خاتمی تنها به خطر همشهری بودن با عارف به او پست داد!

اندیشکده «واشنگتن» در تازه‌ترین تحلیل پیرامون انتخاب رییس مجلس جدید ایران نوشت: اعضای جدید مجلس ایران در 28 ماه مه (شنبه) گردهم می‌آیند و قرار است  ریس جدید مجلس را انتخاب کنند. اقدامی‌که احتمالا موقعیت بعد از انتخابات «حسن روحانی » رییس جمهور را از شور و شعف به ناامیدی مبدل می‌نماید. تحلیلگران بر این باورند که «محمد رضا عارف» نامزد اصلاح طلبان در زمینه انتخاب شدن برای ریاست مجلس از  بخت اندکی برای غلبه بر «علی لاریجانی» برخوردار است. پیروزی علی لاریجانی تقریبا قطعی است و احتمال کنار کشیدن عارف وجود دارد. این شکست بر انتخابات آتی ریاست جمهوری اثر گذاشته و اردوگاه روحانی را دلسرد می‌نماید.  این امر همچنان نشان می‌دهد که چگونه اصولگرایان قادرند به آسانی  اختلاف‌های داخلی را نادیده گرفته و با اتحاد با هم مانع نفوذ تصمیم گیرندگان اردوگاه اصلاحات به بخش‌های حساس کشور شوند.

اندیشکده یاد شده در وصف محمد رضا عارف می‌نویسد: از آغاز نیز محمد رضا عارف نامزد قوی اصلاح طلب‌ها نبود. با وجود سمت‌های قبلی او در دوره ریاست جمهوری «محمد خاتمی»، سخنان و اقدام‌های او آشکارا مناسب اردوگاه اصلاح طلب‌ها نبوده است. حتی سوابق دانشگاهی و سمت های نخست او در وزارت فرهنگ و ارشاد موجب به رسمیت شناختن او به عنوان چهره موجه سیاسی نشد و محمد خاتمی تنها به واسطه دوستی و همشهری بودن با عارف، او را برای این سمت انتخاب کرد. عارف در سمت وزارت ارتباطات و فن آوری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت ناموفقی داشت و موجب موج انتقادهای گسترده داخلی و خارجی شد. وی حتی در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی که سمت معاون ریس جمهور شد نیز یکی از ضعیف‌ترین  و منفعل‌ترین اعضای دولت بود. حین نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 نیز اصلاح طلب‌ها خیلی زود متوجه شدند که عارف قادر به پاسخگویی به درخواستهای انتخاباتی نیست.

اندیشکده واشنگتن در ادامه به توصیف علی لاریجانی پرداخته و نوشت: علی لاریجانی بیش از سی سال است که فرد مورد اطمینان «آیت الله علی خامنه‌ای» فرمانده کل قوای ایران است و او در بین سیاستمداران قدرتمند ایران جای دارد. لاریجانی رزمنده سابق سپاه پاسداران ایران و فرزند آیت الله العظمی «هاشمی آملی» است.   سوابق مورد تایید لاریجانی موجب روابط دیرینه و مستحکم وی با روحانیون و نظامیان و کسب حمایت آن‌ها شده است. لاریجانی دارای سابقه و شهرت خوب مدیریتی به ویژه در زمان ده سال تصدی‌اش در ریاست صدا و سیما است.

این اندیشکده مهار جو ضد روحانی در مجلس و تایید توافق هسته‌ای در این نهاد را نه به خاطر همدری علی لاریجانی با حسن روحانی بلکه درخواست آیت الله خامنه‌ای نام نهاد.

در ادامه این مطلب آمده است: در منظر عمومی لاریجانی می‌تواند در مواردی کمک حال روحانی باشد، اما وی همواره در چارچوب و همگام با رهبری است. پیروزی وی در انتخابات مجلس ایران با وجود برخی اختلاف‌ها با اصولگرایان که موجب شد وی به طور مستقل از شهر قم نامزد شود و پیروزی وی نشان داد که او هنوز بین روحانیون از پایگاه قدرت برخوردار است.

اندیشکده واشنگتن نوشت: با توجه به سابقه مدیریتی طولانی لاریجانی و شخصیت قدرتمندش بسیاری از اصولگرایان و حامیان روحانی او را به عنوان شخصی بر می شمارند که می‌تواند کارهایی که دیگر سیاستمداران قادر به انجامش نیستند را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، اینک علی لاریجانی از حمایت گسترده اصولگرایان و حتی تندروهای ایران برای کسب مجدد کرسی ریاست مجلس برخوردار است. جدای از این موارد، حمایت از لاریجانی نشانگر نحوه آمادگی اصولگرایان در اتحاد مجدد با هم و رسیدن به توافق نسبی در مقابله با اردوگاه ریاست جمهوری ایران و موفقیت گسترده از سوی آن‌ها است. از این منظر، مصائب روحانی فراتر از هویت رییس مجلس بعدی خواهد بود. اگر روحانی امید دارد رای دهندگان را در انتخاب مجدد خود برای ریاست جمهوری سال بعد متقاعد نماید، او نیاز به حمایت مجلس در تایید برنامه کاری اقتصادی‌اش دارد. اما به نظر می‌ر‌سد که لاریجانی قادر به ایجاد یک هویت سیاسی پایدار که بتواند ائتلافی را با دیگر گروه‌ها شکل دهد، نباشد. در نتیجه اکثریت اصولگرایان تحت ریاست لاریجانی بدون وقفه پیشبرد برنامه‌های رهبری ایران را در حوزه‌های مختلف در دستور کار دارند و هیچ امتیازی را به نمایندگان مجلس هوادار روحانی نخواهند داد.

 و سر انجام این‌که واکنش لاریجانی به انتخاب مجددش نیز جالب است. زیرا اخبار بسیاری حکایت از این دارند که او جدی‌ترین رقیب برای روحانی در انتخابات سال بعد است. روحانی نیز احتمالا امیدوار است که لاریجانی به دنبال نشستن در جایگاه امن و قدرتمند مجلس تا اعلام رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد، اما شاید علی لاریجانی بخواهد از سمت خوبش در مجلس برای ضربه زدن به رقیب انتخاباتی پیش رو در سال 2017 استفاده نماید.