شکست‌های خفت‌بار آمریکایی‌ها که سرگرمی نوه‌های دیپلمات‌های آمریکایی است

جان کری وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته  برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه به وین سفر کرده بود، در ضمن سخنانی که برای کارکنان سفارت کشورش در اتریش ایراد کرد به خاطرات مذاکرت فشرده هسته‌ای با ایران اشاره داشت.

 وی در بخشی از اظهاراتش خطاب به کارکنان سفارت آمریکا در اتریش گفت:«برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چگونه در یک اتاق نشستید و ظریف را مجبور کردید که در برابر قدرت متقاعدکننده شما، تسلیم شود».

این بخش از اظهارات وزیر خارجه آمریکا با وا کنش‌هایی در کشورمان همراه بود؛ حتی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی، به این اظهارات واکنش نشان دادند و شکست‌های خفت آمیز و سرشکستگی های آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی  را به جان کری یادآوری کردند.

در ادامه این وجیزه، تنها به بخشی از شکست های آمریکایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کنیم:

تسخیر لانه جاسوسی

در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها امیدوار بودند بتوانند از ضعف و وادادگی عناصر لیبرال دولت موقت استفاده کنند و زمینه‌های جاسوسی خود را همچنان حفظ کنند؛ اما هوشیاری و بصیرت دانشجویان پیرو خط امام، نقشه‌های آمریکایی‌ها راخنثی کرد و در تاریخ 13 آبان 1358، این دانشجویان با اقدام به موقع و به جای خود که از سوی حضرت امام(ره) انقلاب دوم نام گرفت، وارد جاسوس خانه آمریکایی‌ها شدند و برای همیشه به حضور نکبت آمیز و پر خدعه و دسیسه شیطان بزرگ در کشورمان  پایان دادند.

در این اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام، اسناد محرمانه‌ی زیادی کشف شد که بیانگر اقدامات گسترده‌ی جاسوسی آمریکا تحت پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک بود؛ این اسناد از اسرار‌ جاسوسی‌ها و دخالت‌های بی‌شمار آمریکا در ایران و کشور‌های مختلف جهان پرده برمی‏داشت و اسامی ‌بسیاری از عوامل و رابطین آمریکا و انواع شیوه‏‌های جاسوسی و تحرکات سیاسی این کشور را در مناطق مختلف جهان افشا می‏کرد.

واقعه طبس

پنجم اردیبهشت 1359، سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس یکی از آموزنده ترین حوادث سیاسی- نظامی در تاریخ معاصر به شمار می‌رود؛ این واقعه به جهانیان ثابت کرد که با اراده خداوند و الطاف باری تعالی، دسیسه های شیطان بزرگ بواسطه  دانه‌های ریز شن خنثی می‌شود.

آمریکایی‌ها برای عملیات طبس برنامه‌ریزی گسترده‌ای را به عمل آورده بودند و با استفاده از زبده ترین کارشناسان و متخصصان جنگی خود این عملیات را طراحی کرده بودند؛ آن‌ها در چهارم نوامبر 1979، گروه ویژه 132 نفره را به نام "دلتا فورس" برای حمله به ایران و آزادسازی گروگان ها تشکیل دادند و نام عملیات را "پنجه عقاب" نهادند.

در شب عملیات آمریکایی پنجه عقاب، شش فروند هواپیمای ۱۳۰-C  و شش فروند هلی کوپتر در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند. یکی دیگر از هلی کوپترها در حال سوخت گیری برای اجرای مرحله ی بعدی عملیات، دچار نقص فنی شد. با از کار افتادن این هلی کوپتر، تمام برنامه های امریکایی ها به هم خورد زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به شش فروند هلی کوپتر نیاز داشتند.

این موقعیت از طریق نیروهای حاضر در صحنه به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد و از رئیس جمهور آمریکا کسب تکلیف شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب نشینی را صادر کرد؛ اما آن هنگام که امریکایی ها قصد بازگشت کردند، توفانی از شن برخاست، هواپیماها و هلی کوپترهای امریکایی، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند. یک هواپیما و یک فروند هلی کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

شکست‌های آمریکا از ایران در سال‌های 66 و 67 در خلیج فارس

از سال 63 رژیم صدام  با چراغ سبز و حمایت آمریکایی‌ها حمله به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های ایران را در دستور کار قرار داد تا جریان  صدور نفت کشورمان را قطع کند.

روز جمعه دوم تیرماه 1366 بود که نفتکش غول پیکر کویتى "بریجیتون" که توسط چهار ناوشکن آمریکایی اسکورت می‌شد، به یک مین دریایی برخورد کرد؛ چند دقیقه بعد پس از مخابره این خبر به کاخ سفید، "فرانک کارلوچى" مشاور امنیت ملی رونالد ریگان، پرزیدنت را از خواب بیدار کرد و بدون مقدمه چینی به او گفت:« یکى از نفتکش‏ها را زدند».

پس از آنکه آمریکایی‌ها در نیمه دوم مرداد سال 66،  تعداد ناوگان‌های ضربتى خود را در خلیج فارس به منظور پشتیبانی از تجاوزات صدام به 24 فروند افزایش دادند، در تیررس قایق‏هاى تندرو نیروى دریایى سپاه قرار گرفتند.

در تاریخ 13 مرداد 1366،  یک فروند موشک موسوم به کرم ابریشم به بندر "الا حمدى " کویت که جایگاه نفتکش‏هاى کویتى تحت حمایت آمریکا بود اصابت کرد. این بندر که دو سوم نفت کویت از آن صادر مى‏شد، خسارت زیادى ندید اما وحشت از حملات مشابه، عراق و آمریکا را فرا گرفت.

در مهرماه سال 66، یک هلى‏کوپتر MH6آمریکایى که جزو نیروى ویژه 160 این کشور بود توسط یک فروند قایق تندروی متعلق به سپاه سرنگون شد؛ این اقدام سپاهیان اسلام پس از آن صورت گرفت که کشتى تدارکاتى "ایران اجرا " در آب‏هاى جمهورى اسلامى با دستور مستقیم "کاسپار واینبرگر" وزیر دفاع وقت آمریکا مورد حمله هلکوپترهای متجاوز آمریکایی قرار گرفت.

 در اواخر مهرماه سال 66،  یک فروند کشتى آمریکایى به نام "سانگارى " که در آب‏هاى کویت لنگر انداخته بود به وسیله موشک‏هاى کرم ابریشم مورد هدف قرار گرفت و فرداى آن روز هم نفتکش "سى‏ایل سیتى " که تحت حفاظت ناوهاى آمریکایى بود و پرچم آمریکا را حمل مى‏کرد مورد اصابت موشک‏هاى ایرانى قرار گرفت.

در فروردین سال 67، کشتی جنگی آمریکایی "ساموئل رابرتز" با مین برخورد کرد و قایق‌های توپدار سپاه با کشتی آمریکایی  "ویلیتاید" در سواحل امارات درگیر شدند.

شکار پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی توسط ایران

اواسط آذرماه 1390، فرماندهی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی متعلق به آمریکا از نوع لاکهید مارتین آر کیو ۱۷۰ سنتینل را در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون کرده و اکنون آن را در اختیار دارد.

آر کیو 170 که بر مبنای گزارش‌هایی قصد جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای کشورمان را داشت، رادارگریز بود و با چشم غیرمسلح قابل رویت نبود؛ این پهپاد آمریکایی، 225 کیلومتر به حریم هوایی کشورمان تجاوز کرده بود که متخصصان ایرانی موفق شدند با  در اختیار گرفتن کنترل این پهپاد، بدون کمترین نقصی آن را به زمین بنشانند و اطلاعات آن را استخراج کنند.

بازداشت تفنگداران متجاوز آمریکایی

در ساعت ۱۶ سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ (۱۳ ژانویه ۲۰۱۶) دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ ملوان و تفنگدار این کشور به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران توسط نیروهای یگان دریایی سپاه پاسداران در محدوده آب‌‌های جزیره فارسی خلیج فارس دستگیر شدند.

ملوانان آمریکایی که شامل 9 مرد و یک زن بودند، در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین حمل می کردند؛ همچنین در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" آمریکا اقدام به تحرکات انفعالی کرد و آرایش نظامی به خود گرفت.

پس از آنکه مشخص شد این ملوانان سهوا به مرزهای آبی ایران وارد شده‌اند و پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا چندین بار شخصا با وزارت امور خارجه کشورمان تماس برقرار کرد، مجوز آزادی این تفنگدارن آمریکایی از سوی مقامات عالی رتبه کشورمان صادر شد.

چند ماه پس از بازداشت تفنگداران آمریکایی در جزیره فارسی توسط نیروهای سپاه پاسداران، که اقتدار و تسلط نیروهای ایرانی و عجز و لابه آمریکایی‌ها را به جهانیان نشان داد، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، حال و هوای متشنج  کاخ سفید و استیصال موجود در دفتر پرزیدنت اوباما را شرح داد.

شکست آمریکا از ایران در پروژه جنگ‌های نیابتی

پس از آنکه آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان شکست خوردند و به هزیمت رفتند، پروژه شکل دهی به گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی و تکفیری را به کمک عربستان سعودی پیش بردند؛ از منظر استراتژیست‌های آمریکایی، ایران بزرگترین و نیرومندترین قدرتی است که با توانمند کردن نهضت‌ها و جنبش‌های مقاومتی در سطح منطقه به مقابله با این نقش آمریکایی‌ها پرداخته است. بهترین مصداق برای گزاره مزبور، شکست‌های گروه های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه است که موجبات درماندگی آمریکایی‌ها را فراهم آورده است.