پرونده بورس ها از سال 93 در جریان است

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور پیرامون اظهارات محمود صادقی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دادستان دیوان محاسبات جرأت نمی‌کند علیه مسئولان پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دادخواست صادر کند، گفت: ما علیه 17 نفر از مسئولانی که در زمینه بورسیه‌ها مسئولیت دارند و اقدامات آنها منجر به تحمیل بار مالی بر بیت‌المال شده است دادخواست صادر کرده‌ایم.

وی افزود: به اعتقاد بنده اظهارات آقای صادقی ناشی از عدم اطلاع ایشان از فرآیند رسیدگی و محتوای پرونده است.

شجاعی با بیان اینکه پرونده بورسیه‌های غیرقانونی از سال 93 در این دادسرا مطرح شده است، گفت: پرونده موسوم به بورسیه‌های غیرقانونی تحت کلاسه 93/760 از سال 93 رسیدگی آن در این دادسرا آغاز شده و چون روال دادسرا این است که به دور از هرگونه جنجال رسانه‌ای و مصاحبه رسیدگی‌هایش را انجام می‌دهد جزئیات رسیدگی را رسانه‌ای نکرده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که هرگاه پرونده‌ای در دادسرا مطرح است باید به دور از فضای رسانه‌ای این پرونده‌ها رسیدگی شود و نتیجه قطعی آن از طریق رسانه به اطلاع عموم رساند چراکه بعضی اوقات فضای رسانه‌ای به‌گونه‌ای بر روی رسیدگی‌ها سایه می‌اندازد.

دادستان دیوان محاسبات اضافه کرد: علی‌رغم اینکه پرونده بورسیه‌های غیرقانونی حدود 2 سال است که تحقیق، تفحص و رسیدگی به آن را آغاز کردیم هیچ مصاحبه‌ای را برگزار نکردیم تا به‌صورت دقیق و همه‌جانبه اعم از حقوق دانشجویان و حرمت آنها و حقوق بیت‌المال مورد رسیدگی قرار دهیم.

شجاعی در پاسخ به این پرسش که آقای صادقی گفته‌اند که پرونده بورسیه‌های غیرقانونی از سال 90 الی 91 در دیوان محاسبات تشکیل شده است، گفت: خیر، پرونده‌ها درخصوص بورسیه‌های غیرقانونی از سال 93 تشکیل شده است و بنای ما این بوده که حرمت و حقوق دانشجویان حفظ شود و به دور از هرگونه فضای رسانه‌ای با دقت، تدبیر و حوصله این پرونده‌ها را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در مورد پرونده‌های موسوم به بورسیه‌های غیرقانونی تاکنون چندین جلسه با روسای کمیسیون‌های اصل 90 و آموزش و تحقیقات مجلس صورت دادیم که بخشی از آن منجر به‌صورت جلسه مورخ 94/3/11 شد که محورهای مورد رسیدگی دیوان محاسبات را تشکیل می‌دهد.

دادستان دیوان محاسبات با بیان اینکه بورسیه‌ها را با 2 محوریت اختصاص بورسیه به شاغلان دولتی و عمومی و آثار ابطال بورسیه‌ها مورد بررسی قرار دادیم، گفت: با این دو محور که دارای بار مالی بود و می‌توانست در صورت احراز دارای وصف و تخلف مالی باشد با قاطعیت در دستور کار رسیدگی‌های خود قرار دادیم و نه کسی به ما فشار می‌آورد و اگر هم به فرض کسی نظرش این بود که توصیه‌ای داشته باشد، دیوان محاسبات به دور از هرگونه توصیه و اعمال نفوذ کار خود را به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای دنبال و با قاطعیت اتخاذ تصمیم می‌نماید.

شجاعی تأکید کرد: دیوان محاسبات در مورد پرونده‌ای اگر تخلف را احراز کند با قاطعیت متخلفین را تحت تعقیب قرار می‌دهد، اگر هم تخلف یا ایراد ضرر و زیان به بیت‌المال را احراز نکند با شجاعت نظر خود را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه در مورد پرونده موسوم به بورسیه‌های غیرقانونی رسیدگی‌ها صورت گرفته است، گفت: طرف حساب دیوان محاسبات در مورد این پرونده دانشجویان نیست بلکه طرف حساب دیوان محاسبات مسئولانی هستند که تصمیم گرفتند و گاهی این تصمیمات شائبه غیرقانونی دارند، می‌باشد.

دادستان دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: کسانی که بورسیه‌شان توسط وزارت علوم باطل شده قطعاً وجوه پرداختی بابت بورسیه‌های ابطالی باید جبران شود چون بر امر باطل نباید اثر و باری مترتب باشد.

دادستان دیوان محاسبات گفت: رسیدگی ما منجر به احراز تخلف 17 نفر از مسئولان ذی‌مدخل وقت در وزارت علوم و مبلغ 52 میلیارد ریال ضرر و زیان بیت‌المال شده که علیه همه آنان با ادعای جبران مبلغ مذکور، دادخواست صادر شده است.