روحانی: برخی کشورهای منطقه از نتایج برجام عصبانی‌اند/ ۱۸۸ کشور از برجام نفع می‌برند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تقدیر از نمایندگان کشورهای خارجی و به خصوص رئیس‌جمهور روسیه که نماینده‌اش را به این نمایشگاه اعزام کرده است، گفت: از همه نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه‌مان روسیه که میهمان ویژه در این نمایشگاه هستند، تشکر می‌کنم. از همه مسئولان و نمایندگان مجلس و نیز شهردار تهران نیز به دلیل برگزاری نمایشگاه در چنین فضایی تقدیر می‌کنم.

وی افزود: البته نمایشگاه کتاب ظاهرا به سرمنزل نهایی رسید و بعد از دو مکان که در سال‌های گذشته جابجا شد، خود را به مقصد نهایی رساند؛ بسیار خوشحالم که امروز این نمایشگاه آغاز به کار و افتتاح شد. از شهردار تهران و همه مسئولان و دست‌اندرکاران که این فضای بسیار بزرگ و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه بوجود آورده‌اند، تقدیر می‌کنم. این نمایشگاه روبروی حرم مطهر امام(ره) است که امیدوارم این قدم خیر و مبارکی برای کشور عزیز ما باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز پس از اجرایی شدن برجام وارد صحنه و صفحه جدیدی شده‌ایم، اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای ما امروز با دنیای پسابرجام کاملا متفاوت است، در طول یک سال گذشته که از زمان اجرای برجام و مذاکرات گذشته، آثار این موفقیت را در مذاکرات بین‌المللی و در ملاقات‌های خارجی که داشته‌ام، دیده‌ام و به ابعاد جدیدی به این مسئله توجهم جلب شده است.

وی اضافه کرد: ملت ما در یک مذاکرات بسیار پیچیده‌ و واقعه مهم تاریخی در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت‌های بزرگی دست یافت که به نفع هر دو طرف بود؛ معمولا در مذاکرات یک طرف پیروز می‌شود و دیگری شکست می‌خورد، اما این مذاکرات به نفع ما، منطقه و جهان بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر مقامات خارجی به ایران گفت: امروز شرکت‌ها و مقامات خارجی که به ایران می‌آیند به این موضوع تاکید دارند که اختیارات بانکی خارجی به سمت کشور سرازیر شده که این نشان می‌دهد این مذاکرات به نفع هر دو طرف بوده است.

روحانی اضافه کرد: اگر یک کشور در ایران کار زیربنایی می‌سازد هم او و هم ما از آن نفع می‌بریم. ورود یک شرکت و سرمایه خارجی به کشور باعث می‌شود که ما پروژه‌هایی را که می‌خواستیم در 40 سال انجام دهیم بتوانیم در 4 یا 5 سال به سرانجام برسانیم و این بسیار اهمیت دارد.

رئیس قوه مجریه برجام را مذاکراتی برد برد برای ایران و 1+5 دانست و افزود: البته در منطقه ما یکی دو کشور هستند که خیلی از نتیجه برجام احساس ضرر می‌کنند، البته همواره در دنیا همین‌طور است. 188 کشور از برجام نفع می‌برند و ممکن است دو کشور هم ضرر کنند، این وضعیت دنیاست.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشورهای منطقه از نتایج و دستاوردهای برجام عصبانی‌اند و به دنبال کارشکنی در مسیر اجرای آن هستند، افزود: ملت بزرگ ایران که این مسیر را به هدف رسانده در ادامه راه هم با قدرت آن را ادامه خواهد داد و به سرانجام خواهد رساند.

روحانی ادامه داد: اعتماد یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور و یک سرمایه بین‌المللی در سطح جهان است و اینکه امروز روسای جمهور سایر کشورها به ایران می‌آیند و قراردادهای بلندمدت با بازپرداخت‌های 15 ساله منعقد می‌شود نشان از اعتماد بین‌المللی به ایران است و وقتی ایران وعده‌ای می‌دهد روی وعده‌ خود قطعا می‌ایستد.

وی تصریح کرد: ما حتی به کسانی که 8 سال جنگ را به ما تحمیل کردند و در حق ملت خود و ملت ایران جنایت کردند آن روز که گفتند صلح می‌کنید (البته از لحاظ حقوقی صلح تحقق نیافته) امام‌خمینی(ره) فرمودند که صلح ما، صلح واقعی است ما حتی به قاتل جوانان‌مان اگر قول داده‌ایم به قول خود عمل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: ما برمبنای اعتقادات خود در قول، امانتداری و عهدمان وفادار خواهیم ماند همانطور که خداوند به عهد خود در همه جا وفا می‌کند.

روحانی با بیان اینکه در فضای جدید ایجاد شده نیاز به یک زیرساخت داریم، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها نمایشگاه بین‌المللی است که ما محصولات خودمان و سایر کشورها را در این نمایشگاه عرضه کنیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب یک مکان تعاملی که نویسندگان، محققان در آن با هم دیدار و تبادل افکار می‌کنند اینجا مرکز تبادل فرهنگ و اندیشه است.

وی با بیان اینکه امروز در جهان شهرهایی هستند که معروفیت آنها به مراکز علمی آنهاست، خاطر نشان کرد: امروز شهرهایی در جهان وجود دارد که مرکز فرهنگی برای آن ملت، منطقه و گاهی در سطح جهان به حساب می‌آید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم اقتصاد در صنعت، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی، خدمات (بیمه، بانک و ...)‌ است، که اینگونه نیست، تصریح کرد: صنایع مربوط به فرهنگ یک بازار خلاق است که می‌تواند یک بازار اقتصادی مهمی برای کشور باشد.

روحانی با بیان اینکه اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینید که کتاب چه مشاغلی را به همراه خود می‌آورد، گفت: خطاطی، صنعت کاغذ، تزئین کتاب از شغل‌هایی بود که تالیف کتاب با خود به همراه می‌آورد.

وی تصریح کرد: هنر و فرهنگ در بخش‌های مختلف می‌تواند خلاق باشد و اشتغال ایجاد کند و تولید را به حرکت در بیاورد که باید در همین راستا به بحث اقتصاد فرهنگ نگاه ویژه‌ای داشت و علاوه بر این کتاب، فرهنگ،‌ قدرت بزرگ بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به طور مثال در روسیه جوانان با بخش‌های مختلفی از اشعار مولانا، خیام آشنا می‌شوند، گفت: در سفرم به پاکستان رئیس جمهور این کشور به من می‌گفت یکی از کتاب‌هایی که ما در دوران جوانی می‌خواندیم گلستان و بوستان بود که این ارتباط بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها را نشان می‌دهد.

روحانی ادامه داد: کتاب و فرهنگ قدرت نرم برای ارتباط با دولت‌های دیگر است.

وی با اشاره به سخنانی از امیرالمومنین علی (ع) درباره اینکه کتاب به ما آرامش می‌دهد و این آرامش به ما آسایش می‌دهد، خاطر نشان کرد: کتاب آرام‌کننده دل‌ها است و ملتی که با کتاب انس دارد قدرت تحلیلش بالاتر می‌رود و تعمق و تاملش در مسائل بیشتر می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کتاب به ما توانمندی می‌دهد تا حوادث دنیا را بهتر بشناسیم و انس با کتاب قدرت ما را در صحنه جهانی بالاتر می‌برد. آنهایی که امروز دست‌اندرکار در تالیف و نشر هستند به جای اینکه از ما پول بخواهند آزادی و امنیت می‌خواهند.

روحانی با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید بر سینه کسی که نقد می‌کند مشت بکوبیم، گفت: نقاد را دستگیر و به زندان نمی‌برند. نقاد به عنوان یک نعمت است البته کسی نباید در پوشش نقد دروغ بگوید، اتهام بزند و قدرت ملی را تضعیف کند که این نقادی نیست اما آنکه دلسوزانه نقد می‌کند نباید کتابش یا شعرش در پیچ و خم گرفتار شود.

وی ادامه داد: بارها در دولت و به وزیر فرهنگ گفته‌ام باید کارها به صاحب‌نظران واگذار شود و اینکه کتاب، کتابی قابل نشر است یا خیر به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار شوئد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این نهادهای مدنی کارها را بهتر انجام می‌دهند، گفت: آن ناشر به خاطر آبروی خودش هم که شده دقت می‌کند، اما شما نمی‌گذارید ناشر دقت کند به طور مثال یک کارمند دانشجو تصمیم می‌گیرد که کتاب چاپ شود یا خیر.

روحانی با بیان اینکه دولت نباید در هر کجا مداخله کند افزود: دولت برنامه‌ریزی و سیاستگذار است، البته نظارت هم باید داشته باشد که این نظارت نیز باید از طرق مردمی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب باید تراوش ذهن و اندیشه و تجربه یک اندیشمند و دانشمند باشد. امروز زمانی است که به مولفان امنیت و آزادی و به ناشران رقابت آزاد، شفاف و بدون رانت داده شود تا همه بیایند در صحنه تا پس از فضای پسابرجام با کتاب و تفکر و تعمق به مقصد نهایی برسیم.