«احمد حاج علی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی سوری در دمشق گفت: ممکن است آمریکا در سوریه به‌دنبال تأسیس یک پایگاه در شمال این کشور باشد و همچنین ممکن است که داعش شهر رقه را به آمریکا تحویل دهد، زیرا داعش یک سازمان سیاسی آمریکایی الاصل است.

وی افزود: در پس سیاستهای آمریکا همیشه شبهات و اهداف و نتایجی بدتر نهفته است و ما این موضوع را در شیوه دخالت آمریکا در سوریه ملاحظه کردیم. آمریکا نمی‌خواهد از تروریسم خلاص شود. اگر آمریکا نیتی صادقانه داشت، برای رهایی از داعش، با دولت سوریه هماهنگ می‌شد.

حاج علی گفت آمریکا روی بحران سوریه سرمایه گذاری کرده است. هرچند عملیات آزادسازی رقه در ظاهر آزاد کردن این شهر از دست داعش است، اما این عملیات در حقیقت برای ایجاد شکاف و اختلافهای شدید بین مردم سوریه است که به فجایع زیادی خواهد انجامید و این موضوع نباید از دید اعراب و کردهای سوریه مخفی بماند.

وی اظهار داشت: آمریکا و ترکیه با هم توافق کرده‌اند تا از برادران کرد برای مقاصدی پلید سوء‌استفاده کنند، اما مردم سوریه با این امر مقابله می‌کنند و به‌لطف وحدت سوریه و مشارکت همه شهروندان این کشور، از دست داعش خلاص خواهیم شد.

این کارشناس در خصوص آینده روابط آمریکا با ترکیه از سویی و کردها از سوی دیگر و چگونگی هماهنگی بین این دو کشور با وجود دشمنی بین آن دو گفت: سیاستهای آمریکا اخلاقی نیست، از طرفی ادعا می‌کند با کسی دوست است و از طرف دیگر ادعا می‌کند که علیه آن است. این موضوع بستگی به میزان آگاهی برادران کرد یا ملت ترکیه دارد.