پیش‌نویس بازطراحی رآکتور اراک، در حال بررسی است

"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، در پاسخ به این سوال که پس از سفر ریاست و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به فرانسه، چه تصمیماتی در زمینه توافق فرانسه و ایران در گداخت هسته‌ای انجام گرفت، گفت: مسئولان ایران در ارتباط با پروژه جهانی گداخت هسته‌ای معروف به "ایتر"، با فرانسه به همکاری مشترک و تفاهم کلی رسیدند.

وی افزود: این طرح، از 10 سال پیش آغاز شده و قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار، گداخت انرژی به صورت آزمایشی و به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود و تا سال 2040 نیز نخستین رآکتور مدل پانصد مگاواتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

کمالوندی تصریح کرد: مشارکت دانشمندان ایرانی در این طرح جهانی، مطرح شده و همچنین پیشنهاد همکاری با ایران در بخش نیروی انسانی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: ایران، همکاری خود را با «ایتر» گسترش می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات ایران و چین در خصوص بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: مذاکره بر سر این مسأله که چه بخش‌هایی را چین با همکاری کشورهای 1+5 و به چه نحوی انجام دهند و چه بخش‌هایی را ایران بر عهده بگیرد، انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر سر مبانی حقوقی کار، مذاکراتی صورت گرفت، افزود: پیش‌نویسی درباره مباحث مربوط به بازطراحی رآکتور اراک میان ایران و طرف چینی و با همراهی 1+5 آماده و به طرف چینی ارائه شده که در حال بررسی است.

وی در پایان تأکید کرد: بخش‌هایی از بازطراحی اراک که بر عهده ایران بوده، در حال انجام است.