تهران مخالف تبادل فرمانده ارشد سپاه با اسرای اسرائیلی بود؟

 "فاصله تا آزادی حاج احمد دو قدم هم نبود و خیلی راحت می‌شد برادرم را از نیروهای اسرائیلی پس گرفت، اما نمی‌دانم چه سیاستی اعمال شد که الان اسارت ایشان ۳۴ است ادامه دارد. " این بخشی از مصاحبه امیر متوسلیان برادر حاج احمد متوسلیان است.

وی در ادامه همچنین گفت: "در آن دوران شهید «عماد مغنیه» پیشنهاد می‌دهد فردی را دارم که اگر بخواهید می‌توانید او را با حاج احمد مبادله کنید، برای همین بنزی را که «حافظ اسد» به حاج احمد داده بود تا بتواند در مقرهای نظامی تردد کند به شهید «عماد مغنیه» می‌دهند. او با آن بنز، یک نیروی آمریکایی که از مسشتشاران آنها بود و به زبان عربی و انگلیسی مسلط بود را با خود می‌آورد و او را در همان «پادگان زبدانی» نگهداری می‌کنند تا با حاج احمد مبادله کنند اما  این موضوع را با تهران در میان می‌گذارند."

 

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به نظر تهران درباره این تبادل اظهار کرد:  "گویا از تهران گفته می‌شود که اقدامی انجام ندهید و به تهران بازگردید.بعد از آن  بابت آن فرد آمریکایی، حزب‌الله حدود ۲۵ نفر از اسرای خود را آزاد می‌کند و حاج احمد همان جا ماند. فاصله تا آزادی حاج احمد حتی دو قدم هم نبود و خیلی راحت می شد برادرم را از نیروهای اسرائیلی پس گرفت اما نمی دانم چه سیاستی اعمال شد که الان اسارت ایشان ۳۴ است ادامه دارد."

  * موارد زیادی جهت تبادل حاج احمد متوسلیان با اسرای اسرائیلی داشتیم

 * از مسئولین وقت باید پرسید که چرا تبادل صورت نگرفته است

  * به اعتقاد من حاج احمد شهیده شده است

  * سردمداران رژیم صهیونیستی برخلاف موازین بین المللی عمل می کنند

اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم درباره پیگیری آخرین وضعیت حاج احمد متوسلیان و صحبتهای منتشر شده از برادر وی که تاکید کرده است "شهید عماد مغنیه در مقطعی خواهان مبادله حاج احمد متوسلیان در اعضای یک نیروی آمریکایی بوده است اما این موضوع با موافقت تهران روبرو نشده است" اظهار کرد: پس از اسارت حاج احمد متوسلیان موارد متعددی از سوی مقامات لبنانی و فلسطینی به منظور مبادله وی با اسرای اسرائیلی مطرح شده که بدون شک پیشنهاد شهید عماد مغنیه نیز می تواند یکی از آنها باشد.

وی افزود: باید از مسئولین مربوط به این حوزه که در آن مقطع سکان دار بوده اند باید سوال پرسید که چرا بستر و زمینه مبادله حاج احمد متوسلیان و سه همراهش با اسرای اسرائیلی در آن دوره فراهم نشد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم با اشاره به اینکه برخی منابع حکایت از زنده بودن حاج احمد متوسلیان دارد اظهار کرد: بنده بر اساس روحیاتی که از حاج احمد متوسلیان می شناسم اعتقاد دارم وی در همان مقطع شهید شده است ولی برای اطمینان بیشتر، رژیم صهیونیستی باید پیکر وی را به ما تحویل دهد.

کوثری تاکید کرد: ما از رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل عدم تعیین تکلیف 4 اسیر ایرانی و پایبندی به حقوق بین المللی طلبکاریم هر چند این موضوع امری بی فایده است و دولتمردان این رژیم غاصب برخلاف موازین بین المللی عمل می کنند.

وی خاطر نشان کرد: سرنوشت حاج احمد متوسلیان و اینکه آیا وی زنده است باید هر چه زودتر معلوم شود تا ما بتوانیم از وضعیت این فرمانده برجسته دفاع مقدس اطلاع پیدا کنیم.