برخی کشورها به ویژه سران استکبار برای رسیدن به اهداف خود در نقاط مختلف دنیا، دست به یک سری اقداماتی زده اند که به عنوان برگه های سیاه تاریخ از آن یاد می شود و اینکار نیز تا به امروز ادامه دارد.

بیوتروریسم چیست؟

بر اساس تعریف پلیس بین الملل درسال 2007 بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواسته‏ای سیاسی یا اجتماعی.

 

ادهتا

 

حمله بیو تروریستی نیز عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماریزا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‏‌شود.

 

کشف و شناسایی یک حمله بیولوژیکی سخت و دشوار به شمار می‏‌آید. تاثیرات یک حمله بیولوئژیکی به چهار دسته تقسیم می‏‌شوند.

 

-1 فیزیکی:بروز بیماری 2 - روانی:بروز ترس و وحشت ، 3- اقتصادی:محدودیت سفر و جابه‏جایی، متوقف شدن فعالیت‏‌های اقتصادی و کسب و کار4- زیست محیطی:آسیب دیدن انسان‏‌ها، حیوانات، گیاهان، آلوده شدن منابع طبیعی مثل منابع آب

 

 

 

راه‌های انتشار عوامل بیولوژیک در یک حمله تروریسی

 

این عوامل از طریق جنگ‌افزارهای گوناگون منتشر می‌شوند. از جمله بسته‌های مراسلاتی، هواپیماهای سبک سمپاش یا بدون سرنشین مخزن‏دار، اشیا و وسایل مصرفی - بهداشتی و آرایشی، آفات نباتی، حشرات و جوندگان ناقل و تنقلات مانند شکلات‏‌ها.

 

اصولاً جاسوسان و عوامل خود فروخته داخلی می‌توانند با هر وسیله‌ای به انتشار میکروب‏‌ها یا فرآورده‌های کشنده آن‏‌ها مبادرت نمایند. از این بین مراسلات پستی، لوازم آرایشی، البسه‌های دست دوم، بسته بندی‏های صادراتی، سیگار و تنقلات گزینه‌های مورد توجه هستند. می‌توان حجم معینی از اسپور باکتری‏ای مانند باسیلوس آنتراسیس را در پاکت نامه‌ای ریخت و به مقصد هدف پست کرد. در ترکیب مواد سازنده شکلات‏‌ها و تنقلات مواد مضر با تأثیر دراز مدت را قرار داد یا به همراه علوفه دامی، حشرات ناقل بیماری‏‌های دام و طیور را به کشوری فرستاد تا صنایع آن کشور را فلج نمایند.

معمولا گروه‏‌ها و جنبش‏‌ها سیاسی و فرقه‏‌های مذهبی یا اشخاصی هستند که توانایی تولید و به کارگیری سلاح‏‌های بیولوژیک را دارند. به طور مثال جنبش استقلال‌طلب قبیله مائومائو در کنیا که از سم برای کشتن ماموران حکومت استعماری بریتانیا استفاده کردند. فرقه مذهبی راجنیشی در سال 1984 با آلوده کردن ظروف سالاد یازده رستوران در آمریکا با باکتری (تایفیموریوم سالامونا) موجب مسمومیت 750 نفر شدند. در سال 1993 فرقه مذهبی آئوشینریکوی باسیل سیاه زخم را در ناحیه کامیرو در متروی توکیو منتشر کرد.

 

ادهتا

 

 

سرویس‏‌های اطلاعاتی غرب، متهم اصلی بیوتروریسم:

 

علی‏‌رغم این‏‌که کشورهای غربی به ویژه آمریکا از هر استدلالی برای اتهام‌زنی به گروه‏‌های باصطلاح تندرو استفاده می‏‌کنند، اما یکی از جالب‏ترین نکات این است که بزرگ‏ترین استفاده کنندگان از مواد شیمیایی میکروارگانیسم‏‌ها و تروریسم بیولوژیکی علیه جان انسان‏‌ها، سازمان‏‌های اطلاعاتی کشورهای قدرتمند غربی و رژیم صهیونیستی هستند که از این راه برای حذف بی سر وصدا و بدون ردپای رقبا و مخالفانشان بهره می‏‌برند.

 

شیوع ابولا ؛ حمایت آمریکا از "بیوتروریسم"

 

پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در مقاله ای به قلم " جیسون کیسون " نوشت : ما اکنون باز هم می توانید مطمئن تر ازقبل شویم که دولت آمریکا در حال دروغگویی درباره بسیاری از مسائل از جمله شیوع ویروس ابولا است . در حقیقت این مسئله به نوعی یک سیاست در واشنگتن می باشد . در این مقاله به دلایلی اشاره شده است که نشان میدهد سه دروغ بزرگ درباره ابولا به اذهان عمومی دنیا گفته شده است .

این دلایل در عین سادگی و منطقی بودن به شدت نگران کننده و هشدار دهنده است . برخی شواهد و بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر شیوع ابولا یک نوع اقدام تروریسمی در ارتباط و نقش دولت آمریکا است .

یکی از دروغ های کلیدی بیان شده توسط آمریکا و تبلیغ شده از سوی جریان های رسانه ای غرب این است که هیچکسی در هیچ سمت و موقعیتی نباید این گونه تصور کند که این ویروس در هوا ایجاد شده است . در این باره , آژانس بهداشت عمومی کانادا اظهار داشت :" در محیط آزمایشگاه , عفونت از طریق ذرات معلق در هوا به پستانداران منتقل شده است . در این زمینه انتقال از طریق انتشار ویروس در هوا به انسان به شدت متحمل می باشد . اهمیت این طریقه انتقال چندان حائز اهمیت نیست . وضعیت نامناسب بهداشت می تواند به شدت به گسترش این ویروس کمک کند ."

دولت آمریکا و همراهان و هم پیمانان آن در اروپا هستند که به دروغ خود درباره نوع ایجاد و شیوع این بیماری خطرناک به اذهان عمومی دنیا تاکید و اصرار می کنند . پیش از آنکه به دروغ دوم کاخ سفید درباره ابولا برسیم باید برخی نکاتی که توجه کمتری به آن شده متذکر شویم .

 

ادهتا

 

یکی از این نکات این است که چرا هرگز هیچ نظریه یا ایده ای درباره اینکه چگونه این ویروس تنها گیربانگیر مردم در غرب آفریقا شده , عنوان نمی شود . نمونه ای از این ویروس هرگز سابقه مشاهده یا نمونه ای در این منطقه از قاره آفریقا نداشته است . آیا از دیدگاه نژادپرستانه آمریکا کل قاره آفریقا یکسان بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند ؟

دروغ دوم اینکه : به نظر می رسد شیوع کنونی این بیماری از لحاظ تعداد و وسعت بین المللی عفونت های آن به مراتب مسری تر و خطرناک تر از هر کدام از نمونه های پیشین آن می باشد . در حال حاضر حداقل 1975 نمونه از ابتلا به این ویروس گزارش شده است .

این دروغ نمونه بارزی از یک فرافکنی و کذب پراکنی ناشی از بی اطلاعی است و مروبط به این واقعیت است که جریان اصلی رسانه های وابسته به دولت های غربی هرگز عنوان نمی کنند که ما اکنون با نوع بیولوژیکی متفاوتی از ابولا مواجه هستیم .

چنانچه روند شیوع و نوع ویروس های منتشر شده را مورد آزمایش های دقیق قرار دهیم به این واقعیت دست پیدا می کنیم که بعنوان مثال ویروسی که در کنگو گسترش یافته با ویروس منتشر شده در گینه از لحاظ بیولوژیکی متفاوت است اما همگی از مجموعه ابولا می باشد .

دروغ سوم و اخر دولت آمریکا به مردم دنیا درباره ابولا این است که : در مقاله ای با عنوان " داستان های متناقض دولت فدرال درباره شیوع ابولا " ما می خوانیم که دولت آمریکا در حال ارائه دو داستان کاملا متضاد با یکدیگر درباره این ویروس به اذهان عمومی دنیاست .

این داستان های متناقض نه تنها موجب بی اعتباری اظهارات مقامات دولتی واشنگتن هم در این مورد و هم در سایر مسائل بین المللی شده بلکه خشم و انزجار ملت های آفریقایی را از دولت آمریکا چندین برابر بیشتر کرده است . مردم این قاره پیشتر نیز نمونه های زیادی از تلاشهای غرب برای تسخیر و تسلط بر خاک خود را تجربه کرده اند .

 

بیوتروریسم را چقدر می‌شناسید؟/متهم اصلی بیوتروریسم/راه‌های مقابله با آن چیست؟

 

 

مدیریت بحران و اصول مبارزه با بیوتروریسم

 

مدیران نظامی و انتظامی کشور بایستی در قبال تهدیدات بیوتروریستی به چهار پرسش اصلی پاسخ دهند: چه کسی، چه وقت، چطور و کجا اقدام به چنین حمله‌ای می‌کند. دانستن پاسخ این چهار پرسش کادر دفاعی را پیشاپیش در برابر تهدیدات آماده می‌سازد و کمک می‌کند تا منافذ نفوذ بسته شوند. در اینجا اصول پنجگانه‌ای را می‌توان برای چنین مبارزه‌ای تعریف نمود:

 

1 - آگاهی: دانش و آگاهی از روند پدیده بیوتروریسم، شناخت تهدیدات، منافذ خطر و کلاً یافتن پاسخ چهار سوال کلیدی فوق گام نخست چنین مبارزه‌ای است.

 

2- آمادگی: رسیدن به سطح مطلوبی از توانایی دفاعی با تمرینات و رزمایش‏‌ها، دست‏یابی به علوم جدید، دست‏یابی به فن‏آوری نوین تشخیص و دفاع و درمان، تهیه لوازم و ملزومات چنین جنگ مخفی و ساکتی، دومین گام مبارزه و دفاع خواهد بود.

 

3 - مهارت: اعتماد به نفس، غلبه بر ترس و مهارت در هدایت بحران به سمت عادی‌سازی شرایط، سومین و مهم‏ترین گام چنین مبارزه‌ای است.

 

4- شک: متولیان دفاعی کشوری که همواره در پنهان و آشکار مورد تهدیدات اجانب است، بایستی به هر پدیده‌ای حتی پدیده‌ای که در نگاه اول طبیعی جلوه می‌کند با نگاه شک بنگرند. چنین نگاه شک آلودی باعث می‌شود بسیاری از منافذ ورود دشمن باز شناخته شود و اصول ایمنی هرچه بیش‏تر رعایت گردد. دیگر نباید از کنار هر اپیدمی کوچک و بزرگی به سهولت گذشت.

 

5- کتمان و رازداری: وقتی نخستین هدف دشمن از حمله تروریستی ایجاد ترس در مردم عادی است، مهم‏ترین عمل کادر دفاعی آن خواهد بود که از انتشار خبر حمله و شایعه‌سازی در پیرامون آن خودداری نمایند. به‏ خصوص کادر درمانی که با مصدومین چنین حمله‌ای روبرو هستند. از انتشار خبر حمله، بیان تعداد مصدومین، نوع بیماری، بزرگ‏نمایی واقعه نزد مردم عادی و بیان تشخیص‏‌ها و علائم بالینی و درمان‏‌ها در جراید ( در بیش‏تر موارد دشمن از طریق جراید نتایج حمله خود را ارزیابی می‌کند. به‏ خصوص که خواسته باشد سلاحی جدید را بر مردم بیازماید ) جداً باید پرهیز نمود.