حاشیه مجلس/از بازار داغ روبوسی تا رأیی که مجلس را گلستان می کند!

چهارصد و بیست و پنجمین جلسه علنی امروز (دوشنبه 3 خرداد ماه) در حالی آغاز شد که می توان آن را آخرین دوشنبه‌ای دانست که نمایندگان دور نهم مجلس بر کرسی های سبز خانه ملت تکیه ‌می زنند.

 

صحن علنی همانند روزهای دیگر با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به دستور کار سخنانی را ایراد کرد.

 

*فتح خرمشهر نقطه عطف ملت ایران

وی ضمن تبریک ایام مبارک میلاد ارزشمند امام عصر (عج) و همچنین روز سوم خرداد گفت: فتح خرمشهر نقطه عطفی در حرکت مجاهدانه ملت انقلابی ایران بوده است.

 

همچنین لاریجانی در ادامه از دعوت و حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری که خود یکی از فرماندهان مجاهد و شجاع در دفاع مقدس در صحن مجلس خبر داد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس ضمن تبریک میلاد امام عصر (عج) و سالگرد آزادسازی خرمشهر، گفت: با توجه به عدم آمادگی نیروهای مسلح کشور در آغاز جنگ ارتش عراق در مدت اندکی با تصرف بخشی از مناطق مرزی در حد 15 هزار کیلومتر پیشرفت کرد و ما شاهد آوارگی جمعیت زیادی از مرزنشینان بودیم.

باقری تصریح کرد: در مدت 20 ماهه آغاز جنگ تا فتح خرمشهر در خرداد 1361 فراز و نشیب‌های زیادی اتفاق افتاد، در ابتدا متجاوزین با تمام توان تجاوز کردند و توانستند پیشروی کنند و ما را به شکست بکشانند و سرزمین‌های وسیعی را به تصرف در بیاورند.

*دلگرمی عراق امروز به حمایت‌های ایران

وی ادامه داد:‌ اما با عزل رئیس جمهور نالایق توسط امام امت در آخر خردادماه وحدت ارتش و سپاه کامل‌تر شد و عملیات‌های بزرگ 4 گانه طراحی گردید.

سرلشکر باقری تاکید کرد: امروز عراق دلگرم به حمایت‌های ایران از مناطق عتبات است اما ما هنوز فکر می‌کنیم مشکلاتی مثل مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند ما را از پا درآورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آن روز به سخن امام در مورد اهمیت جنگ و اینکه جنگ در راس امور کشور است کم توجهی کردیم و به آن ایام آخر جنگ رسیدیم امروز هم اگر به پیام رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در مورد اتکاء به ملت در مورد مقابله با استکبار توجه نکنیم به همان روزها خواهیم افتاد و اگر توجه کنیم  و به توانایی خودمان و جوانان‌مان ایمان بیاوریم حتما و حتما به پیروزی قطعی خواهیم رسید.

با پایان سخنان سرلشکر باقری، مجلس وارد دستور کار خود شد . نمایندگان تعدادی از مواد قانون انتخابات مجلس و مواد طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

سپس بعد از تصویب اساسنامه پست جمهوری اسلامی ایران به مدت آزمایشی 5 ساله، با لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی موافقت کردند.

*بازار داغ عکس یادگاری

اما نکته‌ای که از همان ساعات ابتدایی صحن علنی امروز توجه خبرنگاران را به خود جلب می‌کرد، بازار داغ عکس‌های یادگاری نمایندگان در کنار دیده‌بوسی‌ها بود که به صورت دسته‌جمعی و یا سلفی انداخته می‌شد.

گردهمایی‌های چند نفره برخی نمایندگان گاهی آنچنان شدت می‌گرفت که باعث می‌شد تا رییس مجلس به آن‌ها برای ارائه رای‌شان در زمان بررسی مواد در صحن علنی تذکر دهد.

حجت‎الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست ساعاتی از صحن علنی را تا پایان آن برعهده داشت خطاب به تعدادی از نمایندگان که در انتهای صحن قرار داشتند، اعلام کرد که لطفا رای خود را داده و مجلس را گلستان بفرمایید.

 

*رایی که مجلس را گلستان می‌کند

که در همین زمان ندیمی نماینده لاهیجان خطاب به نوروزی نماینده گلستان گفت: تو که نماینده گلستانی پاشو بیا رای بده تا مجلس گلستان شود.

اعلام آخرین ناطقان دور نهم مجلس شورای اسلامی از سوی منادی‌سپیدان عضو هیئت رئیسه مجلس یکی دیگر از نکات جالب توجه بود. وی تلاش کرد تا اعلام نام پنج ناطق امروز را با یک هیجان خاص درآمیزد.

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، محمدسعید انصاری نماینده آبادان، محمد رزم نماینده کرمانشاه، یعقوب جدگال نماینده قصرقند و کنارک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و میمه آخرین ناطقان این دور از مجلس بودند.

اما به قول برخی نمایندگان این بازار داغ عکس‌های یادگاری و دیده‌بوسی یک روز زودتر از موعد آغاز شده بود زیرا فردا (سه‌شنبه 4 خرداد ماه) آخرین روز از دوره چهار ساله مجلس نهم است.

*فردا؛ پایان ماموریت رسمی 4 ساله

دور نهم مجلس شورای اسلامی هفتم خردادماه 1391 آغاز به کار کرد و فردا ماموریت 4 ساله وکلای ملت بعد از 1460 روز به اتمام می‌رسد.

قرار است، فردا چهارصد و بیست و ششمین جلسه مجلس نهم و آخرین آن تشکیل ‌شود که در ابتدای جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرده و سپس گزارش معاونت نظارت مجلس در مورد عملکرد اجلاسیه نهم مجلس در حوزه نظارت قرائت می‌شود.

در این جلسه لوح تقدیری از سوی رئیس مجلس به نمایندگان اعطا می‌شود و بعد از آن نمایندگان با حضور در حیاط مجلس، عکس یادگاری خواهند گرفت.

فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در این راستا با اشاره به اینکه برگزاری مراسم اختتامیه دارای ضوابط خاصی نیست که در قوانین مورد تاکید قرار گرفته باشد، اظهار داشت: در روز سه‌شنبه بنابراینکه در روز دوشنبه تا چه میزان بتوانیم دستور جلسات را به جلو ببریم، مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد در غیراین صورت در ابتدای جلسه دستورات باقی مانده از روز قبل را مطرح خواهیم کرد و سپس مراسم اختتامیه را برگزار می‌کنیم.

*حال و هوای بهارستان در آخرین ساعات

برهمین اساس حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد قبل از اعلام پایان صحن علنی امروز اعلام کرد:  دستور کار صحن علنی فردا (سه‌شنبه 4 خرداد) مسلما ادامه دستور کار امروز خواهد بود.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: برگزاری مراسم اختتامیه به معنی پایان دوره فعالیت مجلس نهم نیست و ما فقط آخرین جلسه علنی و رسمی مجلس را در روز سه شنبه برگزار می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: از نظر اداری و کاری، نمایندگان مجلس نهم تا پایان روز پنج شنبه ششم خرداد نماینده هستند و می‌توانند بعنوان نماینده مکاتبات اداری داشته باشند و مجلس نهم تا پایان دوره خود رسمیت دارد.

مسلما نمایندگان فردا حال و هوای دیگری خواهند داشت، آن‌هایی که دیگر در دور دهم حضور ندارند را شاید بتوانیم بگوییم که غمی در دلشان نهفته است اما دیگر نمایندگان با یک شعفی می‌خواهند روز آخر دور نهم را سپری کرده نا هرچه زودتر وارد دور بعدی خانه ملت شوند.

 

انتهای پیام/