ایران و کویت زندانیان خود را مبادله می کنند

علی رضا عنایتی این اقدام را تصمیمی حکیمانه از سوی مقامات دو کشور دانسته و از امیر کویت و وزارتخانه های خارجه، کشور و دادگستری و تمام مسئولینی که در بازگرداندن زندانیان به وطنشان سهیم بودند، تشکر کرد.

به نوشته روزنامه النهار کویت، امروز شنبه، 47 تن از اتباع ایرانی، طبق توافقنامه همکاری حقوقی و قضایی بین ایران و کویت که در سال 2004 به امضا رسید، به تهران بازگشتند.

دایره اطلاع رسانی امنیتی در وزارت کشور کویت با صدور بیانیه ای گفت: زندانیان با استفاده از خطوط هوایی ایران منتقل شدند. این دایره اعلام کرد عملیات نقل 3 انتقال زندانیان با حضور نمایندگانی از وزارت کشور و وزارت دادگستری دو کشور انجام شد.

در این بیانیه آمده است خالد الدیین، قائم مقام وزارت کشور و معاون امور مؤسسات اصلاح و اجرای احکام کویت پس از صدور حکم انتقال این زندانیان گفت: درباره مکانیسم تبادل زندانیان و نحوه برقراری ارتباط و تماس محکومین با خانواده هایشان و تضمین اجرای باقیمانده احکام زندانیان در زندانهای کشور خودشان، بین دو کشور رایزنیهایی صورت گرفته است.

شایان ذکر است که کویت و ایران در سال 2004 توافقنامه همکاری حقوقی و قضایی در مواد مدنی، تجاری و احوال شخصی و جزایی، در تهران امضا کردند.

علی رضا عنایتی سال گذشته در گفتگوی مطبوعاتی گفته بود ایران و کویت درباره اجرای توافقنامه تبادل زندانیان، به توافق رسیده اند.

عنایتی در آن کنفرانس گفته بود: 192 ایرانی در کویت زندانی هستند که 162 نفر از آنها تمایل خود را برای بازگشت به ایران اعلام کرده اند. وی به وجود یک زندانی زن کویتی در ایران نیز اشاره کرده بود.