مملکت سه روز بدون مجلس؛ پایان مجلس نهم سه روز زودتر از مهلت قانونی!

گروه سیاسی- علی افراشته معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی  دیروز دوشنبه با حضور در جمع خبرنگاران از برگزاری مراسم اختتامیه مجلس نهم در روز سه شنبه چهارم خرداد خبر داد و گفت که مراسم افتتاحیه مجلس دهم روز شنبه هشتم خرداد برگزار می شود.

به گزارش افکارنیوز، این اظهارات افراشته بدان معناست که کشور سه روز یعنی چهارشنبه پنجم خرداد، پنج شنبه ششم خرداد و جمعه هفتم خرداد مجلس ندارد.

اظهارات معاون اجرایی مجلس در حالی صورت می گیرد که مجلس نهم تا ششم خرداد رسمیت دارد و مجلس دهم باید هفتم خرداد افتتاح شود و از آنجا که هفتم خرداد روز جمعه است، افتتاح مجلس روز شنبه خواهد بود اما اینکه چرا مجلس نهم بجای پنج شنبه، روز سه شنبه پایان می یابد، جای سوال دارد.

هفتم خرداد سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی در ایران است و هر دوره مجلس در همین روز افتتاح می شود و اگر این روز تعطیل رسمی بود، روز بعد از آن مجلس باید افتتاح شود.

از آنجا که مجلس هر دوره چهار ساله است، اختتامیه مجلس شورای اسلامی بعد از چهار سال در ششم خرداد می باشد به این دلیل که کشور حتی یک روز بدون مجلس نباشد.

در همین راستا اصل 63 قانون اساسی به صراحت تاکید می کند که دوره‏ نمایندگی‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ چهار سال‏ است‏. انتخابات‏ هر دوره‏ باید پیش‏ از پایان‏ دوره‏ قبل‏ برگزار شود به ‏طوری‏ که‏ کشور در هیچ‏ زمان‏ بدون‏ مجلس‏ نباشد.

از طرف دیگر مقام معظم رهبری هم همواره بر تشکیل به موقع مجلس تاکید داشتند.

در زمان مجلس ششم هنگامی که برخی قانون شکنان بر تاخیر در برگزاری انتخابات مجلس هفتم و دیر تشکیل شدن این مجلس تاکید می کردند، مقام معظم رهبری ضمن مخالفت صریح با آن فرمودند که مجلس باید به موقع تشکیل شود.

photo_2016-05-03_00-41-43

همچنین ایشان در 15 بهمن سال 82 در دیدار اقشار مختلف مردم تاکید کردند: آنچه وظیفه دولت و ملت است، این است که در مقابل توطئه دشمن بایستند. انتخابات باید در موعد خود بدون حتّى یک روز تأخیر انجام بگیرد.

بنابراین مجلس نهم تا روز پنج شنبه ششم خرداد رسمیت دارد و اختتامیه مجلس باید در این روز برگزار می شد تا کشور بدون مجلس نباشد اما اینکه معاون اجرایی مجلس اعلام کرد اختتامیه مجلس نهم روز چهارم خرداد است، معلوم نیست بر اساس کدام منطق و قانون این اظهارات را بیان داشت.

به نظر می رسد نمایندگان مجلس نسبت به این اقدام معاون اجرایی مجلس واکنش نشان دهند و سکوت نکنند.