گرانقیمت ترین ناو انگلیس در خلیج فارس ناکام است

 وبگاه شبکه خبری «سی ان ان» نوشت: کشتی‌های جنگی انگلیس که 1.4 میلیارد دلار  قیمت دارند به خاطر گرمای آب‌های خلیج فارس قدرت خود را از دست داده و نمی‌توانند از پس گرمای منطقه برآیند و دچار نقص فنی شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها ،6 ناو شکن نمونه «45 » انگلیس به خاطر برودت بالای هوا، با قطعی برق مواجه شده‌ و این موجب شده تا خدمه کشتی  در تاریکی کامل بسر ببرند.

به نوشته سی ان ان این نقصان موجب سرگرفتن مباحث و انتقادهایی نسبت به کارایی این ناوها از یک سو و توجیه سازندگان آن شده است.

 در همین زمینه یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در گفت‌‌وگو با سی. ان .ان گفت ضمن رد ضمنی این مسئله گفت: «ناو شکن نوع 45 برای عملیات در تمامی جهان از محیط‌ های نیمه قطبی تا مناطق بسیار گرم طراحی شده و به طور موثر قادر به انجام عملیات در خلیج  و اقیانوس اطلس جنوبی در تمام سال است.»


نمایی از ناو شکن انگلیس

اما «داگلاس چپمن »نماینده حزب «اسکاتیش پارتی» مجلس انگلیس با شگفتی در این زمینه گفت: « کاملا گیج و مبهوت شده‌ام.  این ناو سرمایه 1 میلیارد پوندی است که شما در منطقه جنگی قرار داده‌ا‌ید و اینک با وجود مشکل ایجاد شده در سامانه  قدرت این ناو نمی توانید نسبت به زنده بودن خدمه آن اطمینان حاصل کنید. من کاملا گیج شده‌ام.»

سی ان ان نوشت: شرکای غربی انگلیس بدین کشور در زمینه تاخیر ایجاد شده برای مشارکت در ماموریت‌های نظامی هشدار داده‌اند و گفته‌اند که انگلیس را در انجام وظایف محوله در وضعیت به شدت نامساعد خواهد گذاشت.

ناو شکن نمونه 45انگلیس که در خلیج فارس حضور دارد ، گرانقیمت ترین جنگ افزار دریایی انگلیس به حساب می‌آید.

انگلیس همچنین کار ساخت یک پایگاه دریایی را از اول نوامبر سال جاری در بحرین آغاز کرده که قرار است نخستین پایگاه نظامی دائم این کشور غرب آسیا در چهار دهه اخیر باشد. هدف از ساخت این پایگاه از سوی انگلیس تاثیرگذاری بیشتر در تحولات خلیج فارس، افزایش همکاری با متحدان برای حفظ ثبات و امنیت منطقه اعلام شده است.

در عین حال روزنامه انگلیسی «گاردین» به طور ضمنی ترس از پیروزی قیام مردمی بحرین را دلیل انعقاد این قرارداد نظامی ـ امنیتی بین دو پادشاهی انگلیس و بحرین اعلام کرد و به نوعی برنامه محرمانه میان پنتاگون و کاخ سفید صحه گذاشت.

گاردین یک روز پس از انعقاد قرارداد مزبور نوشته بود: هراس از ایران و ناآرامی‌های منطقه دلایل اصلی اتخاذ تصمیم ساخت پایگاه دریایی جدید در بحرین است.