تکلیف آب سنگین ایران بعد از غارت دو میلیاردی

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در حاشیه کنگره جراحان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره روند انتقال آب سنگین به آمریکا و دریافت مبلغ آن با بیان اینکه مذاکرات در این زمینه در جریان است، گفت: قرار بود آب سنگین به آمریکا منتقل شود، اما بعد از قضیه 2 میلیارد دلار دارایی‌‌های ایران در آمریکا، یک مقدار احتیاط کردیم.

صالحی افزود: تا زمانی که این قضیه حل نشود، در زمینه نحوه پرداخت و امور دیگر فعلا در حال مذاکره هستیم تا با اطمینان خاطر این کار را انجام دهیم.

*مذاکرات با روس‌ها برای فروش ۴۰ تن آب سنگین در جریان است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره روند مذاکرات برای فروش 40 تن آب سنگین به روسیه نیز عنوان کرد: مذاکرات در این زمینه در جریان است و به موقع اطلاع رسانی می‌شود.

* گفت‌وگو با چک برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر اخیرش به چک، اسلواکی و اتریش گفت: در سفر به چک و اسلواکی با متخصصان این کشورها در خصوص همکاری‌‌های هسته‌ای صحبت کردم.

صالحی ادامه داد: این دو کشور به خصوص چک یک پیشینه بسیار خوبی در صنعت هسته‌ای دارند. کشور چک علی‌رغم اینکه کشور کوچکی است، ولی صنایع سنگین خوبی دارد. اینها می‌توانند تمامی تجهیزات هسته‌ای از ابتدا تا انتهایش را بسازند، البته طراحی نمی‌کنند، ولی می‌توانند این تجهیزات را بسازند.

وی افزود: برای ساخت نیروگاه‌های بعدی هسته‌ای کشور با آنها (چک) وارد گفت‌وگو شده‌ایم و همچنین در مسائل دیگر با کشور اسلواکی.

وی درباره دیدارش با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز اظهار داشت: گفت‌وگوهای مفصلی را با آقای آمانو داشتیم و مروری کردیم بر این سه ماهی که از برجام گذشته و اینکه چه اقداماتی تا به امروز انجام شده و چه اقداماتی باید انجام گیرد.

به گزارش فارس، صالحی افزود: هشدار دادیم نسبت به اینکه نباید برجام به صورت یک طرفه مورد تفسیر قرار بگیرد. خوشبختانه زبان برجام زبان گویایی است و به انگلیسی نوشته شده و نباید تصور کنند به زبان دیگری نوشته شده و هر که بخواهد تفسیری بر آن بکند. چون گاهی پیش می‌آید که تفاسیر مختلفی از کلمات می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در برخی موارد حتی گفته‌ایم دیکشنری را آورده‌اند تا ببینند معنی آن کلمه چیست. این مسائل پیش می‌آید، وقتی که سند قطور چند صد صفحه‌ای مانند برجام داشته باشیم که چند صد بند دارد، یقینا در برخی امور با یکسری مسائل از این گونه روبرو می‌شویم که قابل رفع است و مشکل خاصی ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش انرژی هسته‌ای در حوزه سلامت عنوان کرد: ما در سازمان انرژی اتمی توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت داریم و از تجربیات به وجود آمده در نیم قرن اخیر در زمینه هسته‌ای در حوزه‌های مختلف به خصوص سلامت استفاده می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در ۲ سه سال اخیر توانستیم یکی از تجهیزات گلوگاهی و بسیار استراتژیک و مهم وزارت بهداشت که همین سانتریفیوژها هستند را تأمین کنیم. این سانتریفیوژها عمدتا برای ساخت داروهای نوترکیب و جدید و برای جداسازی پروتئین‌ها و ساخت واکسن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم این سانتریفیوژها را در بازار بین‌المللی تهیه کنیم، به عنوان اینکه تجهیزات با کاربری دوگانه است آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و لذا خودمان وارد این عرصه شدیم.

صالحی با اشاره به رادیوکیت‌های تولید شده توسط سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ رادیوکیت تولید می‌کنیم که بخشی تشخیصی و بخشی درمانی هستند و الان به ۱۵۰ مرکز پزشکی هسته‌ای ایران، خدمات ارائه می‌کنیم.

این خبر در حال تکمیل است..