ناتو درباره برنامه موشکی ایران چه گفته است؟

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست اخیر خود در ورشو لهستان بیانیه‌ای با دهها بند منتشر کرده و موضع خود در قبال مسائل مختلف جهان را اعلام کردند.

در این بیانیه 139 بندی، به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همچنین برنامه موشکی ایران هم اشاره شده است. اعضای ناتو مانند اغلب دیگر مقامات غربی از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و آزمایش‌های موشکی ایران را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دانسته‌اند.

در بند 68 از این بیانیه، آمده است: «ما از حصول برنامه اقدام مشترک میان E3/EU+3 و ایران که در تاریخ 14 جولای 2015 امضا شده و اجرای ممتد آن از تاریخ 16 ژانویه 2016، تمجید می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما در عین حال بر لزوم همکاری کامل و به هنگام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای برجام تأکید داریم.»

اعضای ناتو سپس به برنامه موشکی ایران پرداخته‌ و نوشته‌اند: «در عین حال، ما همچنان از توسعه برنامه موشکی ایران و تست‌های موشکی مداوم این کشور که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار هستند، نگرانی جدی داریم.»

در روزهای گذشته «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل هم از تداوم برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) به موضع‌گیری ناتو واکنش نشان داده و این بیانیه را «مردود» و «تکرار ادعاهای بی‌اساس» علیه ایران توصیف کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «همانگونه که بارها اعلام شده است توانایی‌های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه‌های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته طراحی نشده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «برنامه موشکی ایران نه تنها هیچگونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته‌ای ندارد، بلکه همانگونه که بارها تاکید شده است ناقض قطعنامه ٢٢٣١ نیز محسوب نمی‌شود.»

ادعای ناسازگاری آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حالی مطرح شده است که در متن قطعنامه 2231 تنها از ایران «خواسته شده» توسعه «موشک‌هایی را که برای داشتن توان حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، متوقف کند.

روسیه و چین تفسیر کشورهای غربی از این بند قطعنامه را نپذیرفته و می‌گویند با توجه به اینکه تنها از ایران درخواست شده و در عین حال چون موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند، آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست. 

«میخائیل اولیانوف» رئیس اداره عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه فروردین ماه امسال گفت که مسکو معتقد است که شلیک موشک‌های بالستیک توسط ایران نقض قطعنامه نیست، چراکه «هیچ مدرکی دال بر اینکه موشک‌های بالستیک تست شده توسط ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، وجود ندارد... حقیقت این است که در قطعنامه 2231 هیچ محدودیتی برای چنین شلیک‌هایی وجود ندارد.»