ایالات متحده آمریکا اخیرا تحرکات مشکوکی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرده و  هدف از این تحرکات مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.  

اقدامات اخیر آمریکا در گسترش روابط نظامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس؛  برخی گمانه زنی ها را برای ایجاد یک جبهه نظامی در قالب جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی  توسط "امپریالیسم" ضد ایران  مطرح می کند که  البته وزیر دفاع آمریکا و مقامات ارشد ایالات متحده به آن دامن می زنند.

یکی از اقدامات مخربی که  یک ماه اخیر به چشم می خورد ، حمایت آمریکا از فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی، امارات ، قطر و بحرین ، کویت و ... است که اهدافی را پشت پرده دنبال می کند.

 

از جمله دیگر اقداماتی که اخیرا ایالات متحده انجام داده می توان به موافقت برای  فروش جنگنده های "بوئینگ" به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و استقرار "بمب افکن های راهبردی بی-52" در پایگاه "العدید" قطر اشاره کرد.

***مشخصات پایگاه نظامی  "العدید"

پایگاه نظامی العدید در اطراف پایتخت قطر قرار دارد و از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بیش از 270 کیلومتر فاصله داشته که ایالات متحده آمریکا در این پایگاه  "بمب افکن های راهبردی" خود را مستقر کرده است. 

 

پایگاه

پایگاه

پایگاه

پایگاه

پایگاه

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد: "چارلز براون" رئیس فرمانده مرکزی نیروی هوایی آمریکا از استقرار چند فروند هواپیمای بمب‌افکن "بی- 52"  در پایگاه هوایی "العدید" قطر خبر داد و گفت: "استقرار بمب‌افکن‌های بی- 52 عزم مستمر ما را برای فشار به داعش و دفاعمان از منطقه در آینده، در همه شرایط، نشان می‌دهد."

"براون"  افزود: این هواپیمای جنگی در انواع مختلف عملیات نظامی از جمله در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی  که علیه داعش می‌جنگند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.  "کریس کارنس" سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفته که به دلایل امنیتی نمی‌تواند تعداد دقیق بمب‌افکن‌های بی-52 را که در پایگاه هوایی  "العدید"  قطر مستقر می‌شوند، ذکر کند.

 

البته این پایگاه نظامی نه تنها محل استقرار جنگنده ها و هواپیماهای استراتژیک آمریکایی بوده ، یکی از اتاق های جنگ علیه نظام سوریه و "بشار اسد" نیز به شمار می رود که تاکنون صدها تروریست در "العدید" توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آموزش دیده اند.

"رویترز"؛ این خبرگزاری غربی  در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشت قطر ، این کشور کوچک خلیج فارس در خاک خود سرگرم آموزش مخالفین سوری است و در این راه از آمریکا نیز کمکهای بسیاری دریافت می کند.

"رویترز" در گزارش خود به نقل از منابع آگاه خود نوشته است که قطر در جنوب دوحه سرگرم آموزش مخالفان سوری بوده و این مخالفان قرار است با دولت حاکم در دمشق بجنگند.منابع به رویترز گفته اند افراد حاضر در این پایگاه که در میان مرز قطر با عربستان و پایگاه هوایی "العدید"  متعلق به آمریکا  از ارتش آزاد سوریه هستند و زیر نظر افسران امنیتی "سیا"  آموزش می ببنند.

امیرسرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش در این باره گفت: تمام پایگاه‌های نظامی "امپریالیسم" در منطقه از جمله پایگاه نظامی "شیندند" و "العدید" توسط کارشناسان و رصدگران نظامی جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌شود و کوچکترین حرکت آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

اقدامات اخیر آمریکا جمهوری اسلامی ایران را برآن می دارد تا در مقابل این اقدامات ، پاسخی را در نظر بگیرد. ایران با داشتن موشک های سطح به سطح قدرتمند از جمله "فاتح 110" ، "خلیج فارس" و "فاتح 313"  می تواند در صورت لزوم مقابله به مثل کند.

**مشخصات موشک "فاتح  313"

 

موشک نقطه زن  "فاتح 313 "  با برد 500 کیلومتر بدست دانشمندان، محققان و متخصصان سازمان هوافضای سازمان وزارت دفاع و با بهره گیری از توانمندیهای داخلی و خارجی و فناوری بومی طراحی و ساخته شده است .   در طراحی موشک نقطه زن "فاتح 313 " که نوع جدیدی از موشک "فاتح"  به شمار می رود ، علاوه برسبک سازی  بدنه آن نسل پیشرفته از پیشرانه‌های سوخت جامد، مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده در آن به کار گرفته شده است. در آزمایش های انجام شده، توانمندی سیستم های بومی نصب شده در اصابت به هدف به اثبات رسیده  است .

 

پایگاه

 

 

سایت کامرون-کنکورد (Cameroon- Concord) درباره "موشک فاتح 313" نوشت: "موشک فاتح 313" دارای ساختار پیشرفته‌ای بوده که حاوی حسگرهای ساخت داخلی و سوخت جامد بوده و این موشک به صورت جدی مراحل آزمایش موفقیت‌آمیز خود را پشت سر گذاشته است.

این سایت تاکید کرد: وزارت دفاع ایران طرحی را برای تولید انبوه راکت‌ها آغاز کرده است و در سال‌های اخیر در تولید تجهیزات ضروری نظامی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود در راستای ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته گام بر می‌دارد.

 

سایت ایم‌لبنان  (Im Lebanon) درباره "موشک فاتح 313" نوشت: این موشک با سوخت جامد و برد 500 کیلومتر به دست وزارت دفاع ایران ساخته شده است. سایت پاکستان دفنس (Pakistan Defense) درباره "موشک فاتح 313" نوشت: این موشک 500 کیلومتر برد دارد و با پایه سوخت جامد طراحی شده است.

 

**مشخصات موشک "خلیج فارس"

موشک "خلیج فارس" یک موشک مهم مافوق صوت است که دقت بسیار بالایی دارد و می‌تواند وظیفه خود را در مقابل اهداف مختلف دریایی انجام دهد.  موشک بالستیک و هوشمند خلیج‌فارس با سرعتی مافوق صوت می‌تواند انواع ناوها و شناورهای دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

 

پایگاه

پایگاه

 

این موشک  به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می‌کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سایت "ایران واچ Iranwatch " در  خصوص ویژگی‌ها و قدمت موشک "خلیج فارس" تصریح کرد: موشک "خلیج فارس"  سرجنگی بیش از  500 کیلوگرم را می‌تواند حمل کرده  و تا فاصله 300 کیلومتری منتقل کند و این موشک ارتقا یافته  "فاتح 110 " است.   سایت "دیفنس نیوز  Defensenews "  مقاله‌ای با عنوان موشک‌های ضد کشتی ایران " یک عامل کلیدی در تنگه هرمز" نوشت: سپاه پاسداران موشک‌های ضد کشتی را آزمایش کرده که با سرعت حدود 3 ماخ  می‌تواند اهدافی را در فاصله 186 مایلی هدف قرار دهند .   این سایت همچنین اضافه کرد: این موشک سرجنگی به وزن 1433 پوند را می‌تواند حمل کند .

**مشخصات موشک  "فاتح 110"

 "فاتح ۱۱۰ "   موشکی سطح به سطح و کوتاه برد، با برد  بیش از 200 کیلومتر، قطر 61 صدم متر، طول قریب به ۹ متر، یک مرحله‌ای با وزن کلی ۳۵۵۰ کیلوگرم و وزن سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرم است. 

موشک مایل پرتاب فاتح 110 را در کنار بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فردش از جمله دقت فوق‌العاده، اولین گام مهم جمهوری اسلامی ایران در طراحی و ساخت موشک بالستیک سوخت جامد است.

نشنال اینترست گزارش داد: ایران با داشتن موشک‌های "سجیل" و "خلیج‌فارس"، زیردریایی‌های غدیر  و ... می‌تواند از نقاط ضعف ارتش آمریکا بهره‌برداری کند و واشنگتن که صاحب بزرگ‌ترین ارتش دنیاست باید از این ابزارهای ایران بترسد.

 

 

پایگاه

 

جمهوری اسلامی ایران همواره در منطقه با توسعه قدرت موشکی خود، آمریکا و اسرائیل را از هرگونه اقدام نظامی بازداشته است و لذا اگر تهدیدی از جاانب  پایگاه نظامی "العدید" جمهوری اسلامی را تهدید کند ، موشک های ایرانی همچون  صاعقه ای ویرانگر ایالات متحده را از اقدام نظامی پشیمان خواهند کرد.