روایت باهنر از سفر ۱۵۰۰ کیلومتری عارف برای پیروزی!

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس نهم به سؤالاتی درباره انتخابات 7 اسفند، شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری، ادعای تئوری‌پردازان دوم خرداد درخصوص فقدان بلوغ سیاسی نمایندگان اصلاح‌طلب تهران و ... پاسخ گفت.

** انتخابات 7 اسفند کاملاً دموکراتیک و رقابتی بود

باهنر با اشاره به انتخابات مجلس دهم، خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه 1394، باشکوه و کاملاً دموکراتیک و رقابتی برگزار شد و چند گام اساسی روبه‌جلو را شاهد بودیم.

وی افزود: همه کنش‌گران سیاسی کشور به این جمع‌بندی رسیدند که اگر مطالباتی دارند باید به‌پای صندوقهای رأی بروند چراکه به خیابان ریختن، لاستیک آتش‌زدن، شلوغ‌کردن، قهر‌کردن و... دستاوردی در پی ندارد. معتقدم حضور تفکرات مختلف پای صندوقهای رأی در روز هفتم اسفند یک حرکت روبه‌جلو بود که باید آن را به فال نیک گرفت.

نایب رئیس مجلس نهم یادآور شد: در این انتخابات حتی اشخاصی که در مجلس ششم هنجارشکنی و ساختارشکنی می‌کردند و هر روز یک بازی درمی‌آوردند و نیز تئوریسینهای مرکزی آنها اعلام کردند که اگر مطالبه‌ای از مردم و نظام‌ داریم باید به‌پای صندوقهای رأی برویم. این موضوع بسیار مثبت بود و ما باید از این قدم مثبت استقبال کنیم.

باهنر در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به شرکت حداکثری در انتخابات دعوت فرمودند و تا این حد جلو رفتند که فرمودند اگر کسی بنده و رهبری را قبول ندارد، هم پای صندوق رأی بیاید. الحمدالله همه آمدند و به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران مردم عملاً به‌صورت تشکیلاتی پای صندوقها آمدند. به این معنا که با دعوت جریانهای سیاسی در انتخابات شرکت کردند.

وی در تحلیل خود از نتیجه آرا در تهران هم گفت: در تهران نفر اول حدود 1 میلیون و 500 هزار رأی، نفر سی‌ام 1 میلیون و 300 هزار رأی و نفر سی و یکم که نفر اول لیست اصولگرایان بود 1 میلیون و 400 هزار رأی آورد و درنهایت نفر شصتم، 670 هزار رأی آورد.

نایب رئیس مجلس نهم افزود: از نفر شصت و یکم با یک سقوط آزاد، 800 هزار رأی آورد و این یعنی در کف، یک میلیون نفر به لیست امید و 670 هزار نفر نیز به لیست اصولگرایان در تهران رأی دادند و این رخداد نیز یک گام روبه‌جلوی دیگر برای ما بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: آرای اصولگرایان در این دوره از نظر کمی بسیار خوب بود. تعداد زیادی از کاندیداهایی که در این دوره موفق به کسب اکثریت آرا نشدند، در دوره قبل نیمی از آرای این دوره را کسب کرده و به مجلس راه پیداکرده بودند. درواقع به لحاظ کمیت، رأی این افراد نسبت به دوره گذشته دو برابر شده بود. به‌عنوان‌مثال خانمها رهبر و افتخاری و آقای بذرپاش و برخی دیگر بیش از دو برابر دوره قبل مجلس رأی آوردند اما انتخاب نشدند و این نشان‌دهنده آن است که مردم به‌صورت لیستی رأی دادند.

** مدل انتخابات مجلس در سایر کشورها

باهنر به سیستم انتخاباتی کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها سیستم انتخاباتی متفاوت است که ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. در این کشورها انتخابات ریاست جمهوری صفر و صدی است. به این معنا که فرد در این انتخابات یا رأی می‌آورد و یا نمی‌آورد. البته در همین کشورها انتخابات مجلس به دلیل گسترده بودن این‌گونه نیست و هر طیف سیاسی باید به نسبت سهمی که دارد نماینده وارد مجلس کند.

وی تصریح کرد: در تهران 60 درصد مردم به لیست امید و 40 درصد نیز به لیست اصولگرایان رأی دادند، اما در بسیاری از کشورها این‌گونه نیست و از آنجا که سیستم انتخاباتی در کشور ما رقابتی مطلق است اگر یک لیست 50.1 درصد رأی بیاورد هر 30 نماینده را او به مجلس می‌فرستد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشورهایی چون عراق، ترکیه، پاکستان و هند انتخابات مجلس تناسبی است، اظهار داشت: بر این اساس  ملت به احزاب رأی می‌دهند و هر حزب به نسبت آرای مکتسبه نماینده وارد مجلس می‌کند.

** ماجرای ادعای پیروزی اصلاح‌طلبان در 7 اسفند و وعده 10 خرداد من/سفر 1500 کیلومتری عارف در هر روز برای پیروزی

باهنر افزود: پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس، بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب در مصاحبه با بنده ادعای پیروزی می‌کردند. وقتی دیدم پس از توضیحاتم، قانع نمی‌شوند آنها را به نتایج انتخابات هیئت  رئیسه مجلس در روز دهم خرداد ارجاع دادم و نتیجه هم همان شد و شاهد هم بودیم که اصلاح‌طلبان اکثریت را در مجلس ندارند.

وی با بیان  اینکه آقای عارف فرد محترمی است اما 103 رأیی که در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت مجلس کسب کرد، قطعی بود و نمی‌توانست آن را به 104 رأی افزایش دهد، تصریح کرد: آقای عارف در مرحله دوم انتخابات بی‌نهایت تلاش کرد و بنده رصد می‌کردم  و شاهد بودم که ایشان بعضاً روزی 1500 کیلومتر در جاده سفر می‌کرد و واقعاً همت بالایی گذاشت و حتی بعد از انتخابات نیز با بسیاری از نمایندگان به‌صورت تک‌به‌تک تلفنی صحبت کرد. بنده اگر اینها را عرض می‌کنم به هیچ‌وقت قصد توهینی ندارم اما باید گفت علی‌رغم تلاش بسیاری که صورت گرفت درنهایت 103 رأی کسب کردند که مبارکشان هم باشد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: بنابراین اگر در این میان برخی ادعا می‌کنند که «ما کوتاه آمدیم و می‌توانستیم 120 رأی جمع کنیم» صحیح نیست و این‌گونه نبود زیرا اگر می‌توانستند 103 رأی را به 104 رأی برسانند قطعاً کوتاه نمی‌آمدند و لازم هم نبود که کوتاه بیایند.

باهنر بابیان اینکه البته اصلاح‌طلبان معتقد بودند برخی اشخاص از طریق لیست امید وارد مجلس شدند اما در انتخابات هیئت‌رئیسه به فرد دیگری رأی دادند و این عقیده بعضاً درست بود، گفت: البته این استدلال هم اشتباه است که برخی به دلیل آنکه در لیست اصولگرایان جا نگرفته‌اند و از زمینه رأی خوبی نیز برخوردارند به لیست امید آمدند. بنده نیز به‌عنوان یک فرد سیاسی قرار گرفتن در لیست رقیب را نمی‌پسندم.

** برخی به لیست امید اعتقادی نداشتند و از نردبان آن بالا رفتند

وی تاکید کرد: برخی انتقاد داشتند چرا این افراد علی‌رغم آنکه از لیست امید بالا آمده‌اند اما در انتخابات هیئت‌رئیسه رأی ندادند. پاسخ روشن است؛  آنها به لیست امید اعتقادی نداشتند و مواضع آن را تأیید نکردند و تنها از نردبان امید بالا رفتند.

نماینده ادوار مجلس افزود:  تکلیف 103 رأی آقای عارف که مشخص است.  130 رأی آقای لاریجانی نیز مربوط به اصولگرایان و حدود 30 تا 40 رأی نیز مربوط به مستقلین بود که مجموع آن به 170 رأی رسید. هفت نفر از اعضای هیئت‌رئیسه اصول‌گرا و پنج نفر باقی‌مانده یا اصلاح‌طلب هستند و یا مستقل. اکنون ترکیب فعلی مجلس خوب و متناسب است و امید داریم که یک مجلس کارآمد و خوب در پیش داشته باشیم.

باهنر در بخش دیگر از گفت‌وگوی خود با تسنیم به انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان پنجم اشاره کرد و گفت: بنده تصور می‌کنم هم رسانه‌ها و هم احزاب به انتخابات خبرگان ظلم کردند، زیرا مجلس خبرگان سیاسی نیست و نباید سیاسی شود.

وی افزود: در جریان انتخابات خبرگان، برخی اظهاراتی را مطرح کردند و از «لیست انگلیسی» و «لیست ضد انگلیسی» سخن به میان آوردند. بنده معتقدم به هر میزان که برخی رسانه‌ها و اشخاص من‌جمله «منِ باهنر» مقصر بودیم، باید تقصیر خود را بپذیریم. شأن و منزلت مجلس خبرگان این است که در جریانات سیاسی «کوتاه‌قد» وارد نشود زیرا مجلسی فرا سیاسی و فراجناحی است که از شأن و اختیارات بالایی برخوردار است.

نایب‌ رئیس مجلس نهم با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان را نباید «جناح مالی» کرد، اظهار داشت: دامن زدن به این قضیه سودی نداشت، زیرا هر شخصی که صلاحیتش برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تأیید شده باشد در واقع فردی صالح برای انتخاب شدن است.

** آیت الله جنتی جزو «هیئت امنای اداره کننده انقلاب» است

باهنر تصریح کرد: اجازه بدهید از اشخاص نام ببرم. حضرت آیت‌الله جنتی شخصی بزرگوار، قاطع، خدوم و جزو «هیئت‌ امنای اداره‌کننده انقلاب» بوده و هست. از طرفی حضرت آیت‌الله امینی نور چشم ما هستند و بر سر ما جای دارند. حضرت آیت‌الله شاهرودی نیز سالها به این نظام خدمت کرده‌اند البته در این میان ممکن است برخی دارای نقاط ضعفی باشند و برخی دیگر دارای نقاط قوت بیشتری باشند. بنابرایناینکه بگوییم در انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، امریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد.

وی در تحلیل پیام بیرونی انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان گفت: در زمان انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان شبکه بی‌بی‌سی فارسی علیه ما  یک غلطی انجام داد و اعلام کرد که به سه نفر رأی ندهید. بعد از طرح این موضوع یک سفره بزرگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نام انتخابات خبرگان در کشور ما پهن شد.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با تأکید بر اینکه در خبرگان هر شخصی که رأی آورد فردی متدین، انقلابی، ضد استکبار و ضد انگلیسی بود، گفت: رقبای آیت‌الله جنتی خوب بودند، ایشان خودشان نیز انسان خوبی است و با رأی بسیار بالایی انتخاب شد. اگر هم فرض کنیم فرد دیگری به‌ غیر از حضرات آیات جنتی، امینی و شاهرودی رأی می‌آورد، آیا باید در آن زمان ادعا می‌کردیم که انگلیسیها رأی آوردند؟  معتقدم هیچ‌گاه نباید چنین سخنانی را بیان کرد.

** یک آرزو...

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود نمایندگان اصلاح‌طلب از بیرون کنترل و اداره می‌شوند، گفت: از آرزوهای بنده این است که پارلمان ما به‌صورت حزبی اداره شود و این خیلی خوب است. اصولاً از تشکیل حزب در نظام مردم‌سالاری دینی نمی‌توان گذشت.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه بیان داشت: اما اینکه درباره عدم بلوغ سیاسی نمایندگان صحبت می‌شود، باید گفت که همه ما در این زمینه نابالغیم. فرض کنید یک مهندس عمران با سن بالا، پرقدرت و با تجربه وارد مجلس شود و بخواهد درباره برجام یا سایر مسائل تخصصی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اظهارنظر کند. در این مباحث همه نمایندگان ما نابالغ‌اند. بنده هم برای اظهارنظر در مسائل هسته‌ای نابالغ هستم.

باهنر در پایان با تأکید بر اینکه در این میان برخورداری از یک پشتوانه فکری حزبی می‌تواند برای نمایندگان ما مفید باشد، گفت: این موضوع که نمایندگان از بیرون و از حزب اداره شوند را می‌پسندم. هرچند "اداره کردن از بیرون" و " بد اداره کردن از بیرون" دو مقوله جدا هستند و اگر عده‌ای از بیرون تحریک کنند که مملکت را به هم بریزند بد است، اما اگر ترغیب کنند که امور مملکت پیش برود، بسیار خوب است.