اروپایی‌ها تا حد مرگ از معامله با ایران می‌ترسند

 «جاکوب هورنبرگر»، فعال کهنه‌کار آمریکایی و مدیر «بنیاد آینده آزادی»*، یک نهاد غیرانتفاعی مستقر در ایالت ویرجینیا آمریکا روز جمعه، «فریبکاری» را روال کار آمریکا در هر توافقی، از جمله توافق هسته‌ای با ایران خواند و اضافه کرد دولت اوباما شرکت‌های اروپایی را «تاسرحد مرگ» از معامله با ایران ترسانده است. 

وی که با «راشاتودی» گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انتقادات ایران مبنی بر عدم بهره‌مندی از مزایای رفع تحریم‌ها در برجام منصفانه است گفت: «فکر می‌کنم بله. این تا حد زیادی روال کار دولت آمریکا است: آنها توافق می‌کنند و بعد طرف مقابلشان را فریب می‌دهند.»

«هورنبرگر»، پس از اشاره به هراس بانک‌های اروپایی از مبادله با ایران به دلیل تحریم‌های برجامانده آمریکا گفت: «این کشورها (کشورهای اروپایی) تا سرحد مرگ به خاطر قوانینی که برداشته نشده‌اند، ترسانده می‌شوند و برای آنها منطقی است که بترسند. اگر آنها این قوانین را زیر پا بگذارند، شکی نیست که دولت آمریکا آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهد و دارایی‌هایشان را مصادره می‌کند.»

رئیس «بنیاد آینده آزادی»، درباره اظهارات چند روز پیش جان کری مبنی بر اینکه اروپایی‌ها خودشان مایل به مبادله با ایران نیستند و سیاست‌های آمریکا را بهانه می‌کنند هم گفت: «بومی‌های آمریکا، اصطلاح مناسبی برای این مورد دارند. آنها ضرب‌المثل "صحبت کردن با زبان دو شاخ" (به معنی وعده سرخرمن دادن با حرفهای دو پهلو) را در این مواقع به کار می‌برند. کاری که کری انجام می‌دهد، صحبت کردن با هر دو طرف زبانش است. او طوری رفتار می‌کند، انگار که بی‌گناه است و نمی‌داند که اصلاً چه خبر است. اما کشورهای اروپایی به خوبی از گستره این قوانین آمریکا آگاه هستند. کری هم آگاه است. او فقط دارد خودش را بی‌گناه جا می‌زند و مسئولیت را به گردن این کشورها می‌اندازد و طوری رفتار می‌کند که گویی این آنها هستند که نمی‌خواهند با ایران تجارت کنند.»

 «هورنبرگر» علاوه بر این اضافه کرد که اینگونه رفتار آمریکایی مسبوق به سابقه است و در رفتار با سایر کشورها، مانند کوبا هم دیده شده است. 

توضیح: * «بنیاد آینده آزادی»، یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال 1989 توسط «جاکوب هورنبرگر» راه‌اندازی شده است. این سازمان، هدفش را توسعه آزادی‌خواهی هم در عرصه سیاست داخلی و هم سیاست خارجی آمریکا عنوان می‌کند.