جمهوریت و اسلامیت نظام را نمی‌توان نادیده گرفت

اکبر ترکان در همایش بزرگ «رهروان روح الله (ره)» که به مناسبت بزرگداشت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد که به همت شورای حامیان دولت تدبیر و امید خراسان رضوی، شب گذشته در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قیام پانزده خرداد ماه نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود، چرا که این قیام آغاز یک حرکت بود که با رنج‌ها و مشقت‌های جدی برای شکل دادن به نهضت عظیم انقلاب اسلامی آغاز شد که به پیروزی 22 بهمن انجامید.

وی تصریح کرد: امام نظامی را برپا کردند که بر پایه اسلام گذاشته شده بود، نظامی که امام پایه های آن را گذارد منبعث از اسلام بوده است، از این رو ایشان تاکید داشتند «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. این عبارات در آن زمان برای مردم خیلی شناخته شده نبود.

ترکان تصریح کرد: جمهوریت و اسلامیت هر دو با هم نظام را شکل می داد؛ در واقع جمهوریتی مدنظر بود که متکی و منبعث از اسلام بود که مردم هم در آن نقش دارند، به عبارت دیگر به همان میزان که نقش حکومت دینی مهم بود، نقش مردم در شکل گیری این انقلاب هم حائز اهمیت بود.

وی ادامه داد: بعدها در قانون اساسی دو اصل جمهوریت و اسلامیت نظام گنجانده شد که این دو رکن در واقع همان دو مفهوم ولایت و بیعت بود. مراد از ولایت که همان اصل ولایت فقیه در قانون اساسی است و بیعت همان جمهوریت نظام است، بنابراین نه می‌توان اسلامیت و نه می‌توان جمهوریت نظام را نادیده گرفت، چرا که هر کدام نادیده گرفته شود این نظام آن نظامی نخواهد بود که امام آن را شکل داده بود.

این عضو موسس حزب اعتدال و توسعه عنوان کرد: همان طور که ائمه اطهار (ع) بر مردم ولایت داشتند و مومنین هم از این ولایت تمکین می کردند اما این ولایت منجر به حکومت نشد به طور مثال پس از رحلت امام علی (ع) در دوران امام حسن (ع) زمانی که مردم بیعت خود را شکستند ولایت بدون بیعت به حکومت منجر نشد.

سرپرست سابق دبیرخانه جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) هم از این رو بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه کم‌تر تاکید داشتند، چرا که ولایت به اضافه بیعت است که حکومت اسلامی را شکل می‌دهد و همان گونه که در انتخابات مشهود است ارکان حکومت برپایه مردم شکل گرفته است. مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخاب رئیس جمهور همگی کمکی به آراء مردم است و این ترکیب ترکیبی است که حکومت را شکل داده است.

وی افزود: از ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی با دشمنی دیگران مواجه بودیم، این دشمنی‌ها با تحریم ها آغاز، در دوران جنگ تحمیلی و یک دوره 11 ساله ای از تحریم‌ها که اخیرا بر دولت تحمیل شد تداوم یافت. حال براساس تصمیم گیری و کارآمدی این نظام به دلیل فشارهای بین المللی، آن چه که تاکنون محقق شده همه کارآمدی نیست که در بخش معیشت مردم صورت گرفته باشد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری عنوان کرد: اگر به دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و به تحریم‌های بین المللی غیر از تحریم‌های آمریکا نگاه کنیم این امر نشان از ایجاد فشار در یک دوره طولانی به نظام جمهوری اسلامی است. زمانی که تحریم ها پشت سر گذاشته شد و به اصطلاح دوران پسابرجام ایجاد شد اقتصاد ایران باید فضای جدیدی را ایجاد کند که منجر به بهبود وضعیت مردم شود.

اقتصاد مقاومتی یعنی ضمن نگاه درون زا نگاه برون نگر هم داشته باشیم

ترکان یادآور شد: الگویی که رهبر معظم انقلاب فرمودند الگوی اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که ضمن نگاه درون زا، نگاه برون نگر هم داشته باشیم، یعنی استعدادهای داخلی را کشف کرده و از ظرفیت های بین المللی هم بهره گیریم.

این عضو موسس حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند در اسفندماه 92 توسط رهبری به دولت ابلاغ شده است، عنوان کرد: پس از آن که این سیاست‌ها به دولت ابلاغ شد حرکت‌هایی در این زمینه صورت گرفت که موفقیت آمیز هم بوده، به طور مثال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی زیر نظر رئیس جمهور اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.

سرپرست سابق دبیرخانه جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: این بندها در واقع همان عصاره 37 الی 38 ساله ای است که جمهوری اسلامی تعقیب کرده است، همان مواضع، حرکت ها و تصمیماتی است که در طول 37 سال اجرا و در بخش‎های مختلف با موفقیت عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: هر چند که بر روی کاغذ تحریم بین المللی نیستیم این به معنای آن نیست که که دشمنان از ما دست برداشته‌اند و حال که با دولت ایالات متحده آمریکا موافقت‌هایی در مورد برجام صورت گرفته و همه تایید کرده اند کار تمام است، چرا که درون آمریکا گروه‌هایی حرف می زنند و علنی تهدید می‌کنند و همان طور که در ایران رئیس جمهور بخشی از نظام سیاسی است در آمریکا هم رئیس جمهور بخشی از نظام سیاسی است و رئیس جمهور آمریکا هم مثل رئیس جمهور ایران بخشی از قدرت و قوه مجریه را دارا است.

دوران اقتصاد مقاومتی امروز است

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران باید با تکیه بر ظرفیت های داخلی، خود را بسازد و در صورت تداوم تهدیدها بتواند مقاومت کند و از آسیب‌های احتمالی در امان باشد. دوران اقتصاد مقاومتی امروز است، این طور نیست که چون برجام به جریان آمده همه چی تمام باشد، چرا که تمام بندهای آن عملی نشده است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری یادآور شد: اقتصاد مقاومتی برای توانمند سازی جمهوری اسلامی در برابر تکانه‌های بیرونی است، حال ممکن است بعضی کشورها در برخورد با این تکانه ها بازنده و برخی برنده باشند، آن کشورهایی برنده هستند که اقتصادشان درون زا است و آنهایی بازنده هستند که همه چیزشان وابسته به جریانات بیرونی است و این امر موجب آسیب پذیری اقتصادشان در برابر تکانه های بیرونی است.

ترکان خاطرنشان کرد: حال که یک دشمنی پایدار علیه ما وجود دارد که فراتر از دولت ایالات متحده آمریکا است و برخی مراکز در آمریکا علیه ما حرف می زنند و بر علیه برنامه جامع اقدام مشترک سخن می گویند ما باید با هوشیاری و مقام سازی از طریق تکه بر ظرفیت های درونی و با تاکید بر آسیب پذیری به پیش ببریم.

این عضو موسس حزب اعتدال و توسعه افزود: اقتصاد ایران باید از پس از برجام همان اقتصاد مقاومتی باشد که متکی بر توانایی داخلی با کم ترین هزینه است که معیشت مردم را ارتقا بخشد.

سرپرست سابق دبیرخانه جنبش عدم تعهد عنوان کرد: اگر قرار است که ما متکی بر ظرفیت های داخلی حرکت کنیم باید از توانایی ساخت داخلی حمایت کنیم باید مواظب رفتارهای بازرگانی‌مان باشیم، چرا که سیاست های بازرگانی ما است که اقتصاد مقاومتی را شکل می‌دهد و یا به آن ضربه می زند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های بازرگانی باید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متناسب باشد، یادآور شد: در سال های اخیر که فولاد به فروش نمی رسید اما در شرایط فعلی این اتفاق می افتد، در سال اخیر که کارخانه ها پول نداشتند رفتارهای بازرگانی باعث شد 3 میلیون تن فولاد وارد کشور شود حال آن که کشور نمی توانست با حمایت از کارخانجات فولاد، زمینه واردات فولاد را پایین آورد.

وی ادامه داد: حال اگر سیاست های بازرگانی ما متناسب با سیاست های اقصاد مقامتی مورد غفلت باشد اشکال پیش خواهد آمد مثل این که صنعت پوشاک و نساجی اگر چه در داخل توانایی تولید آن را داریم اما در صنعت چرم خارجی و پوشاک خارجی وارد کننده باشیم، اگر کفش خارجی و لباس خارجی نباشد زندگی ما لنگ می‌شود؟

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری افزود: چه طور باید از تولید داخلی حمایت کنیم زمانی که تعداد کارخانه های ما زیر ظرفیت کار می کنند؟ چه کنیم که این واردات به تولید داخلی و انواع کالاهایی که ظرفیت تولید داخلی دارند، آسیب نزنند.

ترکان عنوان کرد: همه باید بیاندیشیم که جلوی ورود کالای مشابه خارجی را بگیریم و این طور نباشد که بگوییم چون کالای داخلی کیفیت ندارد کالای خارجی وارد می کنیم تا تولید کننده مجبور به افزایش و ارتقاء کیفیت کالای داخلی خود شود، چرا که ارتقاء کیفیت تولید داخلی راهکار دیگری دارد.

این عضو موسس حزب اعتدال و توسعه افزود: ما باید سیاست های بازرگانی متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبری جامه عمل پوشانده شود.