بروکینگز نشستی را درباره برجام برگزار می‌کند

موسسه بروکینگز روز سه شنبه نشستی با عنوان "توافق هسته ای ایران: مقدمه ای برای اشاعه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه" با حضور کارشناسان بین المللی برگزار خواهد کرد که سفیر امارات عربی متحده در آمریکا نیز از جمله سخنرانان این نشست خواهد بود. 

 
پایگاه اینترنتی موسسه بوکینگز در ادامه نوشت: امضای توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژوئیه 2015 میلادی، نه تنها تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود، بلکه هدف جلوگیری از به راه افتادن رقابت تسلیحاتی در  خاورمیانه را نیز دنبال می کرد. با این حال بلاتکلیفی ها درباره آینده توافق هسته ای ایران همچنان وجود دارد از جمله اینکه با پایان یافتن محدودیت های اصلی این توافق بر برنامه هسته ای ایران در پایان پانزده سال آیا همسایگان ایران بهانه ای برای باز نگه داشتن گزینه های هسته ای خود خواهند داشت یا خیر.
 
رابرت اینهورن و ریچارد نفیو، تحلیلگران موسسه بروکینگز، در مجموعه بررسی های خود در بخش مطالعات کنترل سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته ای به ارزیابی این احتمال می پردازند که در پی توافق هسته ای کشورهای منطقه نیز مسیر برنامه هسته ای خود را طی کنند یا دستکم به دنبال توان تسلیحات هسته ای پنهان باشند. 
 
براساس گفتگوهایی که با مسئولان بلندپایه دولتی و کارشناسان غیردولتی منطقه صورت گرفته است، تمرکز عمیق آنها در حال حاضر بر انگیزه ها و توانمندهای احتمالی مصر، ترکیه، عربستان و امارات عربی متحده در پیگیری دستیابی به سلاح هسته ای است. این تحقیقات همچنین شامل توصیه هایی برای اتخاذ سیاست هایی با هدف تقویت برجام و کاهش این احتمال است که کشورهای منطقه به دنبال تسلیحات هسته ای باشند.  
 
در سی و یکم ماه مه(11 خرداد)، ابتکار کنترل تسلیحات و منع گسترش میزبان نشستی به منظور بررسی تاثیر برجام بر چشم انداز گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه (غرب آسیا)خواهد بود. سوزان مالونی کارشناس برجسته و معاون مدیر بخش سیاست خارجی موسسه بروکینگز میزبان این نشست خواهد بود. یوسف عطیبه سفیر امارات عربی متحده در آمریکا، دریک شولت، مشاور سیاست دفاعی و امنیتی صندوق مارشال آملان، رابرت اینهورن، کارشناس برجسته موسسه بروکینگز، و ریچارد نفیو، کارشناس برجسته غیرمقیم بروکینگز، سخنرانان این نشست خواهند بود. این نشست به طور زنده به صورت وبکست پخش خواهد شد.