لاریجانی شجاعانه اجرای برجام را عملی کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها طی سخنانی، اظهار داشت: خداوند را سپاس می‌گوییم که به دولت تدبیر و امید این توفیق را داد که انتخاباتی قانونی، شکوهمند و با حضور حداکثری مردم و در نهایت امنیت برگزار کند و باید همه قدردان ملت هوشمند و آگاه ایران باشیم که به درخواست رهبری دوراندیش خود پاسخ دادند و در همایش ملی مشارکت، با حضور گسترده شرکت کردند و به فرآیند مردم سالاری شتاب درخوری دادند.

وی ادامه داد: انتخابات 94 نشان داد که مردم بر سرنوشت خود حاکمند و از حق تعیین سرنوشت به خوبی استفاده می‌کنند و وظیفه دولت نیز این بود که زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کرده و نتیجه انتخابات را در نهایت امانت داری به مردم بسپارد.

معاون اول رئیس جمهور برهمین اساس گفت: از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی توانای نظام، با همسویی برآمده از رأی ملت، وظیفه سنگین‌تری بردوش دارند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

جهانگیری پیام انتخابات 94 را اعتدال، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد، بهره برداری از فرصت‌های پیش رو، ارتقای سطح زندگی و ارتقای معیشت مردم برشمرد و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایط دشواری درسال 92 کار خود را آغاز کرد و با همه محدودیت‌ها توانست موانع و تنگناها را در عرصه داخلی و بین المللی به حداقل برساند.

وی گفت: دولت در عرصه بین المللی با انتخاب یک تیم قوی و با دیپلماسی هوشمند و حمایت مقام معظم رهبری و تدابیر راهگشای ایشان و پشتیبانی قوای دیگر و حمایت مجلس به خصوص رئیس محترم آن که شجاعانه و مدبرانه در آن مقطع خاص با گذشت از خود و حمایت از اجرای برجام آن را عملی کرد، توانستیم یک مذاکرات پیچیده بین ایران و 6 قدرت جهانی را به نتیجه برسانیم آن هم مذاکراتی که از حقوق ملت ایران پاسداری شد و در نتیجه آن تحریم‌ها برچیده شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اینک در شرایط پساتحریم و اجرای برجام هستیم، اهمیت این دوره از دوره قبل اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ از این پس دولت و مجلس نیازمند همکاری هرچه بیشتر و فشرده تر برای پاسخگویی به نیاز مردم و حل و فصل مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی هستیم. ما هم در جهان با مسائل پیچیده روبرو هستیم و در منطقه با شرایط ویژه و حساسی که در آن حاکم است، شرایط ویژه‌ای داریم که باید با تدابیر ویژه و رعایت هوشمندی مسائل را پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم.

جهانگیری با بیان اینکه باید بتوانیم مسائل پیش رو را همسو با خواست و رأی ملت و با نظر مقام معظم رهبری شناسایی کرده و به نتیجه برسانیم، به برخی از موضوعات در دستورات کار دولت اشاره کرد و گفت: از سال گذشته در جلسات خصوصی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم به موضوع اقتصاد به عنوان یکی از اصلی ترین مسائل کشور پرداخته می‌شد چرا که ایشان در یکی از جلسات گفتند که در گزارشاتی که مسئولان امنیتی به بنده دادند، پایه مسائل امنیتی می‌تواند مسائل اقتصادی باشد لذا ایشان در ابتدای امسال در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که اولویت اول کشور مسئله اقتصاد است.

وی افزود: در این مدت دولت تلاش کرد مسائل اقتصادی را در برنامه جدی خود قرار دهد که بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد از مهمترین دستاوردهای دولت بود، همگی سال‌های 90 91 92 را به یاد دارید که در آن دوره تغییرات لحظه ای قیمت ارز رشد منفی اقتصادی و تورم بیش از 40 درصد اقتصاد ایران را در تلاطم قرار داده بود و دولت تدبیر و امید در این مدت به بازار اقتصاد ایران اطمینان و ثبات را برگرداند و تورم از 40 درصد به 11 درصد و تورم نقطه‌ای را به 8.9 درصد رساندیم که پیش بینی می‌کنیم انشاالله در شش ماه نخست سال 95 تورم کشور یک رقمی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از رکود تا حد زیادی خارج شده‌ایم، گفت: دولت به دنبال رونق اقتصادی است و در شرایطی که محدودیت منابع داریم اما دولت اجرای طرح سلامت را در دستور کار دارد تا بتواند باری از روی دوش مردم بردارد. همچنین پیش بینی می‌کنیم از سال 95 مردم انتظاری بیش از گذشته از اقتصاد دارند.

جهانگیری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 92 گفت: از آن زمان دولت برنامه‌های دقیقی برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار دارد و ده‌ها جلسه در شورای اقتصاد برگزار شد و برنامه‌های دقیق و عملیاتی در این جلسات پیش بینی شد. اما متأسفانه برخی از اظهارنظرها هیچ ارتباطی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نداشت. آن هم برای اولین بار یک مجموعه سیاست‌های اقتصادی مورد توافق همه است دلیل آن این است که رهبر معظم رهبری این سیاست‌های را ابلاغ فرمودند لذا مورد اتفاق قوای سه گانه است و هیچ اختلاف نظری در مورد این سیاست‌ها نیست  

وی با بیان اینکه مرحله بعد این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط چه کسی اجرا شود، اظهار داشت: طبیعی است که اجرای این سیاست‌ها برعهده دولت است و مقام معظم رهبری فرمودند فرمانده اجرای اقتصاد مقاومتی دولت و شخص معاون اول رئیس جمهور است. امیدواریم با همگرایی و اجرای سیاست‌ها در همه زمینه‌های تولید، صنعت  و... برسیم و مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور  در ادامه سخنان خود یادآور شد: دولت از ابتدای شهریور ماه که احساس کرد مذاکرات به نتیجه می‌رسد و توافق می‌شود، تصمیم گرفت زمینه‌سازی‌های لازم را برای افزایش تولید نفت انجام دهد تا به محض اینکه روز اجرای توافق رسید بتوانیم ظرفیت تولید نفت را افزایش دهیم. بنابراین برای این کار به رقم بالایی نیاز داشتیم که برآورد کردیم حدود 800 میلیون دلار نیاز داریم که از رهبری مجوز گرفتیم تا این مبلغ را برداشت کنیم تا بتوانیم افزایش ظرفیت تولید نفت را آماده کنیم و به همین دلیل است که علی رغم اینکه هنوز سه ماه از اجرای توافق نگذشته است، داریم به میزان 4 میلیون بشکه تولید نفت قبل از تحریم‌ها نزدیک می‌شویم که این موضوع حتما در رشد اقتصادی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و امیدواریم تأثیر آن را در سال‌های آینده بر روی رونق تولید و ایجاد اشتغال ببینیم.

جهانگیری با اشاره به مهمترین مشکلات پیش روی دولت و مجلس گفت: مهمترین مشکل محدودیت مالی است که برای رفع آن باید بخش خصوصی را باور کنیم چرا که در گذشته به دلیل اقدامات اشتباه، اعتماد بخش خصوصی ضعیف شده و حالا باید تلاش کنیم تا بتوانیم بخش خصوصی را مجدد وارد اقتصاد کرده و از ظرفیت آنها بهره ببریم.

وی ادامه داد: نظام بانکی کشور مهمترین مرکز مالی اقتصادی ایران است و اقتصاد ایران به دلیل اینکه بانک محور است با چالش‌های جدی روبرو است. همچنین نظام بانکی ما دارای مشکلات بسیاری است گرچه براساس برجام می توانیم با بانک‌های خارجی کار کنیم که البته برخی از بانک‌های خارجی هنوز کارشان را آغاز نکرده‌اند که باید فشار بیاوریم تا عملی شود اما سوال اینجا است که آیا بانک‌های ما استانداردهای لازم را برای کارکردن با بانک های خارجی را دارند؟ بانک‌های ما با مشکلات زیادی مواجه هستند و باید نظام بانکی ما اصلاح شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کرده است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور رونق یابد، باید نظام بانکی را اصلاح کنیم و موانع پیش روی نظام بانکی را برداریم.

جهانگیری در ادامه سخنان خود محدودیت پیش روی دیگر را موضوع استفاده از فرصت‌ها  و منابع خارجی برشمرد و گفت: این موضوع با رفت و آمدهای این روزها و اینکه هیئت‌های زیادی از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند و قراردادها و موافقت نامه‌هایی بسته می شود تا حد زیادی قابل رفع است و امیدواریم سال دیگر از این مسائل بهره برداری‌های زیادی کنیم.

وی مشکل دیگر کشور را حجم بزرگ دولت برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه تمام درآمد نفت، مالیات و سایر درآمدها تنها صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود که این به این دلیل است که طی سال‌های گذشته حجم دولت بزرگ شده و این درآمدها فقط صرف هزینه‌های جاری می‌شود و برای حل این مشکل راهی جز اینکه دولت کوچک شود، نداریم. چرا که با این وضع بودجه‌ای برای بحث‌های عمرانی نداریم و بودجه های عمرانی به حداقل ممکن کاهش یافته است. همچنین بسیاری از طرح‌های عمرانی نیمه تمام مانده است که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براین موضوع که باید در بخش نفت گاز و پتروشیمی منابع بالایی کسب کنیم، گفت: باید بتوانیم در این بخش‌ها به‌خصوص در استفاده از میادین مشترک منابع زیادی به‌دست آوریم؛ در گذشته میزان برداشت ایران و قطر در پارس جنوبی برابر بود اما در سال 92 قطری‌ها یک و نیم برابر بیشتر برداشت کردند که نتیجه این موضوع برداشت ده‌ها میلیارد دلار از حق مردم ایران از این میادین است.

جهانگیری برهمین اساس گفت: مجلس و دولت مکلف است که در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد چرا که ما نمی‌توانیم کشور را معطل این  و آن کنیم بنابراین یک عده باید تصمیم بگیرند گرچه ما به نظر منتقدین توجه می‌کنیم اما نهایتاً باید تصمیمات گرفته شود و هزینه تصمیمات از سوی همه پذیرفته شود بنابراین مجددا تأکید می‌کنم که در بخش نفت و گاز باید اقدامات جدی صورت گیرد و در این جهت منابع خارجی که نیاز است مورد توجه قرار گیرد که البته وزارت نفت امسال 200 میلیارد دلار طرح تهیه کرده است؛ البته زمانی این طرح‌ها به نتیجه می‌رسد که مجلس و دولت با قامت استوار بایستند و از تصمیمات دفاع کنند.

ادامه دارد...