مجلس دهم با چند نفر افتتاح شد؟/ ۲۸۲ منتخب بجای ۲۹۰ منتخب

گروه سیاسی- مجلس شورای اسلامی دارای 290 نماینده است اما مجلس دهم در هشتم خرداد با 282 منتخب افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز، گرچه در حال حاضر مجلس هشت منتخب کم دارد اما تکلیف پنج منتخب در 2 حوزه انتخابیه (تبریز و اهر) در دست بررسی است که در صورت تائید صحت انتخابات این حوزه ها، به جمع نمایندگان اضافه خواهند شد.

اما در نهایت تکلیف سه نماینده ( نماینده مراغه، نماینده بندرلنگه و یک نماینده از اصفهان) در انتخابات میاندوره ای مجلس که سال آینده به همراه انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، روشن می شود.

به عبارت دیگر با روشن شدن تکلیف حوزه های انتخابیه تبریز و اهر و با فرض تائید صحت انتخابات این حوزه ها، مجلس دهم در یک سال اول حداکثر با 287 نماینده کار خود را انجام می دهد.

انتخابات کدام حوزه ها به دور دوم کشیده شد؟

محمدعلی حسین زاده منتخب مردم مراغه که بامداد شنبه 18 اردیبهشت  برای شرکت در گردهمایی منتخبان مجلس دهم عازم تهران بود، در جاده قزوین – زنجان تصادف و وفوت کرد. بنابراین این حوزه انتخابیه بی نماینده شد.

صحت انتخابات در حوزه انتخابیه «بندر لنگه، بستک و پارسیان» به دلیل اثبات مخدوش بودن روند برگزاری انتخابات در این حوزه انتخابیه و همچنین اثبات تخلفات صورت گرفته، به تأیید شورای نگهبان نرسید و ابطال شد.

بر اساس اعلام مسئولین خالد زمزم‌‌نژاد در رقابت با احمد جباری از این حوره انتخابیه در دور انتخابات مجلس دهم حائز بیشترین آراء شد.

شورای نگهبان منتخب سوم مردم اصفهان را رد صلاحیت کرد و با این رد صلاحیت، اصفهان بجای پنج نماینده، چهار نماینده در مجلس دارد که تکلیف یک نماینده آن در انتخابات میاندوره ای روشن خواهد شد.

انتشار عکس های بی حجاب از مینو خالقی بعد از انتخابات هفتم اسفند، باعث شد تا شورای نگهبان وی را رد صلاحیت و آرای وی را باطل اعلام کند.

صحت انتخابات در کدام حوزه ها در دست بررسی است؟

حوزه انتخابیه «تبریز، آذرشهر و اسکو» دارای 6 نماینده در مجلس شورای اسلامی است که در دور اول انتخابات مجلس دهم که در هفتم اسفند، «مسعود پزشکیان» کاندیدای اصلاح‌طلبان و «احمد علیرضا بیگی» کاندیدای اصولگرایان موفق به کسب بیش از 25 درصد آرای صحیح مأخوذه شدند و به مجلس دهم راه یافتند اما چهار نماینده این حوزه انتخابیه مشخص نشدند و انتخابات این حوزه به دور دوم کشیده شد.

در همین راستا هشت کاندیدای دیگر این حوزه انتخابیه برای رقابت به دور دوم انتخابات مجلس راه یافتند تا تکلیف چهارچهار کرسی دیگر این حوزه انتخابیه روشن شود.

«محمدحسین فرهنگی»، «محمداسماعیل سعیدی»، «میرعلی‌اصغر موسوی» و «محمدرضا میرتاج‌الدینی» با گرایش اصولگرایی، «زهرا ساعی» با گرایش اعتدالی، «علیرضا منادی» با گرایش مستقل، «شهاب‌الدین بی‌مقدار» و «عباس عباس‌زاده» کاندیدای اصلاح‌طلبان، هشت نفری بودند که در مرحله دوم انتخابات در دهم اردیبهشت به رقابت با هم پرداختند.

در این میان «محمدحسین فرهنگی»، «شهاب‌الدین بی‌مقدار» و «زهرا ساعی» در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم موفق به کسب اکثریت نسبی آرای مأخوذه شدند و به مجلس دهم راه یافتند.

در ابتدا اعلام شد «علیرضا منادی» حائز اکثریت نسبی آراء شده و در رقابت با «محمداسماعیل سعیدی» به مجلس دهم راه یافته است، اما مدتی بعد به دلیل برخی شکایات، شورای نگهبان دستور بازشماری 15 درصد آرای مأخوذه را صادر کرد که در بازشماری آراء،گفته شد رأی «محمداسماعیل سعیدی» نسبت به «علیرضا منادی» بیشتر از تعداد آرای اعلامی قبل شد، به همین دلیل شورای نگهبان در 29 اردیبهشت‌ماه، مجدداً دستور بازشماری 85 درصد مابقی آرای حوزه انتخابیه «تبریز، آذرشهر و اسکو» را صادر کرده است.

هنوز صحت انتخابات این حوزه به تائید شورای نگهبان نرسیده و تکلیف چهار نماینده این حوزه انتخابیه مشخص نیست.

همچنین شورای نگهبان به دلیل برخی گزارشات، دستور تحقیق از نتایج انتخابات حوزه انتخابیه «اهر و هریس» را صادر کرده و برای بررسی دقیق‌تر نتایج انتخابات در این حوزه انتخابیه، بازرسان به اهر و هریس اعزام شدند.

بیت‌الله عبداللّهی کاندیدای اصلاح‌طلبان در رقابت با مهدی حسینیان کاندیدای اصولگرایان از حوزه انتخابیه «اهر و هریس» در دور انتخابات مجلس دهم حائز بیشترین آراء شده و رأی آورد.

تکلیف این حوزه انتخابیه هم در روزهای آینده مشخص می شود.