طرحی که باید جایگزین «مسکن مهر» شود

جلسه علنی امروز مجلس (دوشنبه 24 خرداد 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 65 نفر از نمایندگان در صحن حضور نداشتند و 221 نفر از وکلای ملت به هنگام شروع جلسه در صحن حضور داشتند.

مجلس در جلسه امروز خود گزارش وزرای کشاورزی و راه و شهرسازی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود داشت.

حجتی: دولت سال گذشته نتوانست ردیف بیمه‌ای را به بخش کشاورزی تخصیص دهد/برای امنیت غذایی کشور راهی جز توسعه مکانیزاسیون نداریم

در ابتدا محمود حجتی در گزارش خود به نمایندگان در جلسه علنی مجلس گفت: توسعه مکانیزاسیون یکی از مسائلی است که اگر بناست امنیت غذایی‌مان را حفظ کنیم و به امنیت غذایی‌مان پایدار در کشور برسیم باید آن را مدنظر داشته و به آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه در این سالها این توفیق حاصل شد تا با پشتیبانی بانک کشاورزی از نیمه دوم سال 92 هیچ محدودیتی در این مدت زمانی تاکنون در ارتباط با ارائه تسهیلات از طریق خطوط اعتباری که توسط بانک کشاورزی ایجاد شده در ارتباط با انواع و اقسام ماشین آلات کشاورزی نداشته‌ایم و در این سالها حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار جذب شده و این خط اعتباری همچنان ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: منابعی ای را که صندوق توسعه ملی با مصوبه مجلس سالانه در اختیار وزارت کشاورزی به صورت تسهیلات قرار می‌دهد این منابع در جهت افزایش تولید و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی سالم بودن تولید هزینه می‌شود.

حجتی خاطرنشان کرد: موضوع آبخیزداری با توجه به مسائل اقلیمی که ما داریم از موضوعاتی است که در دستور کار ماست که این هم یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که به طور جد در دستور کار است و امیدواریم که بتوانیم منابع را در این حوزه به خوبی به کار گرفته و در آن هزینه کنیم.

وی افزود: سه طرح محوری که با پشتیبانی رئیس جمهور و هدایت ویژه مقام معظم رهبری در ارتباط با زیرساخت‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و بخش عمده‌ای از کشور متاثر از این طرح‌ها هستند و منابع آن از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می‌گیرد یکی از آنها طرح معروف 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که 50 هزار هکتار آن در ایلام و مابقی در خوزستان است که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا شده است و اگر با بهره‌برداری خوب و آموزش خوب اجرای این طرح همراه شود به کشاورزی این محدوده تبدیل به یک کشاورزی مدرن و با بهره خواهد شد و در حال حاضر 9 هزار نفر پیمانکار و متخصص در این کار در 91 کارگاه که در این ارتباط فعال هستند کار می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: موضوع رودخانه‌های مرزی طرح دیگری است که محدوده آن حدود 220 هزار هکتار و 120 هکتار آن عمدتا در استان‌های غربی و شمال غرب واقع شده و در دست اجراست و طرح سوم طرح 46 هزار هکتاری سیستان است که در دستور کار قرار گرفته و به خوبی در دست اجراست.

حجتی خاطرنشان کرد: ما به خاطر تنوع اقلیمی که در کشور داریم مزیت‌های خاصی را داریم که در کمتر مناطقی از دنیا این مزیت‌ها در کنار همدیگر دیده می‌شود این مزیت به خاطر تنوع اقلیم و پستی و بلندی است که در اختیار داریم و به ویژه در حوزه باغبانی ما مزیت حضور در بازارهای جهانی را داریم.

وی افزود: ما در گیاهان دارویی وضعیت منحصربه فردی را داریم و در تعداد زیادی از محصولات باغی یا منحصر به فرد هستیم و یا جزو 10 کشور اول دنیا هستیم که در این ارتباط دارای مزیت هستیم و بر همین اساس در یک برنامه میان مدت اعلام کردیم که می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی مان را به صفر برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تراز غذای کشور در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده و در 93 به منهای 5.45 میلیارد دلار رسیده و در سال 94 به منهای 3.43 میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم در یک افق پنج ساله این میزان به صفر برسد.

حجتی خاطرنشان کرد: این کاهش تراز بخش عمده ای از آن مرهون افزایش تولید و کاهش واردات و افزایش صادرات است و حدود 20 تا 30 درصد آن نیز به کاهش قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود.

وی افزود: علیرغم اینکه کشور به صورت کلان وضعیت خوبی را در نرخ رشد نداشت بخش کشاورزی طبق گزارش ارائه شده از مرکز آمار ایران 5.4 درصد رشد داشته و در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده که بخش کشاورزی متوسط رشد 5 درصد را داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از مسائلی که همه مردم جهان از جمله مردم ما و تولید کنندگان ما از آن رنج می‌برند سیاست‌های تجاری در ارتباط با تولید کشور است . در سالهای برنامه سوم در ارتباط با تولید شکر تولید بر واردات پیش گرفته است.

حجتی اضافه کرد: در سال 85 فاجعه‌ای در تولید شکر کشور رخ می‌دهد علیرغم اینکه سالهای قبل به طور متوسط 300 تا 400 تن شکر در کشور وارد می‌شده در این سال 2 میلیون و 537 هزار تن شکر به کشور وارد می شود و این یک سیاست تجاری است.

وی افزود: واردات 2 میلیون و 500 هزار تن شکر در سال 85 تولید ما را تا سال 93 نسبت به واردات کمتر می‌کند و متاسفانه در سالهای 87 تا 88 تولید ما را در شکر به نصف می‌رساند چرا که این شکر وارداتی بازار را اشباع کرد. تعرفه آن صفر شد. با یارانه صادراتی محصولات خارجی کشتی‌ها وارد کشور شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اتفاقی که در سالهای 87 و 88 افتاد این بود که تولید کشور از یک میلیون و 200 هزار تن به کمتر از نصف رسید ولی با تنظیم سیاست‌های تجاری و پرداختن به مسائل تولید و افزایش بهره وری در یکی دو سال اخیر واردات شکر در سال 92 یک میلیون و 500 هزار تن در سال 93 823 هزار تن و سال 94 ، 521 هزار تن بوده است.

حجتی خاطرنشان کرد: تولید شکر در سال 93 از یک میلیون و 100 هزار تن به یک میلیون و 335 هزار تن و در سال 94 به یک میلیون و 510 هزار تن می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خرید گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن در سال 91 به 8 میلیون و 50 هزار تن در سال 94 رسیده و پیش بینی می‌شود تا در سال 95 این میزان به 10 میلیون تن برسد که خرید 10 میلیون تن گندم نیازمند حدود 13 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و ارزیابی ما این است که کشور یک بار دیگر نیاز خود را در داخل تامین کند و به مرحله خودکفایی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: البته ما در ارتباط با گندم به ورود موقت این امکان را ایجاد کردیم که در کشور تبدیل به آرد شده و صادر شود و ما صادرات مجدد را در ارتباط مجدد با آن داشته باشیم.

حجتی خاطرنشان کرد: در مورد قیمت مرغ از ابتدای کار این دولت اگر قیمت آن کمتر نشده افزایش هم نیافته اما متاسفانه ما بعضا شاهد هستیم که به دلیل افزایش عرضه، قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده است که ما در صدد حل این مشکل هستیم. ما امروز در صنعت مرغداری‌مان ظرفیت بالقوه صادرات تا یک میلیون تن مرغ را داریم.

وی افزود: ما دو میلیون و 200 هزار تن مصرف مرغ در کشور را داریم که در داخل تولید می‌شود ما در این سالها صادرات مرغ را داشته‌ایم اما محدود بوده و حدود 70 تا 80 هزار تن مرغ به خارج از کشور صادر می‌شود و در زمینه تخم مرغ نیز وضعیت به همین نحو است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با برنج ما معتقدیم تنها در گیلان و مازندران باید برنج کشت شود و به دلیل محدودیت‌های آبی نباید در استان های دیگر برنج کشت شود و در مورد دانه‌های روغنی وضعیت غیرقابل قبول داریم و درصد خودکفایی کشور در این بخش متاسفانه زیر 10 درصد است.

حجتی خاطرنشان کرد: با افق 10 ساله‌ای که پیش بینی شده در صدد هستیم تا وضعیت تولید دانه‌های روغنی کشور از 8.8 درصد به 71 درصد خودکفایی برسد که این امر با حمایت‌های به موقع در ارتباط با تولید از یک سو و اعمال سیاست‌های تجاری در ارتباط با واردات میسر است.

وی افزود: تامین منابع مالی، توسعه سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی، ایجاد زنجیره‌های تولید، تامین تسهیلات ارزان،‌پوشش حمایت‌های تعرفه‌ای و بیمه‌ای از محصولات از جمله الزاماتی است که در حوزه کشاورزی باید به آن توجه شود.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی نباید به عنوان یک بیمه تجاری به آن نگاه شود و قطعا این بیمه یک بیمه حمایتی است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مجلس هر سال در بحث بیمه حمایتی از بخش کشاورزی و اعتباری را به این بخش اختصاص می‌دهد و دولت نیز در چارچوب توانایی های خود آن را تخصیص می‌دهد گرچه تخصیص اعتبارات در این زمینه در سالهای اخیر فوق العاده کم بوده و ما تعهداتی را هم که سالهای گذشته داشته‌ایم هنوز نتوانستیم به آنها عمل کنیم.

حجتی خاطرنشان کرد: ثبات در سیاست‌های بازرگانی موضوعی است که شبانه روز در وزارت کشاورزی مورد پیگیری است و موضوعی که مدنظر ماست که در ارتباط با سیاست های بازرگانی روشی دنبال شود که به تولید ملی آسیب نرسد.

وی افزود: منطقی کردن نظام قیمت گذاری و سرکوب نکردن قیمت ها ، همسویی سیاست‌های کلان اقتصادی،‌پولی، مالی و صنعتی با بخش کشاورزی،‌انتقال و انتشار فناوری‌های نوین،‌ توسعه و تحقیق و ترویج توسط بخش غیر دولتی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. موضوع ترویج و بعد از تحقیق و آموزش موضوعی است که بسیار موثر است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: همسویی دیپلماسی خارجی چه در ارتباط با صادرات و مزیت‌های صادراتی و چه در مقوله کشت فرازمینی بسترهایی است که در دستور کار است و امروز ایرانیان در کشورهای مختلف در حال حاضر نزدیک یک میلیون هکتار در حوزه کشت فراسرزمینی در حال مذاکره و عقد قرارداد هستند و حدود 250 هزار هکتار را تحت مالکیت خود دارند و یا قراردادهای بلند مدت 30 تا 50 ساله در خصوص این زمین‌ها بسته و در حال کشت و زرع هستند تا در مورد کشت محصولاتی که در بلند مدت ممکن است ما با محدودیت آبی در مورد آنها مواجه شویم مشکلی نداشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان عنوان کرد: آمار واردات برنج در سال 92 یک میلیون و 900 هزار، سال 93 یک میلیون و 200 هزار و در سال 94، 745 هزار و از ابتدای سال 95 تاکنون 191 هزار بوده است.

وی افزود: تنها سالی که کشاورزان برنج خود را به خوبی فروختند و هیچ مشکلی برای آنها پیش نیامد سال 94 بود. اکنون هم برنج داخلی دارای قیمت بسیار خوبی است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: ثبت سفارش آزاد نیست و همراه با محدودیت‌هایی است از جمله محدودیت ورود. ثبت سفارش سه ماه مهلت دارد و یک ماه قابل تمدید است و کسی که می‌خواهد برنج وارد کند نمی‌تواند برنج خود را ترخیص کند. این مصوبه‌ای است که اعلام شده است.

حجتی بر همین اساس اعلام کرد: برای برنجی هم که در حال وارد شدن است در سال گذشته تعرفه 40 درصد و تفاوت 500 تومان در هر کیلو گذاشتیم. ما در اینجا هم محدودیت زمان و هم محدودیت تعرفه گذاشتیم و از 31 تیرماه طبق مقررات و قوانین و ابلاغیه‌هایی که صادر شده قابل وارد نیست. امیدوارم که هیچ نگرانی برای تولیدکنندگان برنج کشور وجود نداشته باشد و با تمام ارزیابی‌هایی که انجام دادیم هیچ نگرانی در حال حاضر وجود ندارد.

وی در خصوص مسائل و مشکلات شیر گفت: شیر مازاد در سطح جهانی است و به همین سبب یک پس زدگی ایجاد شده است. ما سال گذشته واردات لبنیات، شیر خشک و شیر را ممنوع کردیم و همچنین واردات کره را محدود و تعرفه‌های آن را افزایش دادیم؛ اگر هم شیر خشکی وارد می‌شود به شیرخشک نوزاد برمی‌گردد. به هیچ عنوان شیر خشک به کشور وارد نمی‌شود چرا که ما شیرخشک صادر می‌کنیم. سال گذشته قیمت جهانی شیر در اطراف مرزهای ایران 1200 تومان بود که این مبلغ امسال به 800 تومان کاهش پیدا کرده است و این یعنی یک پس زدگی که حجم انبوه شیر برای ورود به کشورهای هدف وجود دارد . خوشبختانه تولید ما در این محصول افزایش پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌توزیع‌کننده شیر نمی‌تواند تولید خود را متوقف کند و کارگر خود را مرخصی دهد بلکه باید به صورت روزانه محصول خود را به فروش برساند. با توجه به اینکه در دنیا نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی وجود دارد در ایران نیز باید نگاه ویژه‌ای در این بخش صورت بگیرد. اینطور نمی‌شود که یک نگاه به تولید شیر را با تولید یخچال و یا فولاد داشته باشیم. در برنامه‌ریزی‌ها، پشتیبانی‌ها، حمایت ها و سیاست‌های تجاری باید نگاه ویژه‌ای بر روی محصولات کشاورزی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما به صورت روزانه 700 تن شیر می‌خریم و به شیرخشک تبدیل می کنیم، افزود: در این زمینه متاسفانه برخی کارخانه‌ها همکاری نمی‌کنند. از طرفی هم باید تحریک تقاضا صورت بگیرد هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق بهداشت. متأسفانه سرانه مصرف شیر ما بسیار پایین و نزدیک صد لیتر است در صورتی که متوسط جهانی آن 150 لیتر در سال است که برخی کشورها تا 350 یا 400 لیتر مصرف شیر دارند.

حجتی همچنین خاطرنشان کرد:‌موضوع دیگری که ما در حال دنبال کردن هستیم یارانه صادراتی است که در روزهای آینده بتوانیم با کمک دولت آن را محقق کنیم. دولت در ارتباط با تأمین نقدینگی و تأمین ریال دست بسته‌ای دارد که این خود را در محصولات کشاورزی و بیمه آن نشان می‌دهد. متأسفانه سال گذشته دولت نتوانست ردیف بیمه‌ای که داشتیم را به ما اختصاص دهد و نهایتا شب عید از بانک کشاورزی با مصوبه دولت 400 میلیارد تومان قرض گرفتیم و بخشی از تعهدات صندوق بیمه داده شد و هنوز هم 300 میلیارد تومان به بیمه‌گزاران بدهکاریم که البته این مبلغ مربوط به سال گشته است و امسال نیز مبلغی اضافه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با محصول سیب‌زمینی کشاورزان اظهار داشت: این محصول سال گذشته 700 هزار تن صادر شد ولی آن یارانه صادراتی که ما تعهد کرده بودیم را هنوز دولت نتوانسته به ما تخصیص دهد و ما در حال پیگیری هستیم که پرداخت شود. البته صادر کردن سیب‌زمینی خام به مصلحت کشور نیست. بلکه باید فرآوری و صادر شود و ما در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم. ولی به علت اینکه تولید می‌شود و روی دست تولیدکنندگان می‌ماند حمایت‌های مقطعی مانند این موارد را به کار می‌گیریم.

حجتی درخصوص سیب درختی هم یادآور شد: مصرف سیب درختی ما سالانه 2 میلیون تن است. سال گذشته ما 3 میلیون و 400 هزار تن تولید سیب درختی داشتیم که روی دست تولیدکنندگان مانده بود و نتوانستیم یارانه صادراتی تولیدکنندگان را تأمین کنیم لذا یک روش تجاری را طراحی کرده و به کار گرفتیم و سیب درختی که در سردخانه‌ها مانده بود در فروردین و اردیبهشت ماه خارج شد و دلیل آن این بود که ما واردات موز را با صادرات سیب با یک تعرفه ترجیحی گره زدیم یعنی واردات موز را دو تعرفه‌ای کردیم و این باعث شد که تحریکی در صادرات سیب انجام شود.

وی در خصوص چای خشک گفت: روزی که محصول چای را تحویل گرفتیم کمتر از 20 هزار تن بود ولی امسال بیش از 30 هزار تن چای خشک تولید می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری چای در طول این دو سال ایجاد شد هر چند ممکن است در پرداخت پول برگ سبز تأخیر ایجاد شود ولی چای تولیدی این سه سال به هیچ عنوان تبدیل به چای سنواتی نشد در صورتی که قبل از آن تبدیل به چای سنواتی می‌شد. یعنی چای که در طول این دو سه سال تولید شد همگی به مصرف رسید.

حجتی اضافه کرد: در پیله ابریشم هم وضعیت مانند چای رشد تولید داشتیم. امسال بیش از یک میلیون نهال عرضه می‌شود و امیدواریم با افزایش تقاضا بتوانیم کرم ابریشم را به همان جایگاه مطلوب برگردانیم.

وی در خصوص محصول تراریخته عنوان کرد: محصول تراریخته داخل کشور می‌آید، ذرت و روغن عمدتا تراریخته هستند. متأسفانه در داخل هنوز محصول تراریخته تولید نکردیم و اگر هم بنا است تولید کنیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است. ما روی پنبه، کاری را شروع کردیم آن هم نه به عنوان محصول خوراکی. ما برای تولید پنبه دو مشکل اساسی در کشور داریم که باید بر آنها فایق آییم.

وی در خاتمه در ارتباط با واردات یادآور شد: سه سال قبل ما 20 میلیارد دلار واردات غذا داشتیم و همچنین در این مدت 9 میلیارد دلار واردات غذایی انجام شد. این‌ها اعداد و ارقام گمرک است. تراز غذایی کشور علی‌رغم افزایش جمعیت در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده که در سال 94، به منهای 3.4 رسیده است و این یعنی کاهش واردات و افزایش غذا. کشت بهاره چغندرقند را کاهش داده و کاهش خواهیم داد. آنچه که در خصوص چغندرقند دنبال می‌کنیم کشت پاییزه است. پس به شدت مصرف آب کاهش پیدا می‌کند و در حال ترویج کشت پاییزه هستیم. ما در طول سه سال گذشته بیش از 11 تن در هکتار متوسط برداشت افزایش پیدا کرده است. اگر کشت بهاره را برای محصول چغندرقند به بهار تبدیل کنیم مصرف آب یک چهارم می‌شود. یعنی تا 4 هزار متر مکعب در هکتار ما می‌توانیم چغندر داشته باشیم.

*برومندی: گوشت را از تولیدکننده 8 هزار تومان می‌خرند و 40 هزار تومان می‌فروشند

محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس پس از گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگان از نقش مهم بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی و تأمین غذای کشور و ایجاد امنیت غذایی سخن گفت و با تجلیل از خدمات حجتی در دوران مسئولیت در کاهش واردات گفت: امروز قیمت یک کیلو دام هشت هزار تومان است اما گوشت کیلویی 30 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می رسد.

وی با اشاره به اینکه عمده سود را در این زمینه دلالان برده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان می‌کنند، به عدم پرداخت یارانه در طول سه سال گذشته به تولیدکنندگان اشاره کرد و با طرح این سوال که چرا از محل هدفمندسازی یارانه‌ها نتوانسته‌ایم به کشاورزان یارانه پرداخت کنیم، اظهار داشت: امروز خشکسالی مهم‌ترین مشکل کشور است، به طوری که در حوزه انتخابیه من 40 هزار هکتار زمین زراعی گندم خشک شده است.

برومندی با تأکید بر ضرورت فعال شدن صندوق‌های بیمه کشاورزی گفت: اکنون سه هزار هکتار از جنگل های استان فارس دچار حریق شده است و سازمان جنگل‌ها و مراتع امکانات لازم برای مهار آن را ندارد.

*فلاحتی: ملی اعلام شدن اراضی دیم مشکلات جدی برای کشاورزی کشور ایجاد کرده است

فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی نیز پس از ارائه گزارش محمود حجتی وزیر کشاورزی درباره وضعیت امروز کشاورزی و دامداری کشور به نمایندگان گفت: خشکسالی امان کشاورزان قائنات را بریده و آنان نیاز به حمایت دارند.

وی با انتقاد از فعال نشدن مرکز تحقیقات زعفران و زرشک در حوزه انتخابیه خود خاطرنشان کرد:‌ملی اعلام شدن اراضی دیم مشکلات جدی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در پایان از نگرانی مرغداران نسبت به وضعیت خود و ورشکسته شدن تعداد زیادی از آنان سخن گفت.

*موسوی لارگانی: برای آبیاری نوین در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی شود

به دنبا آن حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس پس از ارائه گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگان با اشاره به اینکه در اکثر نقاط کشور کشاورزی به صورت سنتی صورت می‌گیرد، گفت: هدر رفت آب و زمین به این دلیل بالاست و بهره‌وری خوبی از زمین‌های کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

وی به وسعت واردات باغی و کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی برای صادرات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اکنون در اصفهان محصول سیب‌زمینی به ثمر رسیده است ولی بهای فروش آن قیمت جمع‌آوری و کارتن آن هم نیست لذا هم باید جلوی واردات گرفته شود و هم برای حمایت از تولید داخل و صادرات آن برنامه‌ریزی شود.

موسوی لارگانی درباره تفاوت قیمت محصولات بین مزرعه تا محل فروش گفت: کشاورز که بیشترین زحمت را در تولید محصول متحمل می‌شود تنها بیش از یک دهم بهای فروش به مصرف کننده را به دست نمی‌آورد.

وی به ضرورت پیشبرد طرح‌های خودکفایی و آمایش سرزمین اشاره کرد و با یادآوری اینکه علیرغم دهه‌ها سخن گفتن از آن کاری درباره آن صورت نگرفته است، اظهارداشت: یک مسئله برای بخش کشاورزی خرید تضمینی است چرا که نهادی وجود ندارد که محصول کشاورز را به صورت تضمینی خریداری کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی از عدم ارتباط میان محافل دانشگاهی و بخش کشاورزی به عنوان ضعف دیگر کشور یاد کرد و با انتقاد از عدم نگاه راهبردی به کشاورزان بر ضرورت برنامه‌ریزی برای آبیاری نوین تاکید کرد.

*فولادگر: لزوم پرداختن به برنامه ساماندهی داده‌ها در بخش کشاورزی

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان پس از ارائه گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه کشور ما کشور کم‌آبی‌ است، به ضرورت تناسب میان بحث کشت و آب اشاره کرد و گفت: یک هدف ادغام بخش جهاد در بخش کشاورزی، توسعه روستایی بوده است.

وی با اشاره به هدر رفت شیرهای دامداران به واسطه اختلاف قیمت آن از تولید تا فروش بیان داشت: باید با اولویت به بحث امکان خطر تروریستی در محصولات تراریخته از طرف دشمن پرداخته شود.

فولادگر با ذکر این نکته که 8 بند از قانون رفع موانع تولید به بخش کشاورزی مربوط می‌شود، گفت: این قانون برای اجرا تصویب شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برضرورت توجه به حق بیمه و برنامه‌ریزی برای ساماندهی داده‌ها در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ریزی موجب می‌شود که در تولید محصولات کشاورزی هرسال تناسب رعایت شده و یکسال گوجه و سال بعد سیب‌زمینی اضافه نیاید.

*لاریجانی: حرکت‌های مثبتی در زمینه کشاورزی انجام شده است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و پس از گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: آقای حجتی و همکارانشان در جهت خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی خوب عمل کردند.

وی به گزارش وزیر جهاد کشاورزی در نشست امروز مجلس اشاره کرد و افزود: این گزارش دقیق بود و نشان داد حرکت‌های مثبتی انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مشکلات آب کشور اظهار داشت: با توجه به وجود این مشکل باید با سرمایه گذاری گام‌هایی برای این حوزه برداشت.

لاریجانی از محمود حجتی و سایر همکارانش در وزارت جهاد کشاورزی تشکر کرد.

2 طرح مربوط به نسخ قوانین در نشست امروز مجلس اعلام وصول شد

علی اصفر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از ابتدای قانونگذاری تا 30 اسفند 1309

- طرح نسخ برخی قوانین از 1 فروردین 1329 تا 30 مهر 1336

*جلال‌پور: بهره‌وری معیار حمایت از کشاورزان قرار گیرد

همچنین محمد جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی پس از ارائه گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، درباره وضعیت و شرایط کشاورزی و دامداری کشور گفت: باید در سیاست‌های هدفمندی یارانه ها به مقوله بهره‌وری آب به جد توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بحث آبیاری تحت فشار در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: هدف ما حمایت صرف از بخش کشاورزی نیست و این حمایت باید در برابر بهره‌وری و عدد و رقم صورت گیرد.

جلال پور از ضرورت واحدسازی مدیریت در بخش کشاورزی سخن گفت و با اشاره به  اهمیت مکانیزه کردن کشاورزی در کشور و پیگیری تحقیقات در ادامه گفت: اگر ثبات در سیاست‌ها نداشته باشیم نمی‌توانیم تولید را همگام با سیاست‌های صادراتی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به هر کسی و با هر میزان تولیدی مشکل کشاورزی را حل نمی‌کند. بلکه باید با در نظر گرفتن میزان تولید و بهره‌وری آب به این بخش یارانه پرداخت کرد.

جلال‌پور با رد این نکته که قیمت‌های تضمینی در بحث صادرات راهبر صحیحی خواهد بود گفت: باید در این زمینه رقابت را ترویج کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی از لزوم حمایت از کشاورزان با نگاه بیمه به کشاورزی و پرداخت غیرمستقیم یارانه با نگاه علمی و مدنظر قرار دادن میانگین‌های جهانی گفت: در حوزه کشاورزی در 10 سال گذشته و در 2 دوره دولت قبل حرکتی رو به جلو را شاهد نبودیم اما در این دوره ما این حرکت را آغاز کردیم.

*آخوندی: امیدوارم قطعه اول آزادراه تهران- شمال بهار 96 افتتاح شود/ نوسازی سیستم ناوبری ایران سیاست ما در وزارت راه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست،‌ طی سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست ما در دولت یازدهم بازیابی مجدد موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است مخصوصا پس از اینک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع کشور.

وی افزود: این مهم در حوزه سیاست خارجی توسط آقای ظریف وزیر خارجه راهبری شد و نتیجه آن تحت عنوان برجام شناخته شد، برجام از نظر ما یک توافق صرف نیست بلکه یک تغییر رویکرد بنیادین به بازخوانی سطح ایران در منطقه است، از نظر من برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت ایران و قدرت کشورمان در سطح منطقه است البته این ساده‌ترین بخش برجام بوده و هست، هسته سخت برجام در بحث داخلی است که به مفهوم پایان بخشیدن به سوداگری اتلاف منابع و به حراج گذاشتن ثروت ملی است، سوی دیگر آن سرمایه‌‌گذاری در ایران است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این ارتباط ضروری است که بر این امر پافشاری کنند که اتکای ما بر توسعه ایران به توان داخلی ایران است، بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان و از دست دادن منابع است، همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران باشیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: به گمانم این مفهوم درون‌زایی و برون‌زایی در اقتصاد است، هنوز پس از دو هزار سال از تمدن ایران‌َشهری، هنوز ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است اما گاهی در پی بی‌خردی و برخی بی‌تدبیری‌ها، این امتیازات سخاوتمندانه به دیگران تقدیم شده و ایران از بخش وسیعی محروم شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است، گفت: لازمه این موضوع بازنگری و توافق‌های بین‌المللی و نوسازی و به روزرسانی ناوگان در هر چهار شکل زمینی- دریایی- ریلی و هوایی برای افزایش رقابت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت بالایی دارد، زمان را کاهش می‌دهد و علاوه بر دقت بالا  همراه با آسایش حداکثری است، اولین گام ما در این زمینه نوسازی صنعت هوانوردی کشور است، در این مدت مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی معتبر را آغاز کردیم و شما هر ماه شاهد گسترش تعداد مبدا‌ها و مقصدهای شرکت‌های ایرانی هستید البته ما هنوز در میانه راه قرار داریم و راه طولانی پیش روی ماست.

آخوندی با بیان اینکه بازنگری در راه‌های هوایی، رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش قدرت رقابت اصلی‌ترین سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: همین الان تعداد پروازهای ورودی از ایران دو برابر شده است، نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاست ماست که ما آن را پیگیری می‌کنیم، تمام سیستم‌های راداری را بازنگری کردیم و تاکنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پروژه در دست سرمایه‌گذاری هم داریم.

آخوندی ادامه داد: سال‌هاست که در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است، بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند، رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست، فرودگاه امام از سال‌ 83 تاکنون مورد سرمایه‌گذاری جدید قرار نگرفته است، سال‌هاست فرودگاه امام 60 درصد بیش از ظرفیتش مورد بهره‌برداری است، ترمینال سلام در فرودگاه امام امسال افتتاح می‌شود، مناقصه بین‌المللی ترمینال 22 میلیون نفری فرودگاه امام به زودی ابلاغ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قرار بود فرودگاه امام‌ هاب حمل و نقل کل منطقه شود برای همین منظور یک شبکه حمل و نقل ترکیبی هوایی- ریلی و زمینی را می‌خواهیم ایجاد کنیم تا هرچه سریع‌تر فرودگاه امام به بنادر کشور متصل شود و کار بنادر در این فرودگاه انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی بر همین اساس تاکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، این موضوع به مفهوم 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری است، رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو می‌دانستند و می‌گفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می‌«سد ولی ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیش‌نویس خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.،همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، اجرای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌املللی و به نفع ایران است.

آخوندی با بیان اینکه ما دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید راجع به چه رقم دلالی صحبت می‌کنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 انجام شد با رقم بین 5 تا 7 میلیون دلار متفاوت بود، لذا ما می‌دانیم چه می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های ایرانی از شرکت‌های خارجی است،‌ گفت: ما 400 میلیون دلار از صندوق توسعه برای چابهار تامین اعتبار کردیم، بیش از 100 میلیون یورور برای تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی هزینه کردیم، ما نیاز داریم تمام خطوطی که در بخش ریلی به کلان‌شهرها منتقل می‌شود را یا دو خطه، یا سه خطه یا 4 خطه کنیم، هم‌اکنون پروژه‌های بزرگی در بخش راه‌آةن در دست اقدام است.

آخوندی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران، گفت: روزانه 450 هزار خودرو وارد تهران شده و از تهران خارج می‌شود، برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید راه‌آهن حومه‌ای را راه‌اندازی کنیم. در سال 93 فقط 5 هزار کیلومتر روکش جدید جاده داشتیم، این رقم در سال 94 به6 هزار کیلومتر افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آزادراه تهران- شمال گفت: امیدواریم بهار سال 96 قطعه اول این آزادراه به طول 32 کیلومتر به بهره‌برداری برسد، در حوزه شهرسازی بزرگ‌ترین مشکل شهر‌فروشی در کشور است، یک عده سوداگر پیش از این می‌ـونستند در هر لحظه و در هر جا ساختمان‌سازی کنند، در مشهد مقدس 300 پروانه غیرقانونی برای ساخت و ساز اطراف حرم امام رضا (ع) صادر شده است در حالی که ما در شهرسازی نیازمند انضباط شهری هستیم، نتیجه شهرفروشی این است که در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده اما دو هفته هوای سالم در طول سال در تهران نداریم، این چه سرمایه‌گذاری است؟!

آخوندی در بخش پایانی سخنانش به موضوع مسکن مهر اشاره کرد و گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر که بیش از صد هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شد، تاثیری در 19 میلیون بدمسکن ایجاد نکرده است، علی‌رغم این حجم سرمایه‌گذاری ما با 19 میلیون بدمسکن مواجهیم بدین معنا که این افراد رد حاشیه شهرها و یا مکان‌های نامناسب زندگی می‌کنند، اگر مسکن مهر یک سر سوزن مفید بو می‌توانست آثارش را در 19 میلیون بدمسکن ایجاد کند. البته ما پیش از این هم به خریداران مسکن مهر گفته‌ایم که نسبت به آنان متعهدیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

آخوندی با بیان اینکه دو میلیون و 215 هزار واحد حجم پروژه مسکن مهر بوده که البته 117 هزار واحد فاقد متقاضی است، تصریح کرد: حدود 49 هزار واحد از پروژه مسکن مهر در مکان‌هایی ساخته شده که دارای مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها هستند، نازک‌کاری یک میلیون و 900 هزار واحد به اتمام رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان مجددا در پاسخ به سوالی درباره آزادراه تهران- شمال گفت: هم‌اکنون فعالیت در این آزادراه بسیار خوب است، این آزادراه دارای 4 قطعه است. قطعه 4 نزدیک چالوس است، قطعه یک آزادراه تهران- شمال که ساخت و ساز آن بسیار سخت بود دارای 28 کیلومتر تونل است و تمام این قطعه هم‌اکنون زیر کار است، بزرگ‌ترین سیستم لایمینگ تونل‌های ایران در این آزادراه در حال انجام است و یکی از شاهکارهای فنی و اجرایی کشور در حال انجام است که امیدوارم بهار 96 افتتاح شود.

*ساداتی‌نژاد: آقای آخوندی! طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزین مسکن مهر به کجا رسید

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان،‌آران و بیدگل در مجلس در صحن علنی مجلس و پس از گزارش عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفت: شما درباره تعهدات مسکن مهر خود را پاسخگو اعلام کردید اما عدم وجود خدمات عمومی، دینی، نبود فضای سبز، اماکن بهداشتی، آموزشی و تفریحی مسکن مهر را به اقامتگاه‌هایی با مطلوبیت اندکی برای زندگی تبدیل کرده است.

وی بر ضرورت عزم جدی توسط وزارت راه و شهرسازی در جهت رفع این ایرادات تاکید کرد و اظهار داشت: البته لازم است که سایر نهادهای دیگر همچون وزارت نفت، نیرو و آموزش و پرورش نیز جهت انجام تعهدات دولت در این باره همکاری لازم را داشته باشند.

ساداتی‌نژاد با خطاب قرار دادن آخوندی گفت: آقای وزیر بفرمایید طرح جایگزین شما با عنوان مسکن اجتماعی به کجا رسیده است؟ جوان ما پس از اشتغال و ازدواج مهمترین دغدغه‌اش مسکن است. در این باره چه کار انجام داده‌اید؟

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» خاطرنشان کرد: از آنجا که راه بخشی مهم در حوزه گردشگری می‌باشد و گردشگری نیز راهی پایدار در مسیر اشتغال روستایی لازم است که امروز به این منظور طرح مشترکی با همکاری سازمان گردشگری تهیه گردد و در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه بسیاری از مسیرهای گردشگری به علت خطرات سوانح رانندگی به عنوان جاده‌های مرگ مطرح می‌شوند، گفت: این جاده‌ها به علت تردد زیاد صدمات زیادی به مردم منطقه وارد کرده و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند.

*زارع: آقای آخوندی! جنابعالی و معاونانتان در هیأت‌مدیره شرکت‌ها شرکت‌داری می‌کنید

رحیم زارع نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی پس از گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ درآمد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) باید به حساب شهرک فرودگاه‌ها برود، اما اعضای هیأت‌مدیره شهرک فرودگاهی همه از بیرون آمده‌اند و حداکثر مسئولیت قبلی‌شان سمتی در پروژه تونل کندوان بوده است در حالی‌که اینجا یک جای دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه درآمد 300 میلیارد تومانی سال گذشته از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) 20 میلیارد تومان اثر داشته است، ادامه داد: جنابعالی و معاونانتان همه در هیأت‌مدیره شرکت‌ها، شرکت‌داری می‌کنید و شما یک مدیر سرمایه‌گذاری منصوب کرده‌اید که الان عضو کمیسیون مناقصات است و بیرون شرکت دارد.

زارع گفت:‌ شرکت توسعه و زیرساخت شما بیش از سه ماه نباید پاداش می‌داده است، در حالی‌که 6 ماه پاداش داده است.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای اینکه برای سفرهای خارجی مجبور به اخذ مجوز نشوید پیمانکاران، مدیران شما را به خارج می‌فرستند.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی 11 مشاور دارد که اکثرشان بازنشسته هستند، گفت: اینها را کنار بگذارید، اینها همه بیرون شرکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: کسی را به سمت معاون سازمان بنادر منصوب کرده‌اید که 7 سال پیش کارش را از راه‌آهن ترک کرده است و حکم اخراج دارد و مستندسازی کرده‌اید معاون اخراجی را معاون سازمان بنادر کرده‌اید.

*انصاری: اختصاص منابع به پروژه‌های کشور براساس لابی و قدرت صورت می‌گیرد

رضا انصاری نماینده مردم داراب و زرین شهر در مجلس و پس از گزارش عباس آخوندی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتقال فناوری بحث بسیار مهمی در صنعت کشور است، ولی شما فقط یک کلمه به آن اشاره کردید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هدر رفت و ایراد در تخصیص منابع کشور اشاره کرد و بیان داشت: ما الان در کشور جاده‌های حادثه‌خیز فراوان داریم، اما اختصاص منابع به این بخش‌ها کم‌تر انجام شده و در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری رخ می‌دهد.

انصاری با اشاره به اینکه اختصاص منابع بیش‌تر بر اساس لابی و قدرت و مذاکرات افراد صورت می‌گیرد، گفت: برخی پروژه‌ها در جاده‌های حادثه‌خیر همچون جاده داراب ـ زرین‌شهر که از مجلس هشتم اعتبار به آن اختصاص یافته است، درحد 20 درصد پیشرفت داشته است.

وی با تأکید بر اینکه پشتیبانی فکری و تصمیم‌گیری ما در کشور ضعیف است، اظهار داشت: مثلاً در نظام مهندسی ما اقدامات شما در بازبینی مبحث دوم شیوه‌نامه فرآیند تصمیم‌گیری‌اش خوب طی نشد و هنوز نگرانی‌هایی برای اعضای سازمان نظام  مهندسی کشور وجود دارد.

نماینده مردم داراب و زرین شهر گفت: راه حل این مسئله این است که دیدگاه ذی‌نفعان را در تصمیم‌گیری را مدنظر قرار داده و اتاق فکر خوبی برای تصمیمات در کشور وجود داشته باشد.

حسن‌نژاد: وزیر راه و شهرسازی پس از 3 سال وزارت همچنان از مشکلات انتقاد می‌کند/ پاسخگو باشید

به دنبال آن، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفی در مجلس پس از ارائه گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان مردم خطاب به وی گفت: سخنان امروز شما مرا به یاد سه سال پیش و به یاد رأی اعتماد انداخت.

وی خطاب به آخوندی ادامه داد: شما الان سه سال است که وزیر هستید و حق انتقاد از مشکلات را ندارید و باید در خصوص مشکلات بخش راه و مسکن پاسخگو باشید.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی باید تأکیدمان بر توانمندی داخلی و ارتباط با خارج باشد، گفت: در هر دو مورد وزارت راه و شهرسازی نقش اساسی دارد. از جمله کاهش هزینه تولید، رساندن ماده اولیه تولید و رساندن محصول به بازارهای جهانی.

وی با اشاره به محور بودن روستاها در این زمینه خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه در بودجه سال‌های گذشته مبلغ خوبی به راه‌های روستایی اختصاص دادیم اما وزارت راه و شهرسازی کار خاصی برای آن نکرد و من می‌خواهم که در این باره توضیحی بدهید که آن یک درصد سهم مالیاتی برای توسعه راه‌های روستایی چرا عملا به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم مرند و جلفی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌آی قبلا از روی بی‌تدبیری ایران را از گردونه کریدورهای ارتباطی خارج کردند خطاب به آخوندی گفت: شما هم چنان کار خاصی در این زمینه نکردید و راه گذشتگان را ادامه دادید. چرا که اکنون کریدور تفلیس در حال راه افتادن است و عملا ایران را از کریدور شرق - غرب حذف کرده است و از طریق ترکمنستان و گرجستان و‌ آذربایجان به اروپا می رود.

وی با اشاره به عدم اتمام پروژه خط آهن تبریز - بازرگان و توقف خط آهن تبریز - جلفی به علت درگیری‌های قره‌باغ اظهار داشت: عملا ایران از مسیر حمل و نقل ریلی دنیا خارج شده است.

حسن‌نژاد با یادآوری اینکه آزادراه تهران - بازرگان به تبریز 15-10 سال است متوقف شده، گفت: در بخش حمل و نقل هوایی هم در فرودگاه امام اتفاق خاصی نیفتاده است.

نماینده مردم مرند و جلفی در مجلس شورای اسلامی درباره مسکن مهر تصریح کرد: در این باره ملت با دولت قرارداد داشته‌اند نه با رئیس‌جمهور و اگر رئیس دولت عوض شده است دولت سر جای خود باقیست و هر تعهدی که به مردم داده‌اند باید تمام کنند. این مسکن‌هایی که به مردم تحویل داده‌‌اید از لحاظ خدمات و انشعابات خیلی افتضاح هستند.

*هشتمین جلسه علنی مجلس دهم پایان یافت/ نشست بعدی صبح فردا

هشتمین نشست علنی نمایندگان مجلس دهم ظهر امروز با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

مطهری پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی پارلمان رأس ساعت 9 صبح فردا (سه‌شنبه) با دستورکار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این حلسه گزارش محمود حجتی و عباس آخوندی وزرای جهادکشاورزی و راه و شهرسازی را استماع و بررسی کردند.