جان کربی: تحریم‌های «ایران‌ایر» قابل بازگشت است

 جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امشب در خصوص مبنای حقوقی اعمال تحریم بر شرکت هوایی «ایران‌ایر» و علت برداشته شدن این تحریم سخن گفت.

کربی گفت که ایران‌ایر در سال 2011 و با تکیه بر فرمان اجرایی شماره 13382 صادره سال 2005 و به خاطر دخیل شدن در فعالیت‌های مربوط به اشاعه تسلیحات هسته‌ای تحریم شد.

وی ادامه داد: «اما امسال بر مبنای تعهدات برجامی خود، فروش هواپیماهای دارای استفاده نهایی غیرنظامی به این شرکت را آزاد کردیم.»

خبرنگار آسوشیتدپرس به اعلامیه سال 2011 «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا و اشاره به لغت «موشک» در بیانیه اعلام شروع تحریم‌های ایران‌ایر پرداخت و توضیحات سخنگو را خواستار شد.

این خبرنگار از جان کربی پرسید: «آیا این درست است که هیئتی از ایران‌ایر در مذاکرات حاضر بوده و یا اینکه مقامات ایرانی در خلال مذاکرات قول داده‌اند که این شرکت دیگر از تروریسم حمایت نمی‌کند.»

جان کربی گفت که نسبت به حضور نمایندگان ایران‌ایر در مذاکرات و یا قول مقامات دولتی نسبت به فعالیت‌های ایران‌ایر اطلاعی ندارد ولی می‌داند که ایران‌ایر بر اساس یک حکم اجرایی تحریم شده بوده و اگر نیاز باشد، مجدداً در لیست تحریمی‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگو در انتها گفت: «بارها گفته‌ایم که به هیچ وجه چشمان خود را به روی فعالیت‌های ثبات‌زدایانه ایران و حمایت این کشور از تروریسم نمی‌بندیم.»