روزنامه زنجیره ای برای لاریجانی خط و نشان کشید!

روزنامه شرق در اقدامی فاشیستی مدعی شده که طیف موسوم به اصولگرایان میانه‌رو باید به ائتلاف امید برای ریاست عارف بپیوندند وگرنه با مخالفان برجام هستند. این در حالی است که طیف موسوم به رهروان جزو حامیان برجام و از عوامل تصویب آن در مجلس بودند که ظاهراً اکنون میان عارف و لاریجانی تصمیم دارند به لاریجانی برای ریاست مجلس دهم رأی بدهند.

شرق ضمن حمله به جلسه دیروز لاریجانی با منتخبان مجلس دهم نوشت: به نظر می‌رسید لاریجانی ترجیح می‌دهد به جای حضور در جلسه‌ای به ریاست عارف، لیست امید را به جلسه‌ای با ریاست خود فرابخواند و معنای مستتر در این حرکت این بود که رهروانی‌هایی که در انتخابات به لیست امید پیوسته بودند. تنها در صورت حمایت لیست امید از ریاست لاریجانی برمجلس دهم، به این ائتلاف ادامه خواهند داد. به این ترتیب جلسه‌ای که قرار بود محل هم‌اندیشی و وفاق همه اعضای لیست امید شود، تبدیل به محلی برای تعیین تکلیف رهروانی‌هایی شده که با لیست امید به مجلس دهم راه یافته‌اند و حالا برای حفظ کرسی ریاست، به طیف مخالف لیست امید چراغ سبز نشان داده‌اند.

شرق با اشاره به ادعای عضویت 160 نفر در فراکسیون امید اذعان می‌کند: حمایت 110 نفر از ریاست عارف قطعی است. در سوی مقابل هم حامیان لاریجانی از قطعی بودن 120 رأی در سبد وی خبر می‌دهند. اگر شنیده‌ها مبنی بر اینکه لاریجانی با حاج‌بابایی و سالک درباره همراهی تاکتیکی در مجلس دهم به توافق رسیده، صحیح باشد، به این معناست که او تصمیم خود را گرفته است.

یادآور می‌شود در نشست دیروز لاریجانی با منتخبان مجلس دهم 181 نماینده حضور داشتند.

این روزنامه همچنین از قول محمود صادقی نماینده تازه وارد مجلس فاش کرد که اختلاف شدیدی میان طیف مدعی اصلاح‌طلبی و حامیان لاریجانی وجود دارد. وی درباره نشست جدای لاریجانی با نمایندگان و نشست فراکسیون امید گفت: دوستان ابتدا با آقای جلالی و مجموعه آقای لاریجانی مذاکره کردند که از این برنامه منصرف شوند و در نهایت به این نقطه رسیدیم که برنامه‌ها را در دو زمان صبح و بعد از ظهر برگزار کنیم. این موضوع را آقای تابش پیگیری کردند و در حاشیه مراسم ختم برادر آقای تاجگردون، آقای تابش با من تماس گرفت و گفت من هر چه تلاش کردم، اینها زیربار نرفتند و می‌گویند ما برنامه خودمان را کامل برگزار می‌کنیم.

این پیام را آقای جلالی دادند یا آقای لاریجانی؟ با واسطه از طرف آقای لاریجانی پیام رسیده بود که شما باید زمان برنامه خود را تغییر دهیدو ما برنامه خود را کامل انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ این سؤال که «چرا محل برنامه خود را به نهاد ریاست جمهوری منتقل کردید؟ این لااقل در ظاهر قشنگ نیست» می‌گوید: بنای ما هم بر این بود که برنامه‌مان را در همان مجموعه دایره‌المعارف و سالن رایزن برگزار کنیم. اما آقای روحانی همه منتخبان را در همان شب به ضیافت شام دعوت کردند و عملاً اینکه ما تا ظهر در جلسه مجلس قدیم باشیم و بعد برای همایش به رایزن برویم و دوباره برای ضیافت شام به نهاد ریاست جمهوری برگردیم. بسیارمشکل بود. ابتدا رایزنی‌هایی شد که ما هم در همان ساختمان مجلس قدیم مراسم خود را برگزار کنیم و قرار شد تا ظهر مراسم روابط عمومی مجلس و بعد از ظهر مراسم فراکسیون امید در ساختمان مجلس قدیم برگزار شود. در همین حال یک باره ما در روز چهارشنبه با پیامک جدیدی مواجه شدیم که از سوی آقای موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران ارسال شده و همه منتخبان را به جلسه بعد از ظهر در محل مجلس قدیم دعوت کرده بودند. بنابراین برای ما محرز شد که بنا ندارند ساختمان مجلس قدیم را برای جلسه بعدازظهر در اختیار ما قرار دهند.

صادقی با ابراز ناخرسندی از نزدیکی لاریجانی و آیت‌الله موحدی کرمانی و نیز بیان اینکه اعضای فراکسیون امید نمی‌توانند عضو فراکسیون سیاسی دیگری باشند، به حامیان لاریجانی حمله می‌کند و می‌گوید: وقتی یک گروه از همین ابتدای کار، این گونه رفتار می‌کند چه تضمینی هست که در ادامه راه، رفتارهای بدتری از خود نشان ندهند. دوستانی که تئوری‌پردازی می‌کنند، چه تضمینی می‌دهند که این گروه برای همکاری معتمد هستند؟ اینها چه تضمینی برای همکاری با این طیف از اصولگرایان می‌دهند؟ الان در مجلس همه امکانات و امتیازات را در اختیار منتخبان گذاشته‌اند تا اینها را جذب کنند. حتی کار از سرویس‌دهی به منتخبان گذشته و وام‌هایی را که در همه این سال‌ها به کارمندان مجلس نداده بودند، حالا به راحتی پرداخت می‌کنند و وام‌های 50 میلیونی به کارمندان مجلس می‌دهند و این کارشان با استهزای کارمندان مجلس مواجه شده است.

وی افزود: معنای ائتلاف این نیست که حتماً آن آقا رئیس باشد. الان می‌گویند ما لیستی 130 نفره از کسانی داریم که قطعاً به ایشان رأی می‌دهند. البته یک عده بنا بر ملاحظاتی که دارند ممکن است در حرف چنین چیزی را بگویند، اما در عمل باید منتظر باشند و تا لحظه‌ای که نمایندگان می‌خواهند رأی خود را اعلام کنند، صبر کنند، ولی در نهایت این اتفاقات برای شخص من و بسیاری از منتخبان خیلی خوب بود؛ چرا که مشت برخی از افراد در همین ابتدا باز شد.