صالحی: آمریکا در برجام بدعهدی کند هزینه سنگینی می پردازد

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همزمانی ادعاهای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اظهارات بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را حاکی از ایجاد توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر جلوگیری به‌ هنگام از آن تاکید کرد.

وی تصریح کرد: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای گفت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است.

صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما هشدار داد:‌ احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده‌ایم دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طور غیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.

وی گفت: می‌توانیم تجهیزات لازم را از منشأ اصلی‌اش بخریم به کانال خرید اعلام کنیم و آنان شرایطش را مهیا می‌کنند تا با قیمت ارزان‌تر در زمان سریع‌تر با کیفیت بهتر و با اطمینان بیشتر تجهیزات لازم را بخریم.

صالحی افزود: ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد خرید غیررسمی انجام دهد ما این همه زحمت کشیدیم و برجام را به اینجا رساندیم که یک کانال خرید هم داشته باشیم و خرید را هم از این کانال انجام دهیم، اکنون چگونه ممکن است خودمان را به دردسر بیندازیم؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته این به ما مربوط نیست به وزارت امور خارجه مربوط است و دوستان حتماً رصد می‌کنند، متوجه هستند و قطعاً با پیش بینی‌های لازم اقدامات لازم را خواهند کرد تا این را در نطفه خفه کنند.

وی تاکید کرد: باید به آقای بان‌کی‌مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود.

صالحی با اشاره به همزمانی اظهارات بان‌کی‌مون و مرکل بار دیگر افزود: به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند.

 رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به انجام تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام، هزینه سنگینی برای آنان برجای خواهد گذاشت. 

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران توانمندی ‌ای مختلفی دارد؛ اگر طرف مقابل در نقض برجام دست به کاری بزند همگان متضرر می‌شوند.

وی افزود: ما برجام را قبول داریم و آغاز کننده نقض آن نخواهیم بود و امیدوارم آنها نیز عاقل باشند و آن را نقض نکنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه افزود: اگر برجام درست اجرا شود آثار مثبتی برای کشورمان، طرف مقابل و منطقه و جامعه بین‌الملل خواهد داشت؛ اگر برجام برهم بخورد زیانشان برای همگان خواهد بود.

صالحی گفت: تصورم این است که طرف مقابل تلاش خواهد کرد که برجام آسیب نبیند زیرا خوب می‌دانند که آسیب رسیدن به توافق هسته‌ای قبل از آن که به ما ضرر بزند به آنان آسیب خواهد زد.

وی افزود: نخستین آسیب به آمریکایی‌ها این است که اعتبار سیاسی آنان زیر سوال می‌رود که برای کسب آن هزینه زیادی کرده اند و اگر در دنیا جا بیفتد که این قدر بدعهدی کرده اند هزینه‌های بسیاری برایشان خواهد داشت.