سفارش دیپلمات 70 هزار دلاری برای هولوکاست!

پس از جنجال 70 هزار دلاری که در آن رد پای دولت اوباما نیز وجود دارد، رسانه‌های حامی فتنه که به منتقدان حفره‌های فراوان برجام، برچسب «کاسب تحریم» می‌زنند، نه تنها سراغی از پشت پرده ماجرای 70 هزار دلار نمی‌گیرند بلکه هر کدام به بهانه‌ای اقدام به گفت‌وگو با حسین موسویان کرده‌اند!

تازه‌ترین اظهارنظر موسویان پس از ماجرای 70 هزار دلار، به بهانه سفر آتی جواد ظریف به آلمان مطرح شده است. او در اظهارنظری عجیب درباره سفر ظریف به آلمان، پای افسانه هولوکاست را به میان کشید و سفارشاتی در این‌باره مطرح کرد. این دیپلمات جنجالی درباره سفر ظریف به آلمان گفت: آلمان از نظر توسعه و تقویت توان تکنولوژی برتر و تامین مالی پروژه‌ها و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پتانسیل اول بین قدرت‌های غربی است.

از این رو در دوران پسابرجام آلمان می‌تواند نقشی کلیدی در تحول در روابط ایران و اروپا ایفا کند. وی افزود: تحقق این تحول نیازمند توجه طرف ایرانی به چند نکته است، اول اینکه به دلیل واقعه هولوکاست، آلمان‌ها یک مشکل تاریخی دارند که شعارهای تند از ایران علیه اسرائیل، مثل داستان نفی هولوکاست در دولت قبل، موجب محدودیت قدرت مانور آلمان‌ها در روابط با ایران می‌شود.

دوم این واقعیت که روابط خارجی آلمان در قالب اتحادیه اروپایی تعریف می‌شود و روابط ایران با سایر قدرت‌های اروپایی مثل فرانسه، ایتالیا و انگلیس نقش مهمی در روند توسعه روابط آلمان با ایران خواهد داشت و سوم اینکه هر چه دامنه خصومت و تقابل در روابط ایران و آمریکا گسترش یابد، رابطه ایران و اروپا و از جمله ایران و آلمان محدودتر خواهد شد.

در هر حال با توجه به تحولی که بعد از برجام در روابط ایران و اروپا به وجود آمده، مهم است آقای ظریف در سفر به آلمان ساختار روابطی نوین بین 2 کشور و ایران و اروپا را به گفت‌وگو بگذارند. گفتنی است موسویان که اکنون به بهانه بهبود روابط اقتصادی با آلمان، تلویحا خواسته به سود افسانه هولوکاست موضع‌گیری شود؛ سال 86  به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

وزارت اطلاعات در آن زمان اعلام کرد از نگاه این وزارتخانه جاسوسی موسویان محرز است. موسویان در دادگاه به 2 سال حبس تعلیقی و 5 سال انفصال از خدمت محکوم شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، وزیر وقت اطلاعات در این‌باره گفت: آن چیزی که وزارت اطلاعات در همان ابتدا اعلام کرده بود و قاضی هم همین اتهام را تفهیم کرد، «ارائه اطلاعات به بیگانگان از جمله سفارت انگلیس» بود.  وی گفت: ارائه این اطلاعات «برخلاف مصالح و امنیت کشور» بود و «اتفاقاً احراز شد» و به همین جرم موسویان در دادگاه محکوم شد.