در صحن مجلس چه خبر است؟/ نحوه انتخاب هیئت رئیسه سنی، موقت و دائم

گروه سیاسی- بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هفتم خرداد سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی است که هر چهار سال، یک دوره مجلس در ایران تشکیل می شود.

به گزارش افکار نیوز، در آغاز هر دوره از مجلس شورای اسلامی، سه نوع هیئت رئیسه تشکیل می شود.

در روز اول هیئت رییسه سنی، روز دوم هیئت رییسه موقت و پس از تصویب دو سوم اعتبار نامه نمایندگان هیئت رییسه دائم البته به مدت یک سال تشکیل می شود.

 هیئت رئیسه سنی که تنها دو روز اداره مجلس را بر عهده دارد، متشکل از چهار نفر است که نحوه انتخاب آنها طبق آئین نامه داخلی مجلس به این صورت است؛

هیأت رئیسه سنى

هیأت رئیسه سنى که وظیفه اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و اجراى انتخابات هیأت رئیسه موقت را بر عهده دارد از بین 2 نفر از مسن ترین و 2 نفر از جوانترین منتخب تشکیل می شود.

مسن‏‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏‌عنوان رئیس سنى و فرد بعدى به‏‌عنوان نایب‌رئیس و دونفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‌شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‌گیرند. درصورت تساوى سن، هیأت رئیسه سنى با قید قرعه از بین مسن‏‌ترین و جوانترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

اعلام هیأت رئیسه سنى با اداره کل قوانین مجلس است.

هیأت رئیسه موقت

انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنى مجلس انجام خواهد شد.

هیئت رئیسه موقت مرکب از 12 نفر است، یک رئیس، 2 نایب رئیس، شش‌دبیر و سه ناظر.

این هیئت رئیسه از بین نمایندگان انتخاب می شود و وظیفه آن اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دو سوم نمایندگان و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم یک ساله و تمشیت امور ادارى مجلس است.

هیأت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را بجاى خواهد آورد.

پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم می‌‏کند، اعضاى هیأت رئیسه دائم براى یکسال انتخاب می ‏شوند.

انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

چنانچه آراء براى رئیس، نواب رئیس، دبیران ، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.

در صورتى به فرد غایب در جلسه می توان رأى داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخاب هیأت رئیسه، کتباً نامزدى خود را به اداره کل قوانین مجلس اعلام کرده باشد.

قبل از اخذ رأى براى هیأت رئیسه، اسامى داوطلبان به ترتیب وصول به هیأت رئیسه بدون بحث در جلسه علنى اعلام خواهد شد.

اعضاء هیأت رئیسه دائم، پس از انتخاب، در حضور نمایندگان به ترتیب زیر سوگند یاد می کنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن می‌باشند.

 بسم الله الرحمن الرحیم

"من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شوراى اسلامى در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌‏کنم که حداکثر توان خود را براى اجراء آئین‏نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى با مراعات بى طرفى کامل در انجام وظایف بکارگیرم و از هرگونه اقدام مخالف آئین‏نامه اجتناب نمایم."

نواب رئیس به ترتیب تعداد آراء به عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم و درصورت تساوى آراء با قید قرعه انتخاب می‌شوند و در غیاب رئیس مجلس به ترتیب، وظایف و اختیارات او را برعهده خواهند داشت.

رئیس مجلس می ‏تواند حتى هنگام حضور خود، اداره جلسه رسمى را به ترتیب به عهده نواب رئیس بگذارد.

اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد سال 1359 با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) شروع به کار کرد. از آن پس هر چهار سال انتخابات مجلس در کشور برگزار شد و مجلس هر دوره در روز هفتم خرداد و در صورت تعطیل بودن این روز بلافاصله بعد از آن کار خود را آغاز کرده است.