عارف بازی ریاست را باخته، اصلاح طلبان دنبال معامله اند!

گروه سیاسی- عارف در انتهای مسافرتش به قم و دیدار با علما تقریباً این نکته را تایید کرده و گفته است: مدیریت مجلس تنها ریاست مجلس نیست بلکه هیات رییسه و بخش‌های مهم مجلس نیز حائز اهمیت است که در فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، این سخنان به خوبی نشان می دهد که استراتژی آینده محمد رضا عارف بیش از هرچیز متمرکز بر امتیاز گیری و معامله شیرین با اصولگرایان مجلس است. به نظر می رسد حتی سفر به قم و دیدار با علما و مراجع این شهر در رسیدن عارف به چنین تصمیمی بی ارتباط نبوده است. به هر حال مشخص است که علی لاریجانی در میان علمای قم از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است و سفر رهبر فهرست امید درست در روزهای پیش از انتخابات هیات رئیسه به این شهر مقدس نمی تواند به منظوری جز استمزاج از علما صورت گرفته باشد.

براین اساس باید منتظر ماند و دید لقمه بعدی که اصلاح طلبان برای او در نظر گرفته اند چه خواهد بود. با توجه به مسئولیت های حقوقی اعضای هیات رئیسه بعید به نظر می رسد عارف در صورت انصراف از شرکت در انتخابات ریاست مجلس برای یکی از صندلی های نواب رئیس خیز بردارد. او زمانی مدعی ریاست جمهوری بود و حتی اطرافیانش معتقدند که اگر فداکاری عارف نبود اکنون او به جای حسن روحانی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود با این اوصاف قطعاً او نایب رئیسی را لقمه کوچکی می داند و احتمالا در مجلس دهم به اداره فراکسیون امید خواهد پرداخت.

اما در عین حال راز پافشاری اصلاح طلبان بر حضور او در گردونه رقابت ها نیز تنها به یک دلیل قابل توجیه است. آنان می خواهند قیمت معامله را برای اصولگرایان بالا ببرند. در این صورت می توانند معامله شیرینی بکنند و در عین حال از همین ابتدا هم خود را مقابل لاریجانی نگذارند.

حمایت الیاس حضرتی از لاریجانی هم تکمیل کننده پازل های این معامله است. نایب رئیسی مجلس برای او بسیار هم دلچسب است و این معامله می تواند بازوی رسانه ای اصلاح طلبان در مجلس را راضی نگه دارد. البته این معامله شیرین یک سر دیگر هم دارد. برای نخستین بار پس از ریاست جمهوری حسن روحانی اصولگرایان و او بر سر یک موضوع به توافق رسیده اند. آن هم این که "ریاست لاریجانی در مجلس به مراتب مطمئن تر از ریاست عارف است." تقدیری که هر کدام از سر این دو طیف از زاویه خاص خود به آن نگاه می کنند.