تأکید سنای آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌ها در پسا «برجام»

 کارشناسان حاضر در نشستی در کمیته بانکداری مجلس سنا که قرار است تا ساعاتی دیگر برگزار شود، خواستار حفظ ساختار تحریم‌ها علیه ایران در دوران پسا «برجام» شده‌اند. 

 «مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی»، «ژوئان زارات»، مدیر شرکت «شبکه صداقت مالی»، «مایکل المن»، از اعضای ارشد اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و «الیزابت روزنبرگ» مدیر بخش انرژی و اقتصاد در اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکا حاضران در این نشست خواهند بود.

این کارشناسان، هر یک بیانیه‌هایی را در ارتباط با همین موضوع به کمیته بانکداری مجلس سنا ارائه کرده‌اند که بامداد سه‌شنبه بر روی وب‌سایت رسمی این کمیته قرار گرفت. آنها این اظهارات را در نشست روز سه‌شنبه به عنوان بیانیه‌های آغازین خود نیز قرائت خواهند کرد. 

«دابوویترز»، بر اساس بیانیه‌ای که روی این وب‌سایت قرار گرفته، با متهم کردن ایران به انجام اقدامات برهم‌زننده ثبات در منطقه، از توافق هسته‌ای به دلیل عدم موفقیت در تغییر این رفتارها انتقاد کرده است.

وی همچنین می‌گوید: «مقام‌های دولت امریکا در جریان دوره بررسی کنگره در تابستان گذشته تعهد دادند که ایالات متحده تحریم‌های غیرهسته‌ای را اجرا خواهد کرد و با طیف کاملی از رفتارهای غیرقانونی و خطرناک ایران مقابله خواهد کرد.»

«دابوویتز»، در ادامه این ادعاها نوشته است: «لازم است تحریم‌ها حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشک‌های بالیستیک، حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و نقض حقوق بشر را هدف قرار دهد.»

«مایکل المان» نیز در بیانیه‌اش به ارائه آمارهایی درباره برنامه موشکی ایران پرداخته است. وی پس از اشاره به منحل شدن هیئت کارشناسان تحریمی ایران در سازمان ملل به دلیل اجرایی شدن قطعنامه جدید این سازمان پس از توافق هسته‌ای می‌گوید: «با قطعنامه 2231 این گروه دیگر فعال نخواهد بود. آمریکا باید با شورای امنیت برای احیای این گروه همکاری کند ضمن اینکه تمرکزش را هم بر اعمال محدودیت‌های تجاری در نظر گرفته شده در قطعنامه 2231 قرار دهد.» 

«الیزابت روزنبرگ» در بیانیه‌اش اذعان کرده که تحریم‌های باقی‌مانده واشنگتن بعد از اجرایی شدن برجام پیوستن ایران به نظام مالی بین‌المللی را کند خواهد کرد. 

وی می‌نویسد: «تحریم‌های باقی مانده علیه ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک این کشور برای کسانی که در اندیشه تجارت با ایران هستند، نقش بازدانده دارد.»

«ژوئان زارات»، نیز همانند کارشناسان دیگر بر ضرورت حفظ تحریم‌ها علیه ایران در دوران پسابرجام تأکید کرده است.