وقفه در قرائت سوگند هیئت رئیسه موقت با زنگ موبایل یک عضو/ تذکراتی که داده نشد

گروه سیاسی- جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس که دومین جلسه علنی مجلس دهم بود، با ریاست عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی مجلس آغاز شد ولی با ریاست علی لاریجانی پایان یافت.این جلسه حاشیه هایی داشت.

 

به گزارش افکارنیور، در ابتدای جلسه علنی در حالی که رای گیری برای انتخاب ریاست مجلس شروع شده بود، برخی از نمایندگان تصمیم داشتند تا نسبت به روند رای گیری تذکر دهند که عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی مجلس خطاب به آنها گفت: تذکر باید مربوط به دستور جلسه باشد و دستور جلسه رای گیری برای هیئت رئیسه موقت مجلس است که هنوز رای گیری آغاز نشد.

 

این در حالی بود که رای گیری برای دقایقی در صحن مجلس آغاز شده بود.

اما بعد از دقایقی رئیس مجلس در پاسخ به اصرار نمایندگان برای دادن تذکر خطاب به آنها گفت: تذکر شما باید در خصوص دستور جلسه باشد و دستور جلسه هم رای گیری در خصوص هیئت رئیسه مجلس است و زمان رای گیری تذکری وارد نیست. آئین نامه را بخوانید. تا زمانی که شمارش آرا ادامه دارد تذکر وارد نیست.

یکی از نمایندگان در این حین خطاب به رئیس مجلس گفت: ما الان می خواهیم تذکر بدهیم، تذکر ما برای روند رای گیری است و بعد از رای گیر چه فایده ای دارد.

رئیس سنی مجلس تا پایان ریاست خود، اجازه هیچ تذکری نداد و ریاست یک روز نصف وی بر مجلس بدون ارائه حتی یک تذکر به پایان رسید.

هاشم زایی که مکرر از منتخبان مجلس می خواست تا بر سر صندلیهای خود مستقر شوند ولی باز منتخبان در بین صندلیها حرکت می کردند، خطاب به آنها گفت:خیلی خواهش کردیم که روی صندلی ها بنشنید ولی کسی گوش نمی کند.

رئیس سنی مجلس که باید بعد از انتخابات هیئت رئیسه موقت صندلی ریاست را ترک می کرد و به رئیس جدید تحویل می داد، خطاب همکاران خود گفت: مشکل است که از صندلی ریاست بیائیم پائین. ولی چاره ای نیست.

هنگامی که لاریجانی با رای منتخبان انتخاب شد و بعد از قرائت سوگند، هنگامی که می خواست بر ریاست صندلی تکیه بزند، رئیس سنی مجلس خطاب به وی گفت: باید صندلی را به شما تحویل بدهم. سخت است. اما چاره ای نیست.

حمیدرضا فولادگر منتخب اصفهان در مجلس که در گوشه ای از صحن در حال آواز خواندن بود که رئیس مجلس خطاب به وی گفت: آقای فولادگر اگر صدای شما خوبه بیائید بالا سرود بخونید.

رئیس سنی مجلس در پاسخ به یک منتخب که به وی گفته بود شما رئیس خوبی بودید و انشاله دور بعد هم رئیس شوید، گفت: اگر اجل مهلت بده، سنم اجازه نمی دهد که مجددا چهار سال دیگر کاندیدا شوم.

هاشم زایی در هنگامی که رای گیری در صحن ادامه داشت به سابقه نمایندگی خود در دور دوم مجلس اشاره کرد و گفت: در آن زمان در هنگام رای گیری، اعلام تنفس و بعد از نمایندگان پذیرایی می شد که می خواستم امروز همین کار انجام شود اما آئین نامه مجلس تغییر کرد. نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

در این حین یکی از منتخبان گفته مملکت پیشرفت کرده که وی در جواب گفت: ظاهرا مملکت پیشرف کرده و من پیشرفت نکردم.

بعد از اعلام رای انتخابات ریاست مجلس، و اعلام نتیجه آرا و تکیه لاریجانی بر ریاست مجلس با 173 رای، محمدرضا عارف که 103 رای کسب کرده بود، همراه با برخی دیگر از نمایندگان برای تبریک نزد لاریجانی رفت و ضمن تبریک، با وی روبوسی کرد که در این حین نمایندگان به صورت همزمان دست می زدند و صلوات می فرستادند.

البته تبریک زود هنگام محمدمهدی زاهدی، رحیم زارع و مهراداد لاهوتی به لاریجانی و عکاسی فولادگر از این فرصت، از دیگر حاشیه های صحن مجلس بود.

خاطره هاشم‌زایی از ملاقات با رهبر کبیر انقلاب اسلامی در هنگام شمارش آرای نامزدهای هیات رئیسه موقت از دیگر این حاشیه ها بود. هر چند که وی روز گذشته در مراسم تجدید بیعت با امام راحل آنرا تعریف کرده بود اما مجددا آنرا اینگونه تعریف کرد؛

« سال 62 معاون سیاسی استاندار خراسان بودم و آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند که ایشان از من خواست استاندار ایلام بشوم.از آنجا که امام راحل به استان‌هایی که درگیر جنگ و محروم نیز بودند عنایت خاص داشتند پیش از اعزام به همراه آقای ناطق نوری به جماران رفتیم تا رهنمون‌های ایشان را بشنویم. حضرت امام در این دیدار  در یکی از رهنمودهای خود بیان داشتند استاندار به عنوان بالاترین مقام عالی نظام در استان‌ها نباید وارد اختلافات جناح‌ها در منطقه بشود چرا که این اختلافات به خاطر خدا نیست.امام فرمودند اگر 124 هزار پیغمبر همزمان روی کره زمین بودند با هم درگیری نداشتند چراکه برای خدا کار می‌کردند.. من این فرمایش امام را اجرایی کردم و وارد درگیریهای جناخی نشدم و یکی از دلایل اعتماد مردم تهران به من این بود که در دوران مسئولیت وارد درگیری‌های جناح‌ها نشدم».

بعد از پایان انتخابات شش دبیر هیئت رئیسه، هاشم زایی هنگام قرائت اسامی دبیران، اشتباه لفظی داشت و امیر حسین قاضی زاده را ناصر و اکبر رنجبر زاده را علی اکبر قرائت کرد. وقتی به وی گفتند امیر حسین و اکبر است نه ناصر و علی اکبر، در جواب گفت: در برگه ای که به من داده شده نوشته ناصر و علی اکبر.

بعد از پایان انتخابات هیئت رئیسه مجلس و انتخاب 12 عضو، اعضا جهت قرائت سوگند در جایگاه قرار گرفتند و لاریجانی شروع کرد به قرائت متن که بقیه اعضا آنرا تکرار می کردند.

رئیس مجلس هنوز چند کلمه از متن سوگند را قرائت نکرده بود که تلفن همراه یکی از اعضای هیئت رئیسه به صدا در آمد. این صدای زنگ که از تریبون مجلس شنیده می شد، چند ثانیه ای وقفه در قرائت متن سوگند نامه ایجاد کرد و لاریجانی با کمی صبر و دور کردن تلفن همراه از تریبون، قرائت متن را ادامه داد و اینگونه گفت: «من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

در اولین جلسه مجلس دهم که دیروز شنبه هشتم خرداد برگزار شد، رئیس سنی مجلس پس از پایان نطق خود و به هنگام دعوت از حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری جهت قرائت پیام ایشان به اشتباه، اسم او را «محمد گیلانی» قرائت کرد که  اما برخی منتخبان خطاب به وی گفتند «محمدی گلپایگانی» و هاشم‌زایی بلافاصله اشتباه خود را تصحیح کرد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی پس از قرارگیری در پشت تریبون جهت قرائت پیام رهبر معظم انقلاب به سهو لسان هاشم‌زایی اشاره کرد و گفت: خدا آقای محمدی گیلانی را بیامرزد؛ من فکر کردم ایشان چگونه از آن عالم قرار است تشریف بیاورند و صحبت کنند.