نمایندگان کنگره: ایران را از نظام مالی آمریکا دور نگه دارید!

حاضران در نشست کمیته بانکداری مجلس سنا، روز سه‌شنبه خواستار افزایش فشار بر ایران در دوران پس از «برجام» شدند.

 «مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی»، «ژوئان زارات»، مدیر شرکت «شبکه صداقت مالی»، «مایکل المن»، از اعضای ارشد اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و «الیزابت روزنبرگ» مدیر بخش انرژی و اقتصاد در اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکا حاضران در این نشست بودند. 

این کارشناسان، بر لزوم دور نگاه داشتن ایران از نظام مالی آمریکا و قطع دسترسی این کشور به دلار تأکید کردند. 

«دابوویتز» هر گونه اقدام احتمالی دولت آمریکا در این باره را نادرست دانست و مدعی شد که انجام آن می‌تواند کارآیی تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را از بین ببرد.

وی، به علاوه ضمن تکرار اتهامات علیه ایران گفت که اعطای دسترسی به دلار در مبادلات خارجی به این کشور کمک می‌کند که به اقدمات قبلی‌اش ادامه بدهد.

 «ژوئان زارات» هم در همین باره گفت که دولت آمریکا برای اجرای برجام «نباید به دام ایران بیفتد و به این کشور برای بازسازی کمک کند.»

وی گفت: «نباید به ایرانی‌ها اجازه انجام اصلاحات، نوسازی و مسئولیت‌پذیری لازم برای پذیرفته شدن به عنوان یک بازیگر قانونی در جهان داد. این وضعیت باید ایرانی‌ها را به سمت درون معطوف کند تا آنها ببینند چطور می‌توانند به جای تلاش برای متقاعد کردن آمریکا و اروپا برای تغییر استانداردهایشان، انتظارات بین‌المللی را برآورده کنند.»

کارشناسان می‌گویند با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به آنچه در اصطلاحات بانکداری «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود، امکان برخورداری از آثار رفع تحریم‌های هسته‌ای را نخواهد داشت. 

منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا قبل از سال 2008 بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) مجاز به استفاده از اینگونه مبادلات بودند، اما  واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرد.