کمیسیون آموزش و تصمیم خردمندانه عارف

گروه سیاسی-  در میان کمیسیونهای تخصصی مجلس شاید انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اهمیت خاصی برخوردار باشد. چرا که در این کمیسیون 2 مدعی ریاست وجود دارد. یکی محمد مهدی زاهدی و دیگر محمدرضا عارف.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز، اصلاح طلبان عزم جدی دارند تا ریاست این کمیسیون را از آن خود کنند و تصمیم دارند تا کاندیدای مورد نظر خود را بر ریاست کمیسیون بنشانند.

خبرنگار ما در روزهای گذشته در راهروهای مجلس شنید که عارف و حبیب اله دهمرده از کاندیدای اصلاح طلبان برای ریاست این کمیسیون است. این طیف سیاسی مجلس در تلاش است تا عارف کاندیدای ریاست کمیسیون شود اما اگر وی قبول نکرد، دهمرده کاندیدای مورد حمایت آنها خواهد بود.

اما عارف که حتی سودای ریاست مجلس دهم را در سر داشت، در رقابت با لاریجانی در انتخابات ریاست موقت مجلس که در روز یکشنبه 9 خرداد برگزار شد، از 281 رای، تنها 103 رای کسب کرد.

اقدام عاقلانه عارف این بود که وقتی فهمید برای ریاست مجلس رای لازم را ندارد، دیگر در انتخابات هیئت رئیسه دائم که روز سه شنبه 11 خرداد برگزار شد، کاندیدا نشد.

در همین زمینه یک نماینده مجلس به خبرنگار افکار نیوز گفت: در حال حاضر هم عارف باید تصمیم عاقلانه و خردمندانه اتخاذ کند و جایگاه خود را که کاندیدای ریاست جمهوری و ریاست مجلس بود، حفظ کند و وارد بازیهای سیاسی نشود.

وی افزود: عارف که در حال حاضر ریاست فراکسیون امید مجلس را بر عهده دارد، بهتر است حالت شیخوخیت خود را حفظ کند و اگر کاندیدای ریاست کمیسیون شود و رای نیاورد، هزینه زیادی بر وی تحمیل می شود.

این نماینده با بیان اینکه عارف رئیس سنی شعبه 13 بررسی کننده اعتبار نامه مجلس بود، تصریح کرد: عارف برای ریاست شعبه کاندیدا شد اما رای لازم را کسب نکرد و سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر و کلیایی به‌عنوان رئیس رای آورد.

وی اضافه کرد: البته عارف فرد عاقلی است و اسیر جریانات سیاسی و افراطی نخواهد شد.

اما کاندیدای دیگر ریاست کمیسیون زاهدی، فردی است که قبلا وزیر علوم بود و در مجلس نهم ریاست کمیسیون مذکور را بر عهده داشت و در حال حاضر هم رای لازم برای ریاست کمیسیون را داراست.

وی مورد حمایت اصولگرایان مجلس است.

تا کنون 24 نفر داوطلب عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند که عبارتند از: حبیب‌الله ده مرده، سیدمحمد باقر عبادی، جبار کوچکی‌نژاد، فاطمه سعیدی، اسفندیار اختیاری، محمد باسط، ناصر درازهی، سیدجواد سادات‌نژاد، محمود صادقی، داوود محمدی فرزند مراد، فریده اولاد قباد، محمدمهدی زاهدی، کارن خانلری، محمد قومی، احد آزادیخواه، ذبیح نیک‌فر، قاسم احمدی لاشکی، محمد بیرانوندی، علیرضا ابراهیمی، یوسف داوودی، محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، ضیاءالله اعزازی ملکی، علی مطهری.

سقف عضویت کمیسیونهای مجلس 23 نفر است و رئیس کمیسیون باید رای اکثریت نسبی اعضای کمیسیون را بدست آورد و اگر در روز برگزاری انتخابات هیئت رئیسه کمسیون همه 23 عضو کمیسیون حاضر باشند رئیس باید حداقل 12 رای لازم را کسب کند.

مجلس دارای 13 کمیسیون تخصصی است که عبارتند از:

کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون انرژی،  کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کمیسیون بهداشت و درمان،  کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی.

همچنین در مجلس تعدادی کمیسیون خاص وجود دارد. مثل کمیسیون اصل 90 یا کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی و یا برخی از کمیسیونها که بر حسب ضرورت در مجلس تشکیل می شود.