طرح مخفی آمریکا برای برای نابودی زیرساخت‌های شهری ایران

یک فیلم مستند آمریکایی که روز جمعه از آن رونمایی می‌شود، نشان می‌دهد که آمریکا عملیاتی سری برای از بین بردن بخش زیادی از زیرساخت‌های ایران بدون پرتاب هیچ بمبی داشته است.

به گزارش پایگاه «تک‌اینسایدر»، اطلاعات درباره این عملیات سری با اسم رمز «نیترو زئوس» برای اولین بار در فیلم یاد شده با عنوان «روزهای صفر» افشا شد و بعداً روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مصاحبه با مقام‌های اطلاعاتی و نظامی واشنگتن آن را تأیید کرد.  

در فیلم مستند «روزهای صفر» که کارگردان آمریکایی، «آلکس گیبنی» آن را تهیه کرده از حقایق زیادی در این باره برداشته شده است. 

در این مستند یک مقام «آژانس امنیت ملی آمریکا» بدون افشای نام می‌گوید: «ما صدها میلیون و شاید میلیاردها (دلار) روی آن خرج کرد. ما آماده بودیم که این سیستم‌ها را با حملات سایبری تخریب، ناتوان و نابود کنیم.»

«آلکس گیبنی»، کارگردان مستند «روزهای صفر»

 

 روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بهمن‌ماه سال گذشته گزارش داده بود «نیترو زئوس» با هدف از کار انداختن پدافندهای هوایی، سیستم‌های مخابراتی، اجزای اصلی شبکه‌های برق ایران و سامانه حمل و نقل طراحی شده بود. 

این عملیات بخشی از تلاشهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اطمینان از داشتن گزینه‌های جایگزین برای مقابله با ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای بوده؛ منابع آگاه به نیویورک‌تایمز گفتند که برنامه‌ریزی این عملیات را هزاران نفر از پرسنل اطلاعاتی و نظامی آمریکا به عهده داشتند.

 اما این تمام ماجرای حملات سایبری علیه ایران نیست. موضوع تمرکز فیلم «روزهای صفر» حمله با ویروس «استاکس‌نت» به تأسیسات هسته‌ای ایران در سال 2010 است. 

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بوده سامانه‌های رایانه‌ای موجود در سایت «فردو» در ایران با جاگذاری بدافزار رایانه‌ای تخریب و توانایی غنی‌سازی اورانیوم ایران از بین رفته و یا در آن تعویق ایجاد شود.

این فیلم برای اولین بار از همکاری سازمان‌ جاسوسی انگلیس، رژیم صهیونیستی و آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با ویروس «استاکس‌نت» پرده برمی‌دارد.

«روزهای صفر» ادعا کرده سرانجام، این عملیات با یک حرکت شتابزده از اسرائیلی‌ها کشف شد. اسرائیل «استاکس‌نت» را با هدف تهاجمی‌تر کردن اصلاح کرد و سپس به صورت یکجانبه، نسخه جدید آن را به کار گرفت. همین نسخه بود که پژوهشگران موفق به کشف آن شده و توانستند رد سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن و تل‌آویو را در آن کشف کنند. 

نام مستند «روزهای صفر» از اصطلاح «حمله روز صفر» در علوم رایانه گرفته شده؛ منظور از آن نوعی حمله یا تهدید رایانه‌ای است که از یک آسیب‌پذیری در یک نرم‌افزار کاربردی که تا پیش از آن ناشناخته بوده بهره‌جویی می‌کند. در واقع، «روز صفر» به معنای آن است که نویسندگان نرم‌افزار مورد حمله، برای شناسایی آن آسیب و رفع آن «صفر روز» فرصت داشته‌اند.