ایران و عربستان وارد یک جنگ تمام عیار شده اند

 وبسایت فوربز در گزارشی نوشت: چندین ماه است که ایران و عربستان سعودی وارد یک جنگ حماسی تمام عیار شده اند و این مسئله باعث نوسان بهای نفت شده است.

 
در ماه دسامبر سال گذشته و ژانویه سال جاری میلادی (آذر و دی 94)، عربستان سعودی به بازارهای نفتی اجازه داد نقش خود را به خوبی ایفا کنند، بهای نفت را به اواسط دهه بیست بازگردانند، ورود مجدد ایران را به بازارهای جهانی نفت تضعیف کنند و منجر به تعطیلی چندین سکوی نفتی در آمریکا شوند. این نخستین نبرد حماسی بود. با حذف تعدادی از سکوهای نفتی آمریکا، بازار توانسته بود نفت را به حدود 50 دلار در هر بشکه برساند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: حالا عربستان سعودی و ایران خود را برای نبرد بزرگ بعدی آماده می کنند. عربستان سعودی از کشورهای عضو اوپک می خواهد بهای نفت را افزایش دهند تا راه برای عرضه اولیه سهام شرکت ملی نفت "سعودی آرامکو" هموار شود. برای عملی کردن این امر کشورهای عضو اوپک باید نفت را فریز کنند و عربستان سعودی در جلسات اخیر اوپک نیز به آن اشاره کرده است. اما تاریخ اوپک نشان داده است گفتن این مسائل راحت تر از انجام آنهاست. 
 
به نوشته فوربز، همه چیز این بار پیچیده تر شده است. ایران پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس برنامه های عربستان سعودی پیش نمی رود؛ زیرا این کشور قصد دارد سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد. ایران دلایلی کافی دارد که شاهد شکست عرضه اولیه سهام شرکت سعودی آرامکو، تضعیف اقتصاد عربستان و "چشم انداز 2030" این کشور باشد.
 
به عبارت ساده تر، ایران از هم اکنون تا زمانی که آرامکو سهام خود را عرضه کند، خواهان کاهش بهای نفت است. اما چه کسی پیروز این نبرد خواهد بود؟ پیش بینی آن دشوار است؛ زیرا پارامترهای بازی تغییر کرده است. هم اکنون آمریکا – و نه عربستان سعودی – بزرگترین تولید کننده طلای سیاه است و سعی دارد عربستان و ایران را از بازار نفت بیرون براند. اما یک مسئله قابل پیش بینی این است که بهای نفت همچنان در حال نوسان خواهد بود.