استقرار سامانه هشدار پرتاب موشک بالستیک در خلیج فارس؟!+تصاویر

ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که نگاه ویژه ای به منطقه غرب آسیا داشته و از طریق برخی سناریوها به دنبال فروش بیشتر سلاح در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بر اساس آمار منابع رسانه ای ایالات متحده بیش از 30 میلیارد دلار به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" سلاح فروخته و این موضوع نشان می دهد یک استراتژی در پشت پرده طراحی شده است.

**استراتژی آمریکا برای فروش بیشتر سلاح به کشورهای منطقه "غرب آسیا" چیست؟

 

هر چند که در منطقه بیشترین خریداران و مشتریان سلاح های آمریکایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند ؛ اما برخی کشورها همچون مصر ، عراق ، اردن و ... نیز به عنوان خریداران سلاح آمریکا در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

 

یکی از دلایلی که فروش سلاح های آمریکایی در منطقه چند برابر شده، ترساندن کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمهوری اسلامی ایران بوده به نحوی که این اقدام باعث شده میلیاردها دلار تانک و هواپیما و موشک به کشورهای منطقه گسیل شود.

یکی از اِلمان های ایران هراسی آمریکایی، مطرح کردن قدرت موشکی ایران برای نگران کردن کشورهای منطقه بوده و لذا موضوع استقرار سامانه هشدار پرتاب موشک بالستیک قرار است در خلیج فارس مستقر شود.

 آسوشیتد پرس گزارش داد:  "کاخ سفید" اعلام کرده  آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره ابتکار عمل های امنیتی مختلفی توافق کرده اند که هدف از طراحی آنها، غلبه بر گروه تروریستی داعش و همچنین مقابله با اقدامات ایران در منطقه اعلام  شده است.

 

کاخ سفید در این باره اعلام کرد مقامات ارشد این کشورها، بر تعهد خود در خصوص تشدید تلاش ها با هدف ایجاد یک سامانه هشدار پرتاب موشک های بالستیک تاکید کرده اند. آنها همچنین طرح های خود را در خصوص یک رزمایش جدید میان اعضای "شورای همکاری خلیج فارس" و "آمریکا" در ماه مارس سال 2017، نهایی کرده اند.

 

استقرار سامانه

استقرار سامانه

 

از دیگر ابتکار عمل های امنیتی حاصل نشست سران در "ریاض"،  افزایش همکاری میان نیروهای برگزیده عملیات ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به منظور همکاری با مستشاران آمریکایی و همچنین امضای موافقتنامه در خصوص گشت های دریایی مشترک است.

**چرا آمریکا در خلیج فارس سامانه "هشدار پرتاب موشک بالستیک"  مستقر می کند؟

 

جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت موشکی منطقه غرب آسیا بوده و در این مسیر  انبوهی از موشک های سطح به سطح را در اختیار دارد که از جمله آن می توان به "قیام" ، "قدر"، "فاتح 110" ، "خلیج فارس" ، "شهاب 1 و 2 و 3" اشاره کرد .

 

استقرار سامانه

 

مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که توان نظامی و موشکی ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ایجاد شده و ایران قصد حمله نظامی به هیچ کشوری را نداشته و این موضوع در 37 سال اخیر ثابت شده است.

 سرلشکر "محسن رضایی"  فرمانده اسبق کل سپاه در این زمینه اظهار داشت: باید بگوییم توان موشکی باعث جلوگیری از حمله دشمن به ایران شد. فرمانده اسبق کل سپاه افزود: ما هیچ‌گاه نمیتوانیم در عرصه قدرت دفاعی متوقف شویم و ما دقیقا براساس آیه شریفه قرآن کریم که می‌گوید و  وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ توانایی خود را افزایش می‌دهیم و ما به دنبال ماجراجویی نیستیم.

اما در عین حال موشک های سطح به سطح ایران هرگونه تجاوزی را پاسخ خواهد داد و قدرت موشکی ایران بارها تلاش غرب برای حمله به ایران را ناکام گذاشته و نمونه آن تلاش "جرج بوش" برای حمله به ایران حد فاصل سال های 2001 تا 2003 بود.  

 

در حقیقت مقامات نظامی آمریکا تلاش می کنند تا با استقرار سامانه مذکور در خلیج فارس از پرتاب موشک های بالستیک ایرانی مطلع شوند که البته باید متذکر شد مشخص نیست که این سامانه تا چه میزان دقت دارد اما نکته مهم خطاهای سامانه های اینچنینی در منطقه است.

برای مثال سیستم های موشکی "پاتریوت" و "تاد" که اخیرا در منطقه مستقر شده نتوانست در جنگ یمن آزمایش خوبی از خود برجای بگذارد؛ همچنین سیستم های "آرو" نیز که به نحوی با همکاری ایالات متحده تولید شده، نتوانسته عملکرد خوبی در مقابل آزمایش های موشکی داشته باشد.

 

 

استقرار سامانه

استقرار سامانه

 

 

یکی از دلایلی که آمریکا این سامانه را در منطقه مستقر کرده حفاظت از ده ها پایگاه نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیاست . برای مثال حفاظت از پایگاه راهبردی "شیخ عیسی" مهم بوده و حفظ چنین پایگاه هایی به زعم مقامات کاخ سفید با استقرار سیستم هشدار  پرتاب موشک بالستیک مقدور بوده که البته مقامات نظامی کشورمان اعلام کرده اند که با تحرکات ایالات متحده مقابله خواهند کرد.  

سردار سرتیپ "امیرعلی حاجی زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  اظهارداشت: موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم.

 

در حقیقت استقرار سامانه های پرتاب موشک بالستیک برای مقابله با ایران تدوین شده و اقدام مذکور به نظر نخواهد توانست در مقابل موشک های ایرانی همچون "عماد" ، "فاتح 110" و ... کاری از پیش ببرد.