همه پرسی از مردم اروپا تیر خلاصی بر اتحادیه اروپا خواهد بود/ انگلیس دیگر کشوری منسجم نخواهد بود

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با افکار نیوز در مورد خارج شدن  انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: انگیزه تشکیل اتحادیه اروپا جلوگیری از وقوع جنگ جهانی دوم بود بر اساس تحلیل هایی که اروپایی ها از آینده اروپا داشتند این تحلیل ها نگرانی عمیقی را از وقوع یک جنگ گسترده دیگر را بیان می کرد زیرا جنگ جهانی اول و دوم هم در این منطقه به وقوع پیوسته بود و برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم اتحادیه اروپا شکل گرفت.

وی افزود: علت وقوع  جنگ های جهانی برجستگی احساسات ناسیونالیستی و ملی گرایی فوق العاده شدید کشور های اروپایی بود. انگلیسی ها نسبت به کشور خودشان و فرانسوی ها و المانی ها و همین طور دیگر کشور ها تنها راه جلوگیری از جنگ خانمان سوز را جز این که یک منشوری و اتحادی را تشکیل بدهند و روابطشان را نزدیک کرده و به نقاط مشترکی برسند تا از وقوع جنگ جلوگیری شود.

کریمی قدوسی تصریح کرد: اکنون بعد از گذشت زمانی طولانی بار دیگر احساسات ناسیونالیستی و ملی گرایی و توجه به فرهنگ عمومی به عنوان فرهنگ غالب در کل اروپا در حال اوج گرفتن و برجسته شدن است. انگلیسی ها به نظر ما خط شکن این وضعیت هستند و  به سرعت افکار ملی گرایی که در دیگر کشورها مانند فرانسه و آلمان که به خصوص بسیار قوی است شکل میگیرد و این اغاز روند فروپاشی و خروج از اتحادیه اروپاست.

 کریمی قدوسی بیان داشت: کشورهایی که در این زمینه بسیار قوی هستند مانند فرانسه و المان مردمشان به صحنه بیاییند و درخواست یک همه پرسی بکنند قطعا این همه پرسی هم رای می اورد و دیگر انجا تیر خلاص برای اتحادیه اروپا است یکی دیگر از دلایلی که این مسئله را به وجود اورده بحران های شدید اقتصادی است که در اروپا حاکم است عمق فاجعه خیلی بیشتر از این چیزی است که این ها بیان می کنند.

وی افزود: یکی از بزرگترین کشور هایی که در بحث اقتصاد اروپا را مانند لوکوموتیو به دنبال خود می کشیده آلمان است ،آلمانی ها چون اقتصاد اول اروپا هستند برای حقظ این اتحادیه مجبور میشدند به کشور های دیگری که اقتصادشان در فروپاشی است باج بدهندو سرمایه تزریق کنند مانند یونان که براب جبران بدهی های سنگین آن سرمایه تزریق کردند.اقتصاد آلمان هم دیگر توانایی ادامه این وضعیت را ندارد شرایط اجتماعی و بحران های عمیق فرانسه هم که کشور مطرح دیگری هست که در این حال توان حمایت از افکار اتحادیه را ندارد و بیشتر به فکر این است که گلیم خودش را از اب بیرون بکشد بنابراین تحول در اروپا منشا تحول بزرگی درغرب خواهد بود و جبهه متحد غرب در برابر جهان راتضعیف میکند و این رخنه ایست که روز به روز شکاف ان بیشتر خواهد شد و اثار ان را ما به زودی شاهد خواهیم بود .

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با روند خارج شدن انگلیس احتمال جدایی ایرلند و اسکاتلند از این کشور وحود دارد گفت:کاملا ، سالیان زیادی است که اصلا در اروپا و جزایر انگلیس  برای استقلال خودشان مبارزات مسلحانه و سیاسی می کنند و همان طور که تونی بلر پیش بینی میکرد دیگر بعد از این انگلیس چهره آن کشور منسجم را در عرصه بین الملل ندارد و روز به روز بحران های امنیتی اجتماعی و سیاسی ان توسط اسکاتلند و ایرلند تشدید خواهد شد .