آمادگی ایران برای کمک به حل سیاسی مناقشه قره باغ

علی شمخانی روز دوشنبه در دیدار ادوارد نعلبندیان گفت: ایران ضمن دعوت دو طرف به حفظ آرامش و خویشتنداری بر ضرورت جلوگیری از توسعه بحران که منافع جمعی کشورهای منطقه را با مخاطره جدی مواجه می کند، تاکید کرده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نگاه ویژه جمهوری اسلامی به همسایگان و توجه به توسعه ظرفیت های همکاری در زمینه های مختلف افزود: توسعه همکاری های مشترک در زمینه های انرژی، کشاورزی، ترانزیت و حمل و نقل می تواند بسترهای مناسبی را برای دو کشور به سطح بالاتری از مناسبات اقتصادی فراهم کند.

شمخانی همچنین با اشاره به تاریخ روابط دوستانه و سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان اظهارداشت: مناسبات گرم و پردامنه ایران و ارمنستان هرگز تحت تاثیر عوامل ثالث قرار نگرفته و همواره با اراده قاطع رهبران دو کشور مسیر تامین منافع مشترک را با جدیت طی کرده است.

وی با قدردانی از مواضع روشن و مسالمت جویانه ارمنستان در بحران های منطقه ای بویژه محکومیت جریان تروریسم تکفیری و حامیان آن افزود: فتنه تروریسم و مداخله آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی در شعله ور ساختن اختلافات ارضی میان کشورهای منطقه با هدف ناامن سازی و ایجاد بی ثباتی به منظور افزایش حاشیه امنیتی برای رژیم جعلی اسرائیل صورت می پذیرد.

 

وزیر امورخارجه ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده پس از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 بر اراده ارمنستان برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ادوارد نعلبندیان با اشاره به نقش تعیین کننده ایران در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه گفت: روابط اقتصادی میان دو کشور می تواند در توسعه همکاری های امنیتی مشترک برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته ترکیب کاملی از مناسبات چندجانبه را شکل دهد.

وی ادامه داد: جامعه جهانی باید با تقبیح رفتار غیرسازنده برخی کشورهای منطقه که با پشتیبانی مالی، آموزشی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی به شعله ور شدن آتش جنگ و درگیری کمک می کنند اقدامات تنبیهی را بر علیه کشورهای فوق اعمال کند.

انتهای پیام/