غیبت و تاخیر؛ ارث رسیده به مجلس دهم

به گزارش خبرنگار افکار نیوز مجلس شورای اسلامی  290 نماینده دارد اما مجلس دهم با 282 منتخب کار خود را آغاز کند.

منتخب مراغه قبل از افتتاح مجلس تصادف و فوت کرد.

انتخابات حوزه انتخابیه بندرلنگه و حوزه انتخابیه اهر و هریس که هر کدام یک نماینده دارند، باطل شد.

شورای نگهبان آرای یک منتخب حوزه انتخابیه اصفهان را باطل کرد.

همچنین شورای نگهبان تا سومین جلسه مجلس دهم که سه شنبه 11 خرداد برگزار شد، صحت انتخابات میان دوره ای  حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر که باید چهار نفر به مجلس راه می یافتند، را تائید نکرده بود.

بنابراین مجلس دهم با 282 منتخب کار خود را آغاز کرد اما از جلسه سوم به بعد با تائید صحت انتخابات تبریز تعداد نمایندگان مجلس به 286 نفر رسید.

با بررسی شش جلسه اول مجلس مشخص می شود که در مجلس دهم همچون مجلس نهم غیبت و تاخیر نمایندگان همچنان بالاست و حتی به اوج خود رسیده است.

جلسه اول مجلس که روز هشتم خرداد بود و مراسم افتتاحیه مجلس برگزار شد، و در این جلسه 265 منتخب حاضر بودند که این رقم یعنی غیبت 17 نفر.

در دومین جلسه مجلس در یکشنبه نهم خرداد 72 منتخب تاخیر و یا غیبت داشتند و مجلس با  210 نفر از منتخبان جلسه خود را آغاز کرد.

در سومین جلسه مجلس با آنکه تصویب اعتبارنامه ها و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم در دستور کار بود، در آغاز جلسه 35 نماینده حضور نداشتند اما در نهایت شش نماینده تا آخر جلسه غیبت داشتند و در زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس 276 نماینده در صحن حضور داشتند.

البته با تصویب اعتبار نامه همه منتخبان در این جلسه، آنها از این جلسه به بعد نماینده شدند.

اما غیبت و تاخیرهای نمایندگان در هفته دوم آغاز بکار مجلس دهم هم ادامه یافت.

در چهارمین جلسه مجلس در روز یکشنبه شانزدهم خرداد که تعداد کل نمایندگان به 286 عدد رسید، جلسه با 208 نماینده آغاز شد و 78 نماینده آغاز شد.

پنجمین جلسه مجلس نیز در روز دوشنبه هفدهم خرداد با 230 نماینده آغاز شد که 56 نماینده تاخیر و یا غایب بودند.

اما بیشترین تاخیر و غیبت مربوط به ششمین جلسه مجلس در روز سه شنبه 18 خرداد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در حالی زنگ آغاز جلسه را به صدا درآورد که88 نماینده در صحن حضور نداشتند.

غیبت 88 نماینده آن هم در جلسات اولیه مجلس، نشان از بی توجهی نمایندگان به صحن مجلس دارد و امید است مجلس دهم در روزهای آینده نظم بهتری داشته باشد.