سه روز رایزنی‌ ظریف در اسلو

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دومین سفر دوره‌ایش به قاره سبز پس از اجرای برجام بامداد دوشنبه 24 خرداد ماه به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه وارد اسلو شد.

 

ورود ظریف به نروژ

 

وزیر امور خارجه در بدو ورود به اسلو در جمع خبرنگاران درباره سفر خود اظهار داشت: در خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و گاز، محیط زیست و مشورت‌های سیاسی و منطقه‌ای با همتای نروژی خود گفت‌و‌گو خواهم کرد.

 

ظریف در فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران

 

وی همچنین گفت: روز سه‌شنبه اجلاس اسلو فروم با صحبت بنده، وزیر خارجه نروژ و خانم موگرینی آغاز می‌شود و در سخنرانی خودم ضرورت تغییر دیدگاه برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای را مطرح می‌کنم و در کنار آن با شرکت‌کنندگان گفت‌و‌گو خواهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: روز چهارشنبه در ادامه ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس گفت‌وگویی با آقای کری وزیر خارجه آمریکا درباره پیگیری تعهدات آمریکا در برجام خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که در ادامه سفرش به اروپا، بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به آلمان سفر خواهد کرد درباره این سفر چند ساعته هم عنوان کرد: بعدازظهر چهارشنبه در برلین با آقای اشتاین مایر در خصوص روابط و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین برنامه کاری خود صبح دوشنبه با «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

دیدار ظریف و «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ

 

طرفین در این ملاقات همچنین درباره بحران سوریه و راه‌های پایان آن و وضعیت عراق و افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

 

نشست خبری وزرای خارجه

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در نشست خبری مشترک با همتای نروژی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ظریف در دومین دیدار رسمی خود در اسلو با «اولمیک تومسن» رئیس پارلمان نروژ ملاقات و درباره همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی و مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

دیدار وزیر خارجه ایران و «اولمیک تومسن» رئیس پارلمان نروژ

 

 ظریف با اشاره به زمینه‌های مختلف گسترش روابط دوجانبه در مرحله پسابرجام و استقبال از گسترش همکاری‌های پارلمانی گفت: همکاری‌های اقتصادی دو کشور از حوزه شیلات تا انرژی می‌تواند افزایش یابد.

 

رایزنی ظریف با رئیس پارلمان نروژ

 

رئیس پارلمان نروژ نیز با استقبال از گسترش روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد همکاری‌های پارلمانی دو کشور افزایش یابد.

طرفین در این ملاقات در خصوص بحران سوریه و راه‌حل سیاسی و اقدامات لازم برای پایان دادن به آن رایزنی کردند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در سومین دیدار رسمی خود در اوسلو با «آنیکن هویتفلدت» رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ دیدار و در خصوص همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی گفت‌وگو کرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ با اشاره به نتایج مثبت دیدار اخیر هیأت پارلمانی نروژ از ایران، از گسترش روابط دو کشور در مرحله جدید استقبال کرد.

ظریف نیز با قدردانی از نقش مثبت نروژ در اجرای بخشی از توافقات برجام (تبادل اورانیوم طبیعی و غنی‌شده) و برشمردن زمینه‌های متعدد گسترش روابط دو کشور در مرحله پسابرجام، ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

طرفین در این ملاقات در خصوص تحولات منطقه‌ای، بحران سوریه، رویارویی همه‌جانبه با افراط‌گرایی و تروریسم، حقوق بشر و همچنین نظام انتخاباتی و ساز و کارهای پارلمانی دو کشور تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با مقامات نروژی در اسلو با «بوندویک» و «کوره ویلوک» نخست‌وزیران پیشین نروژ نیز در محل اقامت خود دیدار کرد.

 

ظریف در دیدار با «بوندویک» و «کوره ویلوک» نخست وزیران سابق نروژ

 

به گزارش فارس، در این ملاقات در خصوص روابط خارجی ایران در مرحله پسابرجام و همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو و رایزنی شد.

نخست‌وزیران پیشین نروژ در این دیدار با اشاره به روابط گذشته خود با ایران و تاکید بر تاریخ و تمدن ریشه‌دار ایران و ابراز خشنودی از تحولات مثبت در روابط خارجی ایران پس از توافق برجام، از گسترش همکاری‌های دو کشور در این مرحله حمایت کردند.

ظریف نیز با اشاره به سابقه همکاری مقامات سابق دو کشور در زمینه پیگیری طرح‌های ارائه شده از سوی روسای جمهوری اسلامی ایران در زمینه «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «جهان عاری از خشونت» ابراز امیدواری کرد روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه و بین‌المللی در مرحله فعلی گسترش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به برخی سؤالات نخست‌وزیران پیشین نروژ در خصوص نظام انتخاباتی و پارلمانی ایران و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

به گزارش فارس، ظریف در ادامه برنامه‌های خود در اسلو در همایش برجام و فرصت‌های جدید همکاری ایران و نروژ شرکت کرد و ضمن قدردانی از نقش نروژ در اجرای بخشی از توافق برجام و تبادل همزمان اورانیوم طبیعی و غنی شده عنوان کرد: برجام نمونه گفت‌و‌گوی سازنده به جای اقدامات مخربی است که اکنون منطقه ما درگیر آن است. عناصر زیادی در برجام هست که نه تنها در روابط ایران و نروژ که در تحولات منطقه و جهان قابل بهره‌برداری است.

 

 

وزیر خارجه گفت: پایداری موافقتنامه‌ها مستلزم منفعت متقابل است. تعهد متقابل به اجرای توافق، ضامن تدوام و بازگشت‌ناپذیری آن است. تردید روانشناختی بانک‌ها برای ارتباط بانکی با ایران را می‌دانیم و معتقدیم تلاش بیشتر آمریکا در جهت حل این مشکل ضروری است، اما مسائل به جلو می‌رود، اگرچه نیاز به صبر و اراده سیاسی به ویژه از طرف آمریکا است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه با بیان اینکه امنیت ما بر خلاف اعتقاد همسایگان بر اساس خوداتکایی بومی است نه تسلیحات و امکانات خریداری شده از خارج، عنوان کرد: این البته به معنای انقطاع از دنیا نیست، اقتصاد مقاومتی که برخی آن را غلط تعبیر و تفسیر می‌کنند؛ یعنی تکیه بر منابع قدرت داخلی و مردم خودمان؛ ولی این امتیازی برای تعامل با دنیا است.

وی در ادامه همکاری در نفت و گاز تا شیلات و صید و فناوری سبز، کشتیرانی، بیمه و بانکداری و... را از جمله زمینه‌های همکاری با نروژ خواند و افزود: امسال 5 درصد رشد اقتصادی داریم، تورم 45 درصدی به 10 درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی از منفی 7 به بعلاوه سه در سال گذشته رسیده است.

ظریف افزود: همه اینها نشان دهنده وجود امکان‌هایی در کنار رفع تحریم‌ها برای گسترش همکاری‌های دو کشور است.وزیر خارجه خطاب به حاضران گفت: به شما اطمینان می‌دهم که ایران شریک قابل اعتماد و متعهدی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همچنین در ادامه دیدارهای خود در اسلو، با خانم «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ظریف در این ملاقات با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهوری اسلامی ایران به نخست‌وزیر نروژ، دعوت حسن روحانی از وی برای دیدار از ایران را اعلام کرد.

 

دیدار ظریف با نخست وزیر نروژ

 

وزیر خارجه همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای و همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از شیلات تا فولاد و انرژی را از زمینه‌های قابل گسترش در روابط دو کشور برشمرد.

نخست‌وزیر نروژ نیز با اشاره به اینکه با توافق برجام زمینه برای گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف، فراهم شده، گفت: امیدوارم همکاری و رایزنی‌های ایران و نروژ به راه‌حل سیاسی برای پایان بحران سوریه و همچنین دسترسی مناطق دستخوش بحران در این کشور به کمک‌های انسانی کمک کند.

حضور در جمع ایرانیان مقیم نروژ و ایراد سخنرانی در جمع هموطنان ایرانی آخرین برنامه دوشنبه ظریف در اسلو بود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های خود در سفر به اسلو در حاشیه اسلو فروم 2016 با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

رایزنی ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

 

در دیدار ظریف و موگرینی در خصوص مسائل مربوط به اجرای برجام و روابط ایران و اتحادیه بر اساس نتایج دیدار اخیر موگرینی از ایران و همچنین تحولات سوریه گفت‌وگو و رایزنی شد.

در این دیدار سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه، مجید نیلی سفیر ایران در نروژ و همچنین هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

ظریف و موگرینی بعد از این دیدار در اسلو فورم 2016 حضور یافتند و وزیر خارجه کشورمان در این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این اجلاس با اشاره به مواضع  و انتخاب‌های غلط غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران تصریح کرد: غربی‌ها با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، سیاست‌هایی همچون تحریم‌های سخت را در پیش گرفتند.

ظریف افزود: آنان پس از اینکه از همه «انتخاب‌های غلط» خسته شدند تصمیمات درست گرفتند.

 

حضور ظریف اسلو فروم 2016

 

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: اگر ما به سمت بازی با حاصل جمع صفر برویم، همه بازنده می‌شویم.

دیپلمات ارشد ایرانی در این نشست درباره تحولات منطقه و مقابله با تروریسم هم اظهارنظر کرد و اظهار داشت: به نظر من، ما باید بر سر این موضوع توافق کنیم که هیچ راه‌حل نظامی برای هیچ یک از این موارد (بحران سوریه یا عراق) وجود ندارد، البته شاید یک عنصر مکمل نظامی وجود داشته باشد. برای شکست افراطیون شما به چیز بیشتری فراتر از استراتژی نظامی نیاز دارید.

 

سخنرانی ظریف در اسلو فروم 2016

 

وزیر خارجه کشورمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه نروژ پس از این اجلاس در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

 

نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و نروژ و موگرینی

 

به گزارش فارس، همچنین روز سه‌شنبه سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در اسلو دو بار با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 دیدار و در خصوص مسایل اجرایی مربوط به برجام گفت‌وگو و رایزنی کردند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سفر خود به اسلو پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار و در خصوص مسائل اجرایی برجام گفت‌وگو کردند که این دیدار 75 دقیقه به طول انجامید.

 

دیدار وزیر خارجه ایران با جان کری

 

 سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان ظریف و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

رایزنی ظریف و جان کری

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این سفر قرار است بعدازظهر امروز راهی برلین شود تا در توقفی چند ساعته در آلمان با فرانک اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان دیدار کند.

این دومین سفر دوره‌ای ظریف به قاره اروپا است. وزیر خارجه کشورمان پیش از این نیز در نهم خرداد سالجاری سفری پنج روزه به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی داشت.

البته ظریف بهمن ماه سال گذشته نیز سفری دوجانبه به بلژیک داشت.

اولین سفر دوره‌ای ظریف پس از اجرای برجام به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه بود و وزیر خارجه در سفر به اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا با مقامات این کشورها ابعاد مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.

وزیر خارجه ایران قرار است هفته آینده در پاسخ به دعوت همتای فرانسوی خود سفری دو روزه به پاریس داشته باشد.