نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از دستاوردهای بسیاری رونمایی کرده که ما شاهد تقویت قدرت دفاعی نیروهای نظامی کشورمان برای دفاع از هرگونه تهدیدات با توجه به میزان آن در هر سطحی هستیم. دستاوردهای نیروهای مسلح کشورمان با توجه به تحریم هایی که ناجوانمردانه بر کشورمان اعمال شده کاملا بومی و توسط نخبگان ایرانی بدست آمده است. به ضرس قاطع می توان گفت که این دستاوردها نسبت به نوع مشابه خارجی آن پیشرفته تر بوده و ما را از جهت تامین این دستاوردهای بومی کاملا خودکفا کرده است و ما هرچند وقت یکبار شاهد رونمایی این دستاوردهای دفاعی برای تامین امنیت کشورمان هستیم.

 

** سامانه دفاع دریایی"فالانکس" قاتل موشک های کروز

 

"فالانکس" نوعی سامانه دفاع نزدیک دریایی است که توسط شرکت اسلحه‌سازی "جنرال داینامیکس" برای ناو های جنگی طراحی شده و از سال ۱۹۸۰ وارد خدمت نظامی شده‌ است. این سامانه  به عنوان آخرین خط دفاعی کشتی جنگی در مقابل حملهٔ اهداف هوایی مهاجم به ویژه موشک‌های ضدکشتی عمل می‌کند. این سامانه دفاعی دریایی مشهور برای دفاع در مقابل موشک های کروز و سایر تهدیدات استفاده می شود که یک کاتلینگ 6 لول با گلوله های 20میلی متری و با سرعت بالا و شلیک های پیاپی می تواند به سوی موشک کروز شلیک کند. سامانه "فالانکس" به سامانه ضد کروز هم مشهور است که از یک رادار بهره گرفته و کاتلینگ (سلاح) نیز در داخل یک برجک قرار دارد که می تواند مسلسل را به سرعت تغییر جهت دهد. مهمترین ویژگی‌ این سامانه مجهز بودن به سامانه‌های مستقل وداخلی چون توپ، سیستم گلوله‌گذاری و رادار آن است که در یک ساختار سیلندر شکل سوار بر یک مکعب مستطیل قرار دارند.

 

آتش سنگین

 

** "فالانکس "یار کمکی فاتح و فجر در نبردهای دریای

"توپ دریایی فجر 27 "یک سلاح تدافعی مدرن است که قابلیت انهدام هدفهای سطحی و هوایی و زیر سطحی را دارد و متخصصان گروه صنعتی جدید وابسته به صنایع دفاع موفق به ساخت آن شدند.این سلاح با برخورداری از فناوری بسیار پیشرفته،قادر است در مقابل هر گونه تهاجم سطحی و هوایی از خود عکس‌العمل سریع نشان داده و آن را دفع نماید.

از ویژگی های توپ فجر 27 می توان به نواخت شلیک بسیار بالا، مسلح شدن بدون دخالت نفر، قدرت مانور بالا، قابلیت شلیک در شرایط مختلف آب و هوایی و سخت ترین شرایط و زمان آماده سازی بسیار کم (حدود 4 ثانیه) ،قابلیت کنترل تمام اتوماتیک، قابلیت نصب بر روی سیستم‌های یدک شونده نام برد و کشورهای آمریکا و ایتالیا و "ایران" تکنولوژی ساخت پیشرفته ترین توپ دریایی جهان را در اختیار دارند.

موشک فجر27 تنها توپ دو منظوره جهان است که علاوه بر هدف قرار دادن ناوچه و شناورهای دشمن، قایق های تندرو و موشک های سطحی، بالگردها و موشک های ضد کشتی را نیز منهدم سازد و اهدافی تا 23 هزار پا در تیر رس آن قرا دارند. برد موثر این سلاح 12 هزار متر و برد نهایی آن17 هزار متر می باشد. فجر27 با قدرت آتش 120گلوله در دقیقه و زمان آماده سازی برای شلیک4 ثانیه دارای 22000قطعه طراحی و ساخت شده و این نشان از توانمندی و تجربه بالای متخصصان جهادخودکفایی وزارت دفاع است.

 

آتش سنگین

 

"توپ دریایی 40 میلی متری فتح" از انواع ضد هوایی ارتفاع پست است و در شناورهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرد که توسط متخصصان سخت کوش و نخبه وزارت دفاع ساخته شده است. برد نهایی این سلاح 12 کیلومتر و نواخت تیر آن 300 گلوله در دقیقه است و می تواند به عنوان سلاح ضد موشک های کروز نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. برد موثر نواخت بالا که قادر است 5 تیر در ثانیه شلیک کند  و برد نهایی آن به 25 کیلومتر می رسد.  

 

آتش سنگین

 

سامانه دفاع دریایی فالانکس  در نیروهای دریایی ۱۶ کشور از هم‌ پیمانان آمریکا از جمله بریتانیا، استرالیا، کانادا، پاکستان، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه مورد استفاده قرار گرفته و نیروی دریایی آمریکا تمام کشتی‌های جنگی خود را به این سیستم مسلح کرده‌است.

سامانه فالانکس یک سیستم کاملا خودکار است و در صورتی که دیگر ترفندهای دفاعی کشتی (مانند جنگ الکترونیک، پرتاب هدفهای کاذب هوایی و موشک ضدموشک سی اسپارو) موثر واقع نشوند، بصورت خودکار اقدام به شلیک به سوی هدف خواهد کرد. زیر سیستم کنترل آتش سلاح هم از دو رادار تشکیل می‌شود؛ یکی برای جستجو، ردیابی و کشف اهداف مهاجم و دیگری رادار رهگیر جهت نشانه روی سلاح در حین رهگیری یک هدف بکار گرفته می شود.

 

** گام نیروی دریایی برای تولید "فالانکس" ایرانی

 

"امیر دریادار سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره این سامانه گفت: نوع غربی سامانه فالانکس، پییشرفته‌ترین نوع آن است و جمهوری اسلامی ایران نیز در جهت تولید این سامانه‌ گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه باید نیروی دریایی ارتش به سیستم‌های دفاعی قوی و روز دنیا مجهز شود افزود: کار تحقیقاتی بر روی سامانه فالانکس برای ساخت نمونه ایرانی آن شروع شده و ما در آینده ای نزدیک شاهد رونمایی از نمونه پیشرفته این سامانه در مقابل مشابه خارجی آن خواهیم بود.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه  تقریباً هیچ سامانه‌ای نیست که در جهت تحقیقات آن اقدام نکرده باشیم گفت: ما از زمانی که امام(ره) فرموده بودند که در جهت تولید تجهیزات دفاعی خودکفا شوید با همت نخبگان ومتخصصان داخلی درهمین راستا قدم برداشته وشاهد پیشرفت ها و دستاوردهای دفاعی در نیروهای مسلح بودیم.

 

آتش سنگین

 

** "فالانکس ایرانی " کابوس متجاوزان دریایی

طی تحقیقاتی که در صنایع دفاعی وزارت دفاع برای سامانه پدافند دفاعی دریایی  صورت گرفته در آینده نتایج مثبت این تحقیقات اعلام خواهد شد و شاهد کار عملیاتی و رونمایی از "فالانکس ایرانی"خواهیم بود. با توجه به اینکه تهدیدات و دشمنان دریایی افزایش پیدا کرده ضرورت دارد نیروی های مسلح در حوزه دفاعی سیستم های پیشرفته جدیدی را به کار گیرند. رونمایی از" فالانکس ایرانی" که پیشرفته تر از مشابه خارجی است می تواند مکمل کننده سیستم های پدافندی دفاعی در ناوهای ایرانی بوده و ترس و وحشت  بیشتری در دل دشمنان و متجاوزان بیندازد.

 

آتش سنگین