تریبون مجلس در اختیار منافع خانوادگی

۱۱ خرداد ماه با انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس و انتخاب مسعود پزشکیان و علی مطهری به نائب رئیسی مجلس روزنامه های اصلاح طلب در تیتر اول خود اعلام کردند هیات رئیسه رنگ امید گرفت.

اما امروز شاید همگان معنی رنگ امید در هیات رئیسه را فهمیدند. پس از ارائه گزارش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوبت به بیان نظرات نمایندگان در این خصوص رسید سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران جای خود را به سیده فاطمه حسینی نماینده دیگر تهران برای بیان انتقاداتش در حوزه فناوری ارتباطات داد.

اما فاطمه حسینی، دختر صفدر حسینی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و رئیس صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید که روز گذشته به خاطر پرونده اش در موضوع حقوق های نجومی وفیش حقوقی ۵۷ میلیونی از این صندوق استعفا داد، پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

نماینده جوان تهران اما پس از قرار گرفتن پشت تریبون خانه ملت به جای سخنرانی در موضوع مشکلات فناوری اطلاعات و ارتباطات، طلبکارانه بیانیه شخصی و خانوادگی اش را از تریبونی که جای احقاق حقوق ملت و پیگیری مشکلات ایشان است، قرائت کرد.

بیانیه ای که صبح امروز ابتدا در رسانه ها منتشر شد و در آن از شایعه سازی ها و اتهام افکنی ها علیه خود و خانواده اش شدیدا انتقاد کرده و غرایض سیاسی را دخیل در این اتهام افکنی ها دانسته بود.

سخنان خارج از چارچوب و در واقع غیرقانونی حسینی باید بلافاصله با تذکر رئیس جلسه مواجه می شد اما امروز هیات رئیسه ای که با حضور مطهری رنگ امید گرفته بود «سکوت» کرد و پس از اعتراضات نمایندگان، مطهری اگرچه چند بار به حسینی تذکر داد که «در موضوع صحبت کنید» اما عملا فرصت لازم به وی برای قرائت بیانیه اش داده شد و دختر صفدر حسینی بخش قابل توجهی از بیانیه اش را قرائت کرد و در پایان با اعتراض تعدادی از نمایندگان که هیات رئیسه را مجبور به واکنش کردند، تریبون را ترک کرد.

بی ربط نیست اگرگفته شود تریبون با هماهنگی قبلی به حسینی داده شد خصوصا که از ابتدای جلسه امروز وی رایزنی هایی را با علی لاریجانی و محمدرضا عارف در صحن علنی داشت.

اما در این میان صحن مجلس نیز رنگی به غیر از رنگ فساد ستیزی و حمایت از محرومین داشت، جز تعداد انگشت شماری از نمایندگان اصولگرا؛ همه ساکت بوده و خانه ملت را به مکانی برای حمایت از «فیش های نجومی» که طی هفته های گذشته به شدت جامعه را مکدر کرده، تبدیل کردند.

فارغ از آنکه آنچه حسینی اتهامات بی پایه و اساس می خواند، چقدر درست است، اما قطعا فرصتی که در اختیار او قرار گرفته بود تا به مشکلات بسیار حوزه ارتباطات و مخابرات بپردازد نباید در راستای دفاع از خاندانش در موضوعی کاملا شخصی، خرج شود.

دست برقضا خیلی ها این روز ها و بویژه پس از استعفای سیدصفدر حسینی و معاونانش از صندوق توسعه ملی که به معنای پذیرش اشتباهاتشان بود، منتظر عذرخواهی حسینی بودند خصوصا که در فیش حقوقی پدرش رقمی میلیونی برای اوقات فراغت فرزندان در نظر گرفته شده بود!  اما امروز گویا جای بدهکار و طلبکار عوض شده بود. البته این گزارش نافی این نکته هم نیست که اگر خلاف واقعی درخصوص پدر، همسر و یا پدر همسر خانم حسینی صورت گرفته است حتما باید از سوی نهادهای مسئول دنبال شود، اما قطعا وقت دزدی از تریبون خانه ملت راه آن نیست.

امروز مردمی که در جریان این واقعه قرار گرفتند از خود می پرسند وقتی کسانی اینگونه از تریبون خانه ملت برای حراست از کیان خاندان خودشان استفاده می کنند، نباید نسبت به سوءاستفاده از فرصت های دیگر نگران بود؟

نگرانی دیگر این است آیا مجلسی که امروز در مقابل تبدیل تریبون خانه ملت به جایگاهی برای حمایت از متخلفان واکنش جدی نشان نداد، می تواند حقوق ملت در پرونده های مفاسد از جمله در موضوع فیش های نجومی را احقاق کند؟

با ورود تعدادی اصلاح طلب خصوصا از حوزه تهران به مجلس دهم، بسیاری با توجه به تجربه تلخ و پر بحران مجلس ششم، نگران سیاسی شدن و بیگانگی خانه ملت با مشکلات مردم بودند، که حوادثی مانند امروز نشان داد نگرانی به جایی بوده است.