مقام آمریکایی: آمریکا با رفتارهای ایران در منطقه به شدت مخالف است

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‎وگو با روزنامه «القدس العربی» درباره سیاست خارجی این کشور در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: واشنگتن تلاش می کند تا بحران سوریه از راه سیاسی حل شود.

وی در ادامه با ادعای اینکه اقدامات دمشق تنها منجر به محبوبیت بیشتر گروه های تروریستی می شود، افزود: روسیه در فشار به دولت سوریه برای پایان حملاتی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان سوری می شود، مسئول است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه رفتارهای ایران باعث ایجاد ناامنی در کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌شود، افزود: اختلافات عمیقی بین ایران و کشورش وجود دارد و واشنگتن همچنان با رفتارهای ایران در منطقه به شدت مخالف است.

جان کربی در ادامه تاکید کرد که ایران با به نیروهای شیعی فشار بیاورد تا به آتش بس پایبند باشند. وی گفت: در بیانیه وین از طرف های بین المللی حامی سوریه خواسته شد تا درگیری در همه مناطق سوریه را متوقف کنند و ایران یکی از شرکت کنندگان نشست وین بود. بنابراین باید از نفوذ خود برای پایبند بودن گروه های شیعی به توقف حملات استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد روابط قوی واشنگتن و تهران و متضرر شدن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پی توافق هسته ای با ایران، گفت: پس از حدود دو سال مذاکره با اتحادیه اروپا و گروه1+5 و چند ماه تلاش برای اجرای توافق اتمی می توان گفت که پایبندی به برجام ضامن این خواهد بود که برنامه اتمی ایران مسالمت آمیز باقی خواهد ماند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اقداماتی را در راستای تقویت تعهد به برجام اتخاذ کرد که نمونه آن نظارت مداوم بر تاسیاست اتمی ایران است.

کربی افزود: همچنان تحریم های ما علیه ایران در ارتباط با برخی مسائل از جمله ادامه برنامه موشکی وجود دارد و علاوه بر آن آمریکا تحریم های جدیدی را بر برخی شخصیت‎ها و شرکت های مرتبط با توسعه برنامه موشک های بالستیک اعمال کرده است، زیرا این اقدام نقض تعهدات بین المللی است.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا از منطقه خاورمیانه عقب نشینی نخواهد کرد و حضور نظامی ایالات متحده در منطقه ادامه خواهد داشت.