت کنیم، لذا در این موضوع باید کمک کنیم، سازوکار شورایاری‌ها قانونمند شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، از قانونمند کردن سازوکار تحرکات شورایاری‌ها و برخوردار کردن ساختار آنها از عقبه‌ای ثابت و درآمدی پایدار به عنوان 2 کار لازم در این زمینه نام برد و گفت: این 2 مکمل یکدیگر بوده که اگر نباشند، شورایاری‌ها دچار لغزش می‌شوند.

وی با اعلام آمادگی جهت حضور نمایندگان شورای شهر تهران در جلسات بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و ارائه لایحه جهت تکمیل ساماندهی پروژه شورایاری‌ها،‌ خاطرنشان کرد: در خارج از کشور امورات اداری شهر را به شهرداری‌ها سپرده‌اند که این موضوع در ایران در حال تکمیل است، یعنی بخشی از امور را به شهرداری‌ها سپرده‌ایم و بخش دیگری هنوز در دست وزارتخانه‌هاست.

لاریجانی در ادامه گفت: بار دیگر این بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام تکمیل شود که ما چه مدلی از اداره کشور را در پیش خواهیم گرفت؛ اگر فقط محور وزارتخانه‌ها باشند، دیگر شوراها اختیار چندانی نخواهند داشت، اما اگر بخواهیم دولت را چابک کنیم، باید بخشی از امور اداری را به شوراها بسپاریم.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصل تحمل مخالف در دیدار امروز با معلمان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در شوراها هم نباید اختلافات را تبدیل به نزاع کرد و باید با مردم با مدارا رفتار کرد؛ چراکه بار رفتار سخت نمی‌توان شهر را آباد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، مدارا کردن با مردم را شرط همدل شدن آنان و توسعه و آبادانی کشور را در گرو یکرنگی با مردم خواهند و در ادامه با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌ها گفت: مردم از پروژه‌های نصفه و نیمه حظ و بهره‌ای نمی‌برند.

وی با یادآوری بیش از 400 میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور، خاطرنشان کرد: نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها باعث فرسایش نیروها می‌شود.

لاریجانی در این باره گفت: در سیستم اداری ما باب شده است که می‌گویند ما یک کلنگی می‌زنیم و بعدا به‌تدریج سرمایه لازم را برای آن فراهم می‌کنند و به اتمام می‌رسد، در حالی که اگر صرفا دو پروژه‌ با تعیین بازه زمانی مشخص تکمیل شود، مردم حظ بیش‌تری می‌برند، اما اگر پروژه‌ای 2 ساله، 10 سال طول بکشد، فرسوده می‌شود.

وی با توصیه به اعضای شوراها و شورایاری‌های کشور درباره واقع‌بینانه نگریستن به مسائل که منجر به همدلی بیش‌تر مردم می‌شود، ابراز امیدواری کرد قانونمندی و برخورداری شورایاری‌ها از پشتوانه موجب ساماندهی این نهاد شده و نمونه خوبی برای دیگر شهرهای کشور باشد.